Search
Close this search box.

معرفی انواع فوم آکوستیک

در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع فوم آکوستیک بپردازیم، فوم های آکوستیک یکی از پرکاربردترین انواع فوم در صنعت ساخت و ساز تجهیزات، فضاهای خاص و… می باشند و هدف اصلی و مشخص آن حذف نویز و دریافت صدای بهتر و با کیفیت است.

آکوستیک (acoustic) در لغت مترادف vocal و phonic است و به معنی ارتعاش صدا است. از مسائل مهمی که در ساخت استودیوها به آن دقّت می شود جلوگیری از ارتعاش صدا و پژواک صوت می باشد. وجود موارد متعدد فوم با ابعاد مختلف و سایز های مختلف سبب شده فوم ها بر اساس طراحی و شکل و کاربرد آن ها تقسیم شوند و کمتر به ابعاد آن ها توجه می شود.

انواع فوم آکوستیک

فوم آکوستیک چیست؟

انواع فوم آکوستیک پنل هایی می باشند که به عنوان فوم عایق صوتی پژواک و طنین را در محیط های مسکونی و تجاری کاهش می دهد. اگر یک استودیوی خانگی یا اتاق سرگرمی دارید که باید از صداها و نویزهای مزاحم جلوگیری شود و همینطور از ایجاد آلودگی صوتی ناشی از فعالیت خودتان جلوگیری کنید، باید با کمک فوم آکوستیک اتاق خود را آکوستیک سازی کنید.

انواع فوم آکوستیک

معرفی انواع فوم آکوستیک – پرکاربردترین فوم های آکوستیک را بشناسید!

فوم آکوستیک محصولی پرکاربرد در صنعت صوتی است که به منظور کاهش نویز و بهبود کیفیت صدا به کار می رود. این فوم ها دارای ساختاری پرسی می باشند که موجب می شود صدا در آنها جذب شده و به طور موثری نشر نشود.

یکی از انواع فوم آکوستیک ، فوم وج است که از مواد مرغوبی مثل پلی یورتان ساخته می شود. این فوم ها در کنار اینکه صدا را جذب می کنند، همینطور قابلیت عایق بندی حرارتی و رطوبتی را هم دارند.

فوم های بادوام هم از دیگر انواع فوم آکوستیک می باشند که عمدتاً از الیاف شیشه ای ساخته می شوند. این فوم ها به دلیل ویژگی های خود مثل مقاومت در مقابل حرارت و آتش، مناسب برای محیط های صنعتی و نیروگاهی می باشند.

فوم های برشی هم از دیگر نوع فوم های آکوستیک می باشند که به عنوان پوشش دیوارها و سقف ها به کار می روند. این فوم ها از موادی مثل پلی یورتان ساخته می شوند و در کنار جذب صدا، موجب ایجاد زیبایی و دکوراسیون مناسب در فضا می شوند. در این مقاله، به بررسی انواع فوم آکوستیک پرداخته خواهد شد و نحوه استفاده از آنها در صنایع مختلف را بررسی خواهیم کرد.

انواع فوم آکوستیک

1- فوم آکوستیک شانه تخم مرغی

عایق الاستومری شانه تخم مرغی پشت چسب دار
عایق الاستومری شانه تخم مرغی پشت چسب دار
قیمت بهترین عایق صدا فوم شانه تخم مرغی
فوم شانه تخم مرغی

فوم شانه تخم مرغی به خاطر بافت نرمی که دارند به راحتی می توانید با کاتر یا تیغ موکت بری به اندازه دلخواهی که می خواهید برش بزنید. نصب این فوم بسیار راحت بوده و می توانید با میخ، پیچ یا چسب فوم را در سطوح مختلف بچسبانید.

موارد استفاده از آن آکوستیک و حذف ریورب، عایق صوتی است. فوم شانه تخم مرغ خواص آکوستیک قابل توجهی مثل ضریب جذب صدا، امتیاز NRC و ضریب کاهش نویز را نشان می دهد.

فوم شانه تخم مرغی عایق صوتی در ابعاد 2 در 1 متر با ضخامت 5.5 سانتیمتر جزء دسته انواع فوم آکوستیک تولید شرکت آپ دکو است. فوم شانه تخم مرغی 5.5 سانتی جزء دسته های آکوستیک به حساب می آیند که شبیه اسفنج یا ابر می باشند.

قابل استفاده در اتاق کنفرانس، استدیو، سالن های کنفرانس،فضاهای آموزشی، کلاس های آموزش از راه دور، اتاق خواب، دیوار مشترک، دستگاه های تولید صدا است.

رنگ خاکستری جزء رنگ های خنثی محسوب می شود و می تواند به راحتی کنار رنگ های دیگر قرار بگیرد و این موجب شده طرفداران خوبی در بازار داشته باشد. در رنگ های متنوعی برش داده می شوند ولی بیشتر در بازار به رنگ های خاکستری روشن و خاکستری تیره موجود است.

انواع فوم آکوستیک

2- فوم آکوستیک هرمی

فوم آکوستیک هرمی
فوم آکوستیک هرمی

قله های ابر آکوستیک هرمی موجب شکست صدا شده و برای حذف ریورب و فرکانس های بالا بسیار فوق العاده عمل می کند و صدایی شفاف و به اصطلاح بدون هوم و پیچش اضافه به شما می دهد.

انواع فوم آکوستیک هرمی ارتفاع 3.5 سانتیمتر تولید شرکت ایران استودیو است. ابعاد این فوم 1 در 2 متر بوده و دانسیته (تراکم فشردگی) ویژه 20 کیلو(20 kg) می باشد.

ابرهای آکوستیک کمی متفاوت با ابرهای معمولی می باشند و به اصطلاح ابر سلول بازند که در جذب صوت کارایی بالایی دارند. این فوم بصورت تک عددی وبسته بندی عالی وپلمپ بهمراه بروشور مخصوص برای شما ارسال می گردد.

این فوم حرفه ای و زیبا در استودیوهای موسیقی ; استودیو های خانگی; اتاق های اکوستیک و dead room کاربرد زیادی دارد.جنس این فوم به صورت اسفنجی بوده و متریال به کار رفته در این فوم فوم پلی یورتان می باشد.

این فوم محبوب و پرطرفدار مقرون به صرفه بوده و عامل موثری در جذب صدا است و انتخاب خوبی برای افرادی که به دنبال فوم زیبا با کیفیت عالی و نصب آسان می گردند است.

فوم هرمی نصبی بسیار آسان داشته و به علت مربعی شکل بودن فوم سرعت نصب هم بالا می رود و می توان با سوزن ته گرد چسب فوم یا میخ ته گرد به راحتی در محل مورد نظر نصب کرد.

فوم آکوستیک هرمی یک نوع مواد صوتی است که برای بهبود کیفیت صدا و کنترل صداهای ناخواسته در محیط های صوتی استفاده می شود. این نوع فوم ها از جنس پلی استایرن به همراه فنرهای هرمی شکل ساخته شده اند که باعث افزایش بازتاب صدا و کاهش انعکاس صداهای ناخواسته می شوند.

استفاده از فوم آکوستیک هرمی در فضاهای صوتی مختلف، از جمله استودیوهای ضبط صدا، سالن های کنفرانس، سالن های همایش، سینماها، راستوران ها و حتی منازل، بهبود کیفیت صدا و جلوگیری از ایجاد صداهای تکراری و ناخواسته را فراهم می کند.

یکی از ویژگی های مهم فوم آکوستیک هرمی، قدرت جذب و کنترل صداهای با فرکانس های مختلف است. این فوم ها از جنس مواد سبک و مقاومی ساخته شده اند که بیشترین انعطاف پذیری را در اختیار کاربر قرار می دهند. همچنین، نصب و استفاده از این نوع فوم ها بسیار آسان است و می توانند به راحتی به دیوارها، سقف ها یا سطوح صاف دیگر متصل شوند.

با توجه به اهمیت کنترل صدا در محیط های مختلف، استفاده از فوم آکوستیک هرمی به عنوان یک راهکار کارآمد و اقتصادی برای بهبود کیفیت صدا و جلوگیری از ناخواسته های صوتی، بسیار پرطرفدار شده است. این فوم ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در زمینه آکوستیک معاصر شناخته می شوند و بهبود کیفیت صدا در محیط های مختلف را تضمین می کنند.

انواع فوم آکوستیک

3- فوم آکوستیک شیاردار

این فوم ها از صداگیری نسبتاً بالایی برخوردار می باشند و برای صداگیری جداره های اتاقک آسانسور، دیوارها و سقف کارخانه ها و کارگاه ها و هم چنین برای عایق صدا اتاق تلویزیون می توانند بسیار مناسب باشند.

این نوع از انواع فوم آکوستیک بیشتر به نوع مسطح شبیه می باشد. با ایجاد شیارهایی زیبا و منظم بر سطح فوم آکوستیک، زیبایی و صداگیری این فوم را افزایش داده ایم.

در زمان نصب توجه داشته باشید پنلهای آکوستیک شیاردار را به صورت قرینه و رو به روی هم نصب کنید، و یا اینکه شیارهای فوم ها در جهت های متفاوت قرار گیرند، تا میزان صداگیری آنها به حداکثر ممکن برسد.

انواع فوم آکوستیک

4- وم آکوستیک دکوراتیو

پنل دکوراتیو آکوستیک طرح کرکره ای
پنل دکوراتیو آکوستیک طرح کرکره ای
پنل دکوراتیو آکوستیک طرح پنجه ای
پنل دکوراتیو آکوستیک طرح پنجه ای
پنل دکوراتیو آکوستیک شش ضلعی
پنل دکوراتیو آکوستیک شش ضلعی
پنل دکوراتیو آکوستیک طرح خشت
پنل دکوراتیو آکوستیک طرح خشت

فوم آکوستیک دکوراتیو یکی از پرطرفدار ترین پنل های آکوستیکی است که در طرح های بسیاری به فروش می رسد، فوم آکوستیک دکوراتیو یک نوع مواد صوتی است که برای کاهش صدا و جلوگیری از انعکاس آن در یک فضا به کار می رود.

این محصول از انواع فوم آکوستیک معمولاً از مواد نرم و پر سطح ساخته شده اند که صدا را جذب می کنند و از طریق تغییر در سرعت و شدت انتشار صوت، به کاهش انعکاس صدا در فضا کمک می کنند.

همینطور، فوم آکوستیک دکوراتیو می تواند به عنوان یک عنصر دکوراتیو در طراحی داخلی فضاهای مختلف مثل استودیوهای ضبط صوتی، سالن های کنفرانس، سالن های همایش، رستوران ها و سینماها استفاده شود.

انواع فوم آکوستیک

5- فوم آکوستیک فلکسی

فوم فلکسی A50 وود فوم فلکسی A60 وود 30 کیلویی
فوم فلکسی A50 وود فوم فلکسی A60 وود 30 کیلویی
فوم فلکسی A50 رنگی 30 کیلوگرمی
فوم فلکسی A50 رنگی 30 کیلوگرمی

فلکسی وود در ابعاد 50 در 50 سانتیمتر و 60 در 60 سانتیمتر با ضخامت 5 سانتیمتر با روکش چوب ام دی اف MDF در رنگهای متنوع جزء دسته آکوستیک فوم، تولید شرکت آپ دکو است.

روزنه هایی که روی بر سطح و درون این فوم وجود دارد،(به اصطلاح “خلل و فرج”) سبب می شوند که صدا داخل این روزنه ها نفوذ کند و جذب شود. این خلل و فرج روی بافت موجب شده که این فوم جزء دسته بندی فوم های سلول باز هم به حساب بیاید.

  • کاهش صدا در محیط
  • نصب راحت
  • ترکیب با دیگر آکوستیک فوم ها
  • موثر برای فرکانس های بین 400 تا 1250 هرتز
  • جنس: فوم پلی یورتان با روکش ام دی اف استاندارد
  • دیوار مشترک، دستگاه های تولید صدا
  • افزایش کیفیت صد انواع فوم آکوستیک
  • روشی مناسب برای جذب صدا در فرکانس های متوسط
  • قابل استفاده در اتاق کنفرانس، استودیو ها، سالن های کنفرانس،فضاهای آموزشی، کلاس های آموزش از راه دور، اتاق خواب

انواع فوم آکوستیک

6- دیفیوزر وود و دیفیوزر ابری

دیفیوزر وود
دیفیوزر وود
دیفیوزر وود پلاس
دیفیوزر وود پلاس
دیفیوزر ابری
دیفیوزر ابری

فوم دیفیوزرها با ایجاد سطوح ناهموار و خمیده کمک می کنند تا امواج صوتی پخش شده توسط بلندگوها در فضاها به طور یکنواخت تر و بدون افت کیفیت پخش شوند. این محصول از انواع فوم آکوستیک به خصوص در استودیوهای ضبط صدا، سالن های کنسرت و سینماها به کار می روند.

دیفیوزر ها با جنس هایی از جمله چوب، یونولیت و فوم های روکش چوب ساخته می شوند.جنس این محصولات سفت و محکم بوده و انتشار متناسب فرکانس های صدا را سبب می شوند. بهترین محل نصب برای دیفیوزرها، پشت اسپیکرها و همینطور دیوار روبروی اسپیکرها است.

فوم دیفیوزر، یک نوع تجهیزات صوتی است که برای کاهش انتشار و پخش صدا در فضاهای صوتی به کار می رود. این فوم ها معمولاً از مواد مختلفی مثل فوم پلی اتیلن یا فوم پلی یورتان ساخته می شوند و در طراحی و معماری داخلی به کار می روند.

کار دیفیوزر ها پخش متناسب و یکسان امواج صدا در جهات مختلف است. این فوم های آکوستیک با نصب در جای متناسب، امواج قدرتمند صدا را شکسته و به امواج با انرژی کمتر تقسیم می کنند. امواج ضعیف تر در جهات مختلف پخش شده و زمان گردش آن ها در محیط کمتر می شود. بدین ترتیب صدا در کنار اینکه گردش مناسبی در محیط دارد انعکاس های کمتر و ضعیف تری خواهد داشت.

دیفیوزر ابری از جنس فوم پلی اورتان با دانسیته ی بالا است. بالا بودن دانسیته ی فوم سبب می شود از فشردگی و استحکام کافی برخوردار بوده و بتواند امواج را بشکند. دیفیوزر ابری از فوم پلی اورتان ساخته می شود. ابعاد این فوم 50*50 و 60*60 بوده و در بیشترین حالت 9 سانتی متر ارتفاع دارد.

انواع فوم آکوستیک

7- فوم آکوستیک بیس ترپ و سوپر بیس ترب

فوم مینی بیس ترپ مقعر 16*16
فوم مینی بیس ترپ مقعر 16*16
فوم مینی بیس ترپ محدب
فوم مینی بیس ترپ محدب
فوم سوپر بیس ترپ 90 وود
فوم سوپر بیس ترپ 90 وود
فوم بیس ترپ مگافیوزر (شاترز)
فوم بیس ترپ مگافیوزر (شاترز)

بیس ترپ ها با ساختار و برش ویژه ای که دارند مناسب ترین فوم ها برای نصب در کنج می باشند. با نصب بیس ترپ ها در کنج زاویه قائمه اتاق از بین رفته و فرکانس های پایین نمی توانند در آن نقاط تجمع کنند. به علاوه ساختار متخلخل بیس ترپ ها به جذب این فرکانس ها می پردازد.

بیس ترپ ها آن دسته از فوم های آکوستیک می باشند که به جذب و کنترل فرکانس های پایین در استودیو می پردازند. کنج های اتاق (محل برخورد دو دیوار یا محل برخورد دیوار و سقف) محل تجمع فرکانس های پایین می باشند. با کنترل این نقاط میتوان صدای بم را در استودیو تحت کنترل درآورد. جنس این فوم های آکوستیک از فوم پلی یورتان و در برخی موارد ترکیب فوم و روکش MDF است.

انواع فوم آکوستیک

8- فوم عایق آکوستیک لوله ای

فوم های عایق آکوستیک لوله ای کاربرد متفاوتی نسبت به دیگر فوم ها دارند و اغلب برای لوله کشی های مختلف به کار می رود. اندازه این فوم ها هم متناسب با سایز لوله تغییر می کند. استفاده از کارشناسان متخصص در زمینه ی خرید عایق اکوستیک به خریداران کمک می کند تا هزینه ی مازاد کمتری را بپردازند.

هنگام خرید فوم های آکوستیک و عایق صوتی باید پارامتر های مختلفی از جمله جنس، موارد کاربرد، ضخامت و انعطاف پذیری آن را بررسی نمود زیرا که فوم های عایق صوتی انواع مختلفی دارند و در قیمت هم با یکدیگر تفاوت های چشمگیری خواهند داشت.

انتظار می رود در سال های نه چندان دور تولید فوم عایق آکوستیک به شکلی حرفه ای تر انجام شود تا کاربرد این محصول هم افزایش پیدا کند و از طرفی قیمت های عایق صدا برای خرید هم مناسب شوند.

انواع فوم آکوستیک

معمولا جنس فوم های آکوستیک از چیست؟

فوم آکوستیک پنل ها معمولاً در ابعاد مربعی یا مستطیلی و با ضخامت های مختلف در بازار عرضه می شوند. ضخامت فوم آکوستیک پنل ها می تواند تا چند سانتیمتر باشد و این ضخامت میزان کاهش نویز و صدا را تعیین می کند. همینطور، فوم آکوستیک پنل ها معمولاً در رنگ ها و طرح های مختلفی موجود می باشند که به تزیین و زیبایی فضا کمک می کند.

فوم آکوستیک پنل یک نوع جنس صوتی است که برای کنترل و کاهش نویز و صداهای نامطلوب در فضاهای داخلی به کار می رود. این جنس عموماً از پلی اورتان ساخته شده است و دارای ساختار پرچمداری است که به آن اجازه می دهد صداها را جذب و تسکین دهد.

استفاده از فوم آکوستیک پنل می تواند در مکان های مختلفی مثل استودیوها، سالن های کنفرانس، سینماها، رستوران ها، اتاق های خانه و… صورت بگیرد. این پنل ها کمک می کنند تا صداها در فضا منظم تر و کمتر تحریک کننده باشند و همینطور از ایجاد اکو و دیگر جلوه های صوتی نامطلوب جلوگیری می کنند.

از دیگر ویژگی های فوم آکوستیک پنل می توان به سبک نصب آسان آن، مقاومت در مقابل حرارت و رطوبت، قابلیت شستشو و نگهداری آسان، مقرون به صرفه بودن و دوام طولانی آن اشاره کرد.

در کل، فوم آکوستیک پنل یک راه حل کارآمد و موثر برای کاهش نویز و بهبود کیفیت صدا در فضاهای داخلی می باشد.

انواع فوم آکوستیک

کاربردهای فوم های آکوستیک

انواع فوم آکوستیک برای صداگیری دیوارهای بیمارستان ها و مراکز درمانی، دیوارهای مشترک بین واحدهای آپارتمانی، سقف و دیوارهای داخلی منزل برای جلوگیری از ورود و خروج صدا هم مورد استفاده قرار می گیرد.

از مهمترین انواع فوم های آکوستیک فوم شانه تخم مرغی است. برای کاهش صدا در مکان های پر سر و صدا، مثل موتورخانه، اتاقک آسانسور یا کارگاه ها و کارخانجات صنعتی از فوم آکوستیک می توان بهره برد.

انواع فوم آکوستیک از بهترین و پرکاربردترین عایق های موجود در جهان است و از آن برای صداگیری محیط های مختلفی مثل صداگیری دیوار مشترک یا ساخت استودیو به کار می رود.

قابلیت صداگیری و نویزگیری فوم آکوستیک چنان بالاست که به عنوان عایق صدا در و دیوار و سقف استودیوهای ضبط صدا و سالن ها تئاتر و سینما مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع فوم آکوستیک

آکوستیک استودیو و سینما

در مکان هایی چون استودیوهای ضبط صدا، سینماها، سالن های تئاتر و سالن های کنفرانس توجه به صداگیری دیوار، کف و سقف از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. این مکان ها نیاز دارند، ضمن جلوگیری از ورود صداهای خارجی، کیفیت و وضوح صدای داخل محیط را به حداکثر برسانند.

فوم آکوستیک با کاستن و یا حذف پژواک صدا و نویزهای زمینه، طنین صدا را در کنترل قرار می دهد. فوم آکوستیک موجب کاهش شدّت صدا ( noise resonance) در محیط شده و صدای باقی مانده در فضا را از بین می برد، به این ترتیب وضوح صدا به بهترین نحو افزایش می یابد. فوم آکوستیک برای صداگیری در و دیوار استودیوهای خانگی، اتاق موسیقی و اتاق تلویزیون هم مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع فوم آکوستیک گزینه ای مناسب برای صداگیری این مکان هاست. قابلیت جذب صدای فوم آکوستیک متفاوت از دیگر عایق های صوتی می باشد. استفاده از این فوم، برای پوشش در و دیوار مکان هایی مثل استودیوهای ضبط صدا موجب افزایش کیفیت صدا در آن مکان می شود.

انواع فوم آکوستیک

ساخت اتاقک اکوستیک

اتاقک آکوستیک با انواع فوم آکوستیک ساخته می شود و برای ایجاد شرایطی مناسب برای ضبط و پخش صدای با کیفیت بالا، به کار می رود. برای مثال، اگر شما یک موسیقی دان هستید، امکان دارد بخواهید آهنگ خود را ضبط کنید. در این صورت، استفاده از اتاقک آکوستیک می تواند به شما کمک کند تا صدای خود را با کیفیت بالا ضبط کنید.

به علاوه، این اتاقک ها برای استفاده در استودیوهای ضبط، سالن های کنفرانس و همینطور استفاده در منازل برای پخش صدای با کیفیت بالا، بسیار مفید می باشند.

انواع فوم آکوستیک

خرید انواع فوم آکوستیک از آپ دکو

آیا به دنبال فوم آکوستیک با بهترین قیمت و کیفیت هستید؟ آپ دکو همه نیازهای شما را برای خرید معرفی انواع فوم آکوستیک بر طرف می کند!

آپ دکو، به عنوان یکی از برترین تامین کنندگان فوم آکوستیک در بازار، انواع محصولات با کیفیت را با قیمتی مناسب برای شما فراهم می کند. ما با کمک مواد با کیفیت برتر و فناوری های نوین، فوم آکوستیکی تولید می کنیم که در کنار جلوگیری از صدای اضافی و همینطور نشت صدا، دارای طراحی زیبا و استثنایی می باشد.

با توجه به تجربه و تخصص ما در این صنعت، می توانیم بهترین محصولات را برای شما تامین کنیم. آیا به فوم آکوستیک پنل، فوم آکوستیک رول، یا فوم آکوستیک سه بعدی نیاز دارید؟ ما همه این محصولات را برای شما در انبار خود داریم و می توانیم آنها را در کوتاه ترین زمان ممکن به شما ارسال کنیم.

با آپ دکو، بهترین قیمت را برای فوم آکوستیک در بازار خواهید داشت. پس، اگر به دنبال فوم آکوستیک با بهترین قیمت و کیفیت هستید، به آپ دکو مراجعه کنید. با تضمین کیفیت محصولات و خدمات ما، شما همواره راضی خواهید بود. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات، با ما تماس بگیرید و تجربه خریدی راحت و موفق را با آپ دکو تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *