Search
Close this search box.

محاسبه ضخامت عایق لوله

در این مقاله قصد داریم شما را با محاسبه ضخامت عایق لوله اشنا کنیم، آپ دکو فروشگاه انواع عایق لوله است که به شکل حرفه ای در این زمینه فعالیت دارد، شما می توانید به صورت آنلاین خرید عایق موردنظر را انجام دهید و در صورتی که به راهنمایی های بیشتر نیاز داشتید با ما تماس بگیرید!

 

برای خرید عایق لوله ما بهترین ها را به شما ارائه می دهیم، عایق لوله برای امورات ساختمان سازی بسیار مفید بوده و تاثیرات بسیاری در صرفه جویی انرژی خواهد داشت.

در صورت بروز هرگونه سوال، مشکل و یا خرید عایق صدا با  تماس بگیرید!

تماس با ما 09122507811

 


 

دسته بندی عایق ها برای محاسبه ضخامت عایق لوله

قبل از این که شما را با محاسبه ضخامت عایق لوله آشنا کنیم، باید بدانید که به طور کلی، عایق ها از جمله عایق های لوله را می توان در دسته بندی های مختلفی قرار داد. به عبارت دیگر، گزینه های مختلفی را می توان برای عایق کاری در نظر گرفت که به طور عمده این گزینه ها بر اساس دمای عملیاتی انتخاب می شوند. از این رو، عایق های مکانیکی را می توان بر اساس دسته های زیر طبقه بندی کرد.

  • عایق سلولار
  • عایق گرانولی (گرانولار)
  • عایق فیبری
  • ورقه ای (فلیک)
  • عایق رفلکتیو (بازتابنده)

عایق لوله سلولار چیست؟

عایق سلولار یا سلولزی از دانه های مجزای سلولزی تشکیل شده است. این مواد سلولزی شامل شیشه یا فوم پلاستیکی همچون شیشه، فوم فنولیک یا نیتریل رابر است.

عایق گرانولی چیست؟

این نوع عایق شامل خرده هایی کوچک بوده و در میان آن ها حفرات و فضای خالی وجود دارد. چنین موادی را بعضی وقت ها به عنوان «سلول باز» (Open Cell) هم در نظر می گیرند چراکه گازها توانایی عبور از میان حفرات آن ها را دارند. از جمله عایق های گرانولی می توان به کلسیم سیلیکات و «پرلیت قالب گیری شده» (Molded Perlite) اشاره داشت.

عایق بازتابنده چیست؟

عایق های بازتابنده برای کاهش انتشار پرتوهایی با طول موج بلند در سطوح بکار می رود که این مورد سبب کاهش انتقال حرارت تابشی از سطح می شود.

عایق فیبری چیست؟ محاسبه ضخامت عایق لوله

این عایق ها از فیبرهایی با قطر اندک تشکیل شده اند و به صورت طبیعی یا مصنوعی وجود دارند. این فیبرها به طور معمول به کمک چسب به یکدیگر چسبانده می شوند. فیبرهای طبیعی شامل شیشه، پشم سنگ، پشم سرباره و سیلیکا آلومینا است.

عایقه لوله ورقه ای چیست؟

این عایق ها از ورقه ها یا ذارت کوچک تشکیل شده اند و ممکن است به کمک چسب به یکدیگر متصل شده باشند. «ورمیکولیت» (Vermiculite) و «میکا» (Mica) از جمله این عایق ها به شمار می آید.

عایق کردن لوله های آب سرد

نحوه محاسبه ضخامت عایق لوله به چه شکل است؟ فرمول محاسبه ضخامت عایق لوله

با عبور سیال از میان لوله، بین محیط اطراف و سیال، انتقال حرارت بوجود می آید و سیال گرما از دست می دهد. اگر دمای لوله کمتر از دمای محیط باشد، سیال از محیط گرما جذب می کند. همه گرمای منتقل شده (Q) از لوله به عوامل زیر بستگی دارد:

  • NN: طول لوله
  • TpTp: دمای عملیاتی سیال داخل لوله
  • TiTi: دمای بیشینه خارج از سطح عایق (به طور معمول ۵۰ درجه سانتی گراد)
  • RpRp: شعاع لوله
  • RiRi: شعاع عایق
  • kk: هدایت حرارتی ماده عایق

رابطه «حالت پایدار» (Steady State) برای انتقال حرارت از میان ماده عایق اطراف لوله در زیر آورده شده است.

Q=2πkN(Tp−Ti)ln(Ri/Rp)Q=2πkN(Tp−Ti)ln⁡(Ri/Rp)

مثال محاسبه ضخامت عایق لوله – فرمول محاسبه ضخامت عایق لوله

فرض کنید لوله ای با قطر ۱۲ اینچ داشته باشیم. درون این لوله، نفت گرم در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد جریان دارد. دمای بیشینه در دیواره خارجی عایق برابر با ۵۰ درجه سانتی گراد است. بیشترین میزان مجاز هدررفت انرژی به ازای هر متر لوله برابر با ۸۰ وات است. عایق مورد استفاده، پشم شیشه معدنی با هدایت حرارتی برابر با 0.035W/m.K.0.035W/m.K. است. میزان صخامت مورد نیاز برای عایق لوله را محاسبه کنید.

در رابطه بالا، «Q» کل حرارت منتقل شده و «N»، طول لوله است. بنابراین، «Q/N» برابر با بیشترین میزان مجاز هدررفت در هر متر و برابر با ۸۰ وات است.

قطر لوله ۱۲ اینچ و بنابراین شعاع آن برابر با ۶ اینچ خواهد بود. با تبدیل واحد اینچ به متر، شعاع مورد نظر برابر با 0/1254 متر خواهد بود. در نتیجه خواهیم داشت:

80=2π×0.035×(200−50)÷ln(Ri/0.1524)In(Ri/0.1524)=2π×0.035×(200−50)/80=0.412380=2π×0.035×(200−50)÷ln⁡(Ri/0.1524)In⁡(Ri/0.1524)=2π×0.035×(200−50)/80=0.4123

بنابراین، محاسبه ضخامت عایق لوله به این صورت انجام می گیرد.

Ri−Rp=0.2302−0.1524=0.0777Ri−Rp=0.2302−0.1524=0.0777

در نتیجه، محاسبه ضخامت عایق لوله مورد نیاز برابر با ۷۷/۷ میلی متر خواهد بود.

مقایسه عایق حرارتی لوله ای و عایق پشم شیشه

عایق حرارتی لوله ای ساده به خاطر ساختار سلول بسته، مقاومت بالایی در برابر رطوبت، بخار آب ، آلودگی و گرد وخاک دارد اما عایق پشم شیشه به خاطر ساختار فیبری و متخلخل خود، در مقابل رطوبت و نفوذ بخار و آب ،مقاومت پایینی داشته و با نفوذ رطوبت و بخار آب به درون عایق، از مقاومت حرارتی آن کاسته می شود. به خاطر عدم مقاومت پشم شیشه در مقابل رطوبت و بخار، در صورت نصب در فضای باز، استفاده از پوشش های ضدرطوبت و فویل های آلومینیومی امری اجباری تلقی می شود. محاسبه ضخامت عایق لوله

همچنین عایق حرارتی لوله ای ساده، از نظر عوارض زیستی و ایجاد امراض ، بدون عوارض و بدون تولید ذرات گرد وغبار بوده در صورتیکه تماس مستقیم پشم شیشه با پوست، چشم و سیستم تنفسی ایجاد مشکل خواهد کرد. محاسبه ضخامت عایق لوله

در بسیاری از گزارش ها، تنفس مستقیم گرد پشم شیشه علت افزایش نرخ ابتلا به سرطان، به خصوص سرطان ریه عنوان شده است. توصیه اکید می شود که کارگران و عایق کاران، زمان کار با پشم شیشه از ماسک و لباس محافظ مناسب استفاده کنند.

عایق حرارتی لوله ای ساده مقاوم در برابر خوردگی بوده اما پشم شیشه به شدت دچار خوردگی می شود.همچنین نصب عایق حرارتی لوله ای ساده بسیار آسان بوده و برای محیط هایی که فضای کاری زیادی ندارند مناسب می باشد.اما نصب عایق های پشم شیشه در چند مرحله صورت می گیرد. محاسبه ضخامت عایق لوله

علاوه برآن، ضریب انتقال حرارت عایق های الاستومریک بسیار پایین بوده در حالیکه ضریب انتقال حرارت پشم شیشه با افزایش دما افزایش پیدا کرده و از مقاومت حرارتی آن کاسته می شود.عمر مفید بالای عایق حرارتی لوله ای ساده از دیگر مزایای این عایق نسبت به عایق پشم شیشه به شمار می رود. قیمت عایق حرارتی در مقایسه با عایق پشم شیشه تا حدودی بالاست اما مزایا و ویژگی های منحصر به فرد این عایق قیمت بالای آن را توجیه می کند. محاسبه ضخامت عایق لوله

مزایا محاسبه ضخامت عایق لوله

عایق حرارتی لوله ای ساده سبک و انعطاف پذیر بوده و ضریب انتقال حرارت پایینی دارند.استفاده از این عایق ها موجب صرفه جویی درهزینه های انرژی شده وعملیات نصب آن به راحتی صورت می گیرد. عایق حرارتی لوله ای ساده مقاومت بالایی در برابر نفوذ رطوبت و بخار، خوردگی، رشد قارچ و کپک، آتش، روغن و مواد شیمیایی داشته و بدون HCFC, HFC, CFC و گرد و غبار و الیاف می باشد.

ضمنا هیچ گونه حساسیت پوستی و تنفسی برای کاربر یا نصاب ایجاد نمی کند.نگهداری و نظافت آسان از دیگر مزایای این دسته از عایق های حرارتی به شمار می رود. محاسبه ضخامت عایق لوله

عایق الاستومری بهترین راه برای عایق کردن لوله های آب سرد و گرم

عایق کاری لوله های انتقال آب که در محیط بیرون قرار دارند و در معرض عوامل محیطی می باشند، مخصوصاً در نواحی سردسیر، بسیار حائز اهمیت است. برای هر لوله انتقال آبی که در قست بیرونی ساختمان یا فضاهای با دمای نامناسب قرار دارد احتمال انجماد و ترکیدن وجود دارد. عایق کاری لوله های آب سرد مانع عرق کردن و خیس شدن در اثر چگالی رطوبت می شود.

کنترل رطوبت بسیار برای دستیابی به راندمان حرارتی مطلوب در سیستم های آب سرد مهم است. چگالی بیش از حد می تواند باعث اتلاف انرژی، افزایش هزینه های عملیاتی و IAQ ضعیف شود و همه این ها به خاطر رشد کپک و قارچ اتفاق می افتد. محاسبه ضخامت عا یق لوله

عایق کاری لوله های آب گرم باعث می شود تا حرارت لوله ها حفظ شده و انرژی گرمایی هدر نرود در نتیجه در کاهش هزینه های انرژی تاثیر دارد.

عایق لوله های آب گرم باعث می شود تا دمای آب بین ۲ الی ۴ درجه فارنهایت گرم تر بماند، پس می توانید تنظیمات آب گرم را بر روی درجه کمتری تنظیم کنید. یکی دیگر از مزایای عایق کاری لوله های آب گرم این است که نیازی نیست تا ساکنین ساختمان مدت زمان زیادی را منتظر گرم شدن آب بمانند که این باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود. محاسبه ضخامت عایق لوله

توصیه هایی برای نصب عایق لوله

یکی از بهترین محصولات برای عایق کاری لوله ها، عایق لوله ای الاستومری است. مخصوصاً اگر بخواهید لوله های با طول زیاد را عایق کنید این محصول کار شما را بسیار آسان خواهد کرد. اکثر عایق های لوله ای در برش های دو متری موجود می باشند، پس می توانید در مدت زمان کمی لوله های زیادی را عایق کنید.

عایق لوله ای الاستومری در ضخامت های مختلف و برای انواع سایزهای لوله موجود می باشد. می توانید هم از عایق های لوله ‍ای ساده و هم عایق های لوله ای چاکدار چسب دار استفاده کنید، که نصب هر دو آسان و سریع است. محاسبه ضخامت عایق لوله

راه دیگر برای عایق کاری لوله ها مخصوصاً برای مقطع های کوتاه یا زانویی ها استفاده از رپینگ لوله یا نوار لوله است که از فوم های انعطاف پذیر و به صورت خود چسب دار تولید می شوند. با کمک این محصولات به خوبی می توانید به عملکرد حرارتی مورد نیاز خود دست پیدا کنید.

محل و زمان مناسب برای عایق کاری

اگر هدفتان از عایق کاری جلوگیری از انجماد لوله های آب و بروز چگالی باشد، باید لوله هایی را عایق کنید که در فضاهای فاقد گرما مانند اتاق های مکانیکی، دیوارهای بیرونی، ساختمان های ذخیره سازی، زیرزمین و… قرار دارند. در برخی موارد برای محافظت از انجماد بیش از حد باید علاوه بر عایق کاری، ردیابی گرما را هم انجام دهید.

اگر هدفتان کاهش هزینه های گرمایش آب باشد باید هر لوله آب گرمی که دسترسی به آن وجود دارد را عایق کنید. اگر هدف جلوگیری از عرق کردن لوله و ایجاد کپک است، پس باید حتماً لوله های آب سرد را هم عایق کنید. محاسبه ضخامت عایق لوله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *