Search
Close this search box.

عوامل موثر در انتخاب عایق لوله

در این مقاله قصد داریم شما را با عوامل موثر در انتخاب عایق لوله اشنا کنیم، آپ دکو فروشگاه انواع عایق لوله است که به شکل حرفه ای در این زمینه فعالیت دارد، شما می توانید به صورت آنلاین خرید عایق موردنظر را انجام دهید و در صورتی که به راهنمایی های بیشتر نیاز داشتید با ما تماس بگیرید!

 

برای خرید عایق لوله ما بهترین ها را به شما ارائه می دهیم، عایق لوله برای امورات ساختمان سازی بسیار مفید بوده و تاثیرات بسیاری در صرفه جویی انرژی خواهد داشت.

در صورت بروز هرگونه سوال، مشکل و یا خرید عایق صدا با  تماس بگیرید!

تماس با ما 09122507811

 


 

با ما همراه باشید تا به سراغ عوامل موثر در انتخاب عایق لوله برویم.

لوله ها نقش اساسی در بسیاری از فرآیندهای صنعتی بویژه در تاسیسات نفت و پتروشیمی ایفا می کنند. این لوله ها بخش های اصلی سازه های نیروگاهی مانند توربین ها و بویلرها را به یکدیگر متصل می کنند. به کمک این لوله ها بوده که جریان ماده و انرژی امکان پذیر می شود.

برای این که چنین فرآیندهایی به درستی انجام بگیرند، مواد موجود در لوله ها باید در شرایط عملیاتی خود مانند دما، ویسکوزیته و فشار مناسب قرار بگیرند. به همین دلیل، علاوه بر نصب صحیح لوله ها، بهره گیری از عایق لوله هم در دستیابی به این اهداف اهمیت بالایی دارد.

عایق لوله کاربرد مهم دیگری هم دارد و این بوده که افت حرارتی را به شکل موثری کاهش دهد تا تاسیسات برای مدت ها عملکرد و بازده مناسبی داشته باشند. در حقیقت، بهره گیری از عایق لوله تنها راهی بوده که بتوان بازده یک فرآیند طراحی شده را در طول مدت تعمیرات دوره ای تضمین کرد.

عایق کاری مناسب لوله نقش مهمی در بازدهی مناسب فرآیند پایپینگ به عهده دارد. عایق کاری حرارتی لوله به دلایل مختلفی انجام می گیرد که در فهرست زیر به آن ها اشاره شده است.

  • کاهش افت حرارتی و به دنبال آن کاهش هزینه
  • کاهش انتشار گازهای دی اکسید کربن
  • جلوگیری از یخ زدگی عوامل موثر در انتخاب عایق لوله
  • کنترل فرآیند از طریق حفظ دمای فرآیندها
  • کاهش نویز (صدا)
  • پیشگیری از میعان
  • حفاظت از کارکنان در برابر حرارت بالا

عایق لوله

عوامل موثر در انتخاب عایق لوله چیست؟ در خرید عایق لوله به چه نکاتی باید توجه داشت؟

پیش از آن که بخواهید عایق لوله مناسب را از میان انواع عایق لوله انتخاب کنید باید با عوامل موثر در انتخاب عایق لوله آشنا باشید. دو عامل اساسی در انتخاب عایق، قطر لوله و ضخامت جداره عایق است.

به بیان ساده، هر سطحی که نسبت به محیط خود، داغ تر باشد، گرما از دست می دهد. این هدررفت گرما به عوامل مختلفی وابسته است اما دمای سطح و اندازه آن از جمله مهم ترین فاکتورها به شمار می آید. زمانی که عایقی را بر روی سطحی داغ قرار دهید، دمای سطح خارجی کاهش پیدا می کند. این مورد در لوله ها و عایق لوله هم صدق می کند.

زمانی که دمای سطح، کمتر از محیط باشد هم شرایط مشابهی رخ می دهد. در هر دو حالت، بخشی از انرژی هدر می رود. این هدررفت انرژی به طور معمول با استفاده از عایق های مناسب جبران می شود. در ادامه، عوامل موثر در انتخاب عایق لوله را توضیح می دهیم.

قطر لوله مهمترین عوامل موثر در انتخاب عایق لوله

قطر لوله در اندازه های مختلف و بر اساس سیستم SI یا سایر سیستم ها انتخاب می شود. برای نصب عایق لوله باید قطر خارجی (OD) لوله را در نظر گرفت.

این مورد بویژه در مورد لوله های فولادی اهمیت بیشتری دارد زیرا اندازه OD در لوله های فولادی تفاوت زیادی با قطر داخلی (ID) این لوله ها دارد. به طور مثال، ممکن است لوله ای فولادی با قطر داخلی ۲۵ میلی متر، قطری خارجی برابر با ۳۴ میلی متر هم داشته باشد. البته این روش برای لوله های مسی کاربردی نخواهد داشت.

ضخامت جداره عایق

همه عایق های لوله موجود در بازار با ضخامت های متفاوتی عرضه می شوند. به عنوان یک قانون سرانگشتی، هرقدر ضخامت عایق بیشتر باشد، افت حرارتی کمتر و همچنین، محافظت از یخ زدگی بهتری خواهیم داشت.

حداقل ضخامت عایق لوله چقدر باید باشد؟

بر اساس یک قانون سرانگشتی، حداقل ضخامت جداره عایق لوله در فضای بیرونی باید برابر با ۱۹ میلی متر باشد.

 

عایق صدا حرارتی برای لوله تضمین چرخه فرآیند صحیح، شرایط محیط درون لوله ها باید در محدودیت های تعیین شده باقی بماند (به عنوان مثال دما ، گرانروی ، فشار و غیره) می باشد. عایق بندی لوله کشی علاوه بر ساخت و بستن صحیح ایزومتریک لوله کشی، عملکرد مهمی هم دارد.

آیا می دانید بهترین راه چیست؟ باید اطمینان حاصل کند که گرما به طور موثر کاهش می یابد و دوام لوله به طور دائمی ادامه می یابد. این تنها راه برای تضمین حداکثر کارایی چرخه فرآیند در طول عمر طراحی بدون زیان آوری است. پس برویم و با هم بخوانیم.

عایق صدا حرارتی برای لوله عوامل موثر در انتخاب عایق لوله

برای تضمین چرخه فرآیند صحیح، شرایط محیط درون لوله ها باید در محدودیت های تعیین شده باقی بماند (به عنوان مثال دما ، گرانروی ، فشار و غیره). عایق بندی لوله کشی علاوه بر ساخت و بستن صحیح ایزومتریک لوله کشی، عملکرد مهمی هم دارد. آیا میدانید بهترین راه چیست؟

باید اطمینان حاصل کند که تلفات گرما به طور موثر کاهش می یابد و نصب به طور دائمی از نظر اقتصادی و عملکردی ادامه می یابد. این تنها راه برای تضمین حداکثر کارایی چرخه فرآیند در طول عمر طراحی طراحی بدون تلفات در نتیجه خطا است. عوامل موثر در انتخاب عایق لوله

عایق صدا حرارتی چیست؟ 

اصولاً، یک ساختار عایق صدا حرارتی برای لوله کشی شامل یک ماده عایق مناسب است که معمولاً با روکش ورق فلز پوشانده می شود. این از لوله و عایق در برابر تأثیرات خارجی مانند آب و هوا یا بارهای مکانیکی محافظت می کند. عوامل موثر در انتخاب عایق لوله

از مزایای عایق صدا حرارتی صحیح برای لوله کشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در هزینه عوامل موثر در انتخاب عایق لوله
  • کاهش انتشار CO2
  • محافظت در برابر دمای بالا
  • محافظت از یخ زدگی
  • کاهش سر و صدا عوامل موثر در انتخاب عایق لوله
  • کنترل فرآیند: اطمینان از ثبات دمای فرآیند
  • کاهش تلفات گرما
  • پیشگیری از چگالش

روکش کاری

برای محافظت از عایق در برابر تأثیر آب و هوا، بارهای مکانیکی و آلودگی (به طور بالقوه خورنده) باید از روکش مناسب استفاده شود. انتخاب روکش مناسب بر روی فاکتورهای مختلف، مانند موارد زیر تاثیر دارد

  • شرایط.
  • بارهای باد عوامل موثر در انتخاب عایق لوله
  • بارهای کاری
  • دمای محیط

کاربرد عایق صدا حرارتی برای لوله

5 کاربرد عایق صدا حرارتی برای لوله در زیر برای شما در نظر گرفته شده که با آگاهی از آن، دلیل استفاده از عایق ها حرارتی روشن می شود: عوامل موثر در انتخاب عایق لوله

 کنترل چگالی

در مواردی که لوله ها در دمای زیر محیط کار می کنند، احتمال متراکم شدن بخار آب در سطح لوله وجود دارد. چون بررسی ها نشان می دهد، رطوبت به انواع مختلف خوردگی کمک می کند، پس پیشگیری از تشکیل میعانات روی لوله معمولاً مهم تلقی می شود. عوامل موثر در انتخاب عایق لوله

عایق لوله می تواند از تشکیل میعان پیشگیری کند، چون دمای سطح عایق از دمای سطح لوله متفاوت خواهد بود. چگالشی اتفاق نخواهد افتاد، به شرط آنکه :

  1. عایق شامل نوعی مانع بخار آب یا کند کننده آب است که از عبور بخار آب از طریق عایق تشکیل شده روی سطح لوله پیشگیری می کند.
  2. سطح عایق بالاتر از دمای نقطه شبنم هوا باشد. عوامل موثر در انتخاب عایق لوله

انجماد لوله

از آنجا که برخی از لوله های آب یا در خارج یا در مناطق سرد قرار دارند که ممکن است دمای محیط گاهی اوقات به زیر نقطه انجماد آب کاهش یابد، هرگونه آب در لوله ممکن است به طور بالقوه یخ بزند. وقتی آب منجمد می شود، منبسط می شود و این انبساط می تواند باعث خرابی سیستم لوله به هر یک از روش های مختلف شود. عوامل موثر در انتخاب عایق لوله

نکته

عایق لوله نمی تواند از یخ زدگی آب ایستاده در لوله کشی پیشگیری کند، اما می تواند زمان لازم برای یخ زدگی را افزایش دهد – در نتیجه خطر یخ زدگی لوله را کاهش می دهد. به همین دلیل، عایق کاری لوله های در معرض خطر یخ زدگی توصیه می شود، و مقررات محلی تأمین آب ممکن است برای کاهش خطر یخ زدگی لوله، از عایق لوله برای لوله کشی استفاده کنند.

برای طول مشخص، یک لوله با سوراخ کوچکتر حجم کمتری از آب را نسبت به یک لوله با سوراخ بزرگتر نگه می دارد، پس آب در یک لوله با سوراخ کوچکتر به راحتی (و سریعتر) از آب در یک لوله با سوراخ بزرگتر یخ می زند ( با فرض محیط معادل). از آنجا که لوله های دارای سوراخ کوچکتر خطر یخ زدگی بیشتری دارند، از عایق به طور معمول در ترکیب با روش های جایگزین پیشگیری از یخ زدن استفاده می شود به عنوان مثال :

  • تعدیل کابل گرمایشی ردیابی
  • یا اطمینان از جریان مداوم آب از طریق لوله عوامل موثر در انتخاب عایق لوله

 ذخیره انرژی

از آنجا که لوله کشی می تواند در دمای بسیار دور از دمای محیط کار کند و سرعت جریان حرارت از یک لوله به دیفرانسیل دما بین لوله و هوای محیط اطراف مربوط است، جریان گرما از لوله می تواند قابل توجه باشد. در بسیاری از شرایط، این جریان گرما نامطلوب است. استفاده از عایق لوله حرارتی مقاومت حرارتی را ایجاد می کند و جریان گرما را کاهش می دهد.

ضخامت های عایق لوله حرارتی مورد استفاده برای صرفه جویی در انرژی متفاوت است، اما به عنوان یک قاعده کلی، لوله هایی که در دماهای بسیار شدید کار می کنند جریان گرمای بیشتری دارند و ضخامت های بیشتری به دلیل صرفه جویی بالقوه بیشتر اعمال می شود. عوامل موثر در انتخاب عایق لوله

محل لوله گذاری در انتخاب ضخامت عایق هم تاثیر دارد. به عنوان مثال، در برخی شرایط، ممکن است لوله های گرمایش در یک ساختمان عایق بندی شده نیازی به عایق بندی نداشته باشند، چون گرمای “خروجی” (یعنی گرمای حاصل از لوله به هوای اطراف) ممکن است “برای گرم کردن” مفید باشد و ساختمان، به این ترتیب گرمای “از دست رفته” را به هر حال در اثر عایق سازه ای به دام می اندازد. و یا برعکس، ممکن است چنین لوله کاری عایق بندی شود تا از گرم شدن بیش از حد یا خنک سازی غیرضروری در اتاق هایی که از آن عبور می کند پیشگیری کند.

محافظت در برابر دمای شدید

در مواردی که لوله کشی در درجه حرارت بسیار پایین یا پایین کار می کند، در صورت تماس فیزیکی هر شخص با سطح لوله، احتمال آسیب دیدگی وجود دارد. آستانه درد انسان متفاوت است. از آنجا که دمای سطح عایق از دمای سطح لوله متفاوت است، به گونه ای که سطح عایق دارای درجه حرارت “شدید” نیست، می توان از عایق لوله برای ایجاد دمای لمس سطح به یک محدوده امن استفاده کرد.

کنترل سر و صدا

لوله کشی می تواند به عنوان یک مجرا برای سر و صدا از یک قسمت از ساختمان به قسمت دیگر ساختمان حرکت کند. عایق صوتی می تواند از طریق انتقال دیواره لوله و انجام عملکرد جداسازی صوتی از هرجایی که لوله از طریق یک دیوار یا کف ثابت عبور می کند و هر جا که لوله از نظر مکانیکی ثابت شده باشد، از این انتقال صدا پیشگیری کند.

لوله کشی همچنین می تواند باعث ایجاد نویز مکانیکی شود. در چنین شرایطی، با استفاده از عایق صوتی با استفاده از یک مانع صوتی با چگالی بالا، می توان شکست صدا را از دیواره لوله حاصل کرد.

سخن آپ دکو

امیدواریم مقاله عوامل موثر در انتخاب عایق لوله اطلاعات لازم را کسب کرده باشید و برایتان سودمند بوده باشد. ما در این مقاله با عایق بندی حرارتی برای لوله و مزایا استفاده از این اصول برای ساختمان خود آشنا شدیم و دانستیم که این اصول چه تاثیر خوبی در آسودگی خاطر ما دارد و مواردی چون کنترل سروصدا و محافظت دربرابر دمای سرد و گرم را به همراه دارد. امیدوارم از این مقاله استفاده لازم را کرده باشید!

به نظر شما عوامل موثر در انتخاب عایق لوله دیگر چه مواردی هستند؟ در بخش کامنت ها با ما و دیگر خوانندگان نظرتان را به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *