Search
Close this search box.

انواع عایق لوله

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع عایق لوله اشنا کنیم، آپ دکو فروشگاه انواع عایق لوله است که به شکل حرفه ای در این زمینه فعالیت دارد، شما می توانید به صورت آنلاین خرید عایق موردنظر را انجام دهید و در صورتی که به راهنمایی های بیشتر نیاز داشتید با ما تماس بگیرید!

 

برای خرید عایق لوله ما بهترین ها را به شما ارائه می دهیم، عایق لوله برای امورات ساختمان سازی بسیار مفید بوده و تاثیرات بسیاری در صرفه جویی انرژی خواهد داشت.

در صورت بروز هرگونه سوال، مشکل و یا خرید عایق صدا با  تماس بگیرید!

تماس با ما 09122507811

 


 

عایق کاری یکی از ملزومات در لوله کشی سختمان است زیرا گرمای تولید شده از سیستم حرارت مرکزی باید تنها به محل های مصرف مانند سرویس بهداشتی، حمام آشپزخانه، شوفاژها و … برسد و در طول مسیر تلف نشود. عایق بندی در زمینه های مختلفی مانند ممانعت از نفوذ رطوبت و نم به خانه، کاهش آلودگی صوتی، کاهش اتلاف انرژی و … کاربرد دارد. همچنین عایق ها مهمترین نقش را در کاهش تلفات انرژی از لوله ها، کانال ها و مخازن حرارتی دارند.

 

معرفی انواع عایق لوله برای استفاده های مختلف

عایق فومی

از جمله عایق های ارزان قیمت می توان به عایق های فومی یا عایق های «فوم خاکستری» (Grey Foam) اشاره داشت. این عایق ها به طور معمول از فوم پلی اتن تشکیل شده اند. از عایق های فومی در لوله کشی فضای داخلی یا لوله کشی ساختمان ها بهره می گیرند. این عایق ها در اندازه های مختلف عرضه می شوند.

عایق Class O

عایق های Class O، عایق هایی انعطاف پذیر و با جنس های الاستومری و «نیتریل رابر» (Nitrile Rubber) می باشند. این عایق ها محافظت مناسبی را در برابر میعان ایجاد می کنند. همچنین، عایق مناسبی برای جلوگیری از هدررفت انرژی می باشند.

نصب این عایق ها بسیار ساده بوده و می توان در لوله کشی های مختلفی از جمله لوله کشی ساختمان و لوله کشی تهویه مطبوع از آن ها استفاده کرد. واژه Class O در حقیقت به استانداردهای مربوط به آتش سوزی اشاره دارد. این عایق ها به طور معمول در لوله های گرم تا دمای ۱۰۵ درجه سلسیوس کاربرد دارند.

برای دماهای بالاتر (تا ۱۵۰ درجه سانتی گراد) از عایق هایی با جنس «EPDM» کاربرد دارد. نکته قابل توجه در رابطه با این نوع از عایق ها این بوده که نمی توان از آن ها در فضاهای خارجی بهره برد. در صورت استفاده از چنین عایق هایی در فضای خارجی باید از پوشش های دیگری هم استفاده کرد زیرا این عایق ها به راحتی بر اثر تابش اشعه فرابنفش خورشید دچار ترک و شکستگی می شوند.

عایق فوم رابر EPDM

این نوع از عایق ها بویژه در دماهای بالا و فضاهای خارجی مناسب می باشند. عایق های رابر EPDM به طور معمول لایه ای ضد پرتو ماورابنفش دارند. این بدان معنی بوده که می توان از آن ها در فضاهای خارجی بدون پوشش دیگری استفاده کرد.

به همین دلیل از این عایق ها در آبگرمکن های خورشیدی یا سایر سیستم های گرمایشی خورشیدی بهره می گیرند. همانطور که پیش تر هم ذکر شد، حداقل ضخامت پیشنهادی این عایق برای استفاده در فضاهای خارجی برابر با ۱۹ میلی متر است.

عایق فیبر معدنی یا پشم سنگ پرکاربردترین انواع عایق لوله

عایق های پشم سنگ بیشتر در سیستم های گرمایشی و سیستم های تهویه مطبوع کاربرد دارد. عایق های فیبر معدنی تا دماهای ۷۰۰ درجه سانتی گراد هم مقاومت دارند. بعضی از این عایق ها به همراه لایه ای فویل چسب دار عرضه می شود که نصب آن ها را ساده تر می کند.

این نوع از عایق ها را می توان هم در فضاهای داخلی و هم در فضاهای خارجی مورد استفاده قرار داد. البته در صورت استفاده در فضاهای خارجی، لایه ای محافظ موسوم به پلی ایزوبوتیلن (PBI) باید در نظر گرفته شود.

عایق فنولیک یا فنولی

«فوم های عایق فنولی» (Phenolic Foam Insulation) از جمله عایق ها با بیشترین بازده انرژی می باشند که در ضخامت های مختلف عرضه می شود. این انواع عایق لوله در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که در زیر به آن ها اشاره شده است.

  • سیستم های تهویه مطبوع صنعتی
  • سیستم های گرمایشی
  • صنایع پتروشیمی و دریایی

عایق های فنولی به طور معمول با پوششی از فویل عرضه می شوند. همچنین، از چنین عایق هایی برای پوشش سقف ها و دیوارها هم کاربرد دارد. بازه دمایی استفاده از این عایق ها بین منفی ۵۰ تا 120 درجه سانتی گراد ذکر می شود. همانند عایق های معدنی، این نوع از عایق ها هم برای استفاده در فضای بیرونی نیازمند پوشش PBI می باشند. انواع عایق لوله

عایق الاستومری محبوب ترین انواع عایق لوله

عایق های الاستومری بر اساس استاندارد «ASTM» در سه درجه مختلف وجود دارد که در جدول زیر به آن ها اشاره شده است.

درجه – توضیحات محدوده دمای مورد استفاده شاخص پخش شعله / دود
۱ – استفاده گسترده در سیستم های تجاری −182 ∘C−182 ∘C تا 104 ∘C104 ∘C 25/50 از میان ضخامتی با 3/81 سانتی متر
۲- استفاده در دماهای بالا −182 ∘−182 ∘ تا 176.6 ∘C176.6 ∘C بدون درجه بندی ۲۵/۵۰
۳- استفاده در فولاد ضدزنگ تا دمای بالای ۵۱ درجه سانتی گراد −182 ∘−182 ∘ تا 121.1 ∘C121.1 ∘C بدون درجه بندی ۲۵/۵۰

هر سه درجه از عایق های بالا انعطاف پذیر می باشند و عایق های انبساطی سلول بسته و انعطاف پذیر به شمار می آیند. این نوع از عایق لوله به طور معمول بدون هیچ کندکننده (ریتاردر) بخار نصب می شوند. زمانی از ریتادرهای رطوبتی کاربرد دارد که تاسیسات در محیطی با دمای بسیار پایین یا رطوبت بالا قرار داشته باشند. همچنین، در فضاهای خارجی برای جلوگیری از پرتو ماورا بنفش باید از پوشش های محافظ بهره برد.

عایق لوله

عایق سلولار گلاس

عایق سلولار گلاس از نوعی شیشه بهره می گیرد که در اثر فرآوری، شکل و ساختاری مستحکم را بوجود می آورند. دمای عملیاتی این عایق ها بین ۲۳۲ تا ۴۲۶ درجه سانتی گراد است. عایق سلولار گلاس ویژگی های منحصربه فردی دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است. انواع عایق لوله

  • غیرقابل اشتعال
  • غیرقابل نفوذ
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی

لوله های فیبر معدنی

عایق لوله فیبر معدنی به طور معمول پنج نوع را شامل می شود که در جدول زیر آورده شده است. این نوع عایق ها بیشتر در دمای بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

نوع شکل بیشترین دمای کاری (درجه سانتی گراد)
1 قالبی 454
2 قالبی 648
3 شیار Vشکل 648
4 قالبی 537
5 قالبی 760

 

انواع عایق لوله بر اساس کاربرد

عایق لوله دسته بندی دیگری را بر اساس کاربرد عایق شامل می شود که در زیر به آن اشاره شده است.

  • عایق گرم انواع عایق لوله
  • عایق سرد
  • عایق های حفاظت از اشخاص
  • عایق صوتی (آکوستیک)

عایق لوله گرم چیست؟

عایق گرم بر روی سطوح داغ لوله ها کاربرد دارد. با این کار، از انتقال حرارت و جریان انرژی از سیال داخل لوله جلوگیری می کند. بنابراین، اصلی ترین هدف عایق گرم، حفظ گرما است. عایق های زیر را به عنوان عایق گرم می شناسند.

  • پشم معدنی
  • پشم شیشه انواع عایق لوله
  • کلسیم سیلیکات

عایق لوله سرد چیست؟

عایق سرد هم از انواع عایق لوله به شمار می آید که بر روی لوله کشی های سرد اعمال می شود. با این کار، از جذب حرارت فضای بیرونی جلوگیری می شود. در حقیقت هدف اصلی در عایق سرد، حفظ سرما و جلوگیری از میعان است. انواع عایق سرد در فهرست زیر آورده شده است. انواع عایق لوله

  • فوم پلی اورتان
  • فوم انبساطی پرلیت
  • فوم انبساطی پلی استایرن انواع عایق لوله

عایق حفاظت از اشخاص

عایق حفاظت از اشخاص بمنظور پیشگیری از سوختگی کارکنان و افراد مختلف کاربرد دارد. همه لوله کشی هایی که دمای سطح آن ها بیشتر از ۶۵ درجه سانتی گراد باشد از این نوع عایق بهره می برند. البته تاسیساتی که دسترسی به آن ها توسط کارکنان امکان پذیر نیست نیازی به عایق کاری ندارند. بعضی وقت ها از توری های فلزی همانند تصویر زیر برای حفاظت از کارکنان بهره می گرند. پشم های معدنی هم روش دیگری برای عایق کاری است. انواع عایق لوله

به عنوان یک قانون کلی اگر سطحی در فاصله ۶۰۰ میلی متری از روبرو (افقی) و ۲۱۰۰ میلی متری عمودی قرار داشته و شخص به آن دسترسی داشته باشد، آن ناحیه یا گذرگاه باید عایق کاری شود.

عایق لوله برای کولر گازی

همانطور که لوله ها را باید از سرمای زمستان حفظ کرد، لوله های سیستم های تهویه مطبوع را باید در تابستان هم عایق کاری کرد. عایق لوله های مسی یا سایر لوله های سیستم ها تهویه مطبوع انواع مختلفی دارند که از میان آن ها می توان به عایق های فایبرگلاس، فوم رابر و فوم پلی اتیلن اشاره داشت. مناسب ترین نوع این عایق، فوم پلی اتیلن است. نصب این عایق ها هم بسیار ساده است چرا که به طور معمول، لبه این عایق ها به یکدیگر می چسبند. انواع عایق لوله

عایق صدا لوله

همه لوله کشی هایی که منبع صدا باشند به عنوان گزینه عایق کاری صوتی در نظر گرفته می شوند. هدف اصلی در این نوع عایق لوله کاهش لرزش ها تا محدوده ای قابل قبول است. حداقل ضخامتی که برای این نوع عایق لوله در نظر گرفته می شود برابر با ۷۵ میلیمتر است. مواد مختلف عایق صوتی لوله در فهرست زیر آورده شده است.

  • فوم آکوستیک
  • فایبرگلاس
  • پشم سنگ انواع عایق لوله
  • وینیل (Mass Loaded Vinyl | MLV)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *