Search
Close this search box.

نحوه نصب عایق لوله با جنس پشم سنگ

در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه نصب عایق لوله اشنا کنیم، آپ دکو فروشگاه انواع عایق لوله است که به شکل حرفه ای در این زمینه فعالیت دارد، شما می توانید به صورت آنلاین خرید عایق موردنظر را انجام دهید و در صورتی که به راهنمایی های بیشتر نیاز داشتید با ما تماس بگیرید!

 

برای خرید عایق لوله ما بهترین ها را به شما ارائه می دهیم، عایق لوله برای امورات ساختمان سازی بسیار مفید بوده و تاثیرات بسیاری در صرفه جویی انرژی خواهد داشت.

در صورت بروز هرگونه سوال، مشکل و یا خرید عایق صدا با  تماس بگیرید!

تماس با ما 09122507811

 


 

 

 

عایق کاری حرارتی در ذخیره انرژی و حذف دمای سیالات فرآیندی اهمیت بسیاری دارد. علاوه بر این، افزایش طول عمر و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری هم در کنار ایمنی کارکنان، همگی عواملی می باشند که اهمیت عایق کاری لوله را بیشتر می کنند. همانطور که در طول متن هم به آن اشاره شد، هدف اصلی عایق کاری، کنند کردن شار حرارتی است. این فرآیند از دو روش زیر انجام می شود.

دلایل اقتصادی برای نصب عایق لوله

دلایل اقتصادی زیر را می توان برای عایق کاری بیان کرد:

  • کاهش مصرف سوخت و به دنبال آن، کاهش هزینه های کل و روزانه
  • کاهش ظرفیت مورد نیاز برای سیستم های گرمایشی و سرمایشی از قبیل بویلرها و یخچال ها
  • کاهش هزینه های اولیه

سیستم های عایق لوله

بخشی اصلی یک سیستم عایق را مواد عایق کننده آن نشان می دهند. سایر اجزای تشکیل دهنده عایق لوله در زیر آورده شده اند.

  • پوشش محافظ
  • ضد رطوبت (بخار)
  • «کلادینگ» (Cladding) شامل ورق های فلزی
  • «جداکننده» (Spacer) برای حفظ شکل کلادینگ
  • استفاده از پرکننده ها برای پر کردن حفرات خالی

فرم های مختلف عایق لوله

عایق لوله در شکل های مختلفی ساخته و عرضه می شود و مورد نصب عایق لوله قرار می گیرد. به این ترتیب می توان در کاربردهای مختلف از آن ها بهره برد. نصب عایق ها هم بر اساس شکل های ترکیبی مختلف، متفاوت خواهد بود. شکل های مختلف عایق لوله در ادامه آورده شده اند.

  • تخته ها و ورق های سخت (سفت): عایق های سلولزی، گرانولی و فیبری در این شکل ها تولید می شوند.
  • ورق های انعطاف پذیر: عایق های سلولزی و فیبری
  • سیمانی: این عایق ها به کمک سیمان و عایق های فیبری و گرانولی ساخته می شوند.
  • فوم: این عایق ها به شکل ها پودر و کف و برای پر کردن فضاهای خالی مورد استفاده قرار می گیرند.

صخامت بهینه در عایق لوله

ضخامت عایق کاری که در آن، هزینه کلی یعنی هزینه انرژی و مواد عایق به کمترین میزان خود برسد، موسوم به ضخامت اقتصادی (بهینه) است.

شیوه نصب و اجرای عایق الاستومری

طریقه نصب و اجرای عایق الاستومری در مواردی که حجم عایق کاری کم باشد کار ساده ای است. به طوری که شما با رعایت نکات فنی زیر به راحتی می توانید عایق کاری لوله های آب سرد و گرم منزل خود را با عایق الاستومری لوله ای عایق کاری کنید.

همینطور می توانید دیوار های محل سکونت خود را با عایق الاستومری رولی از نظر سر وصدا و هدر رفت انرژی بیمه کنید. در بیشتر کشور های توسعه یافته عایق بودن ساختمان ها یکی از اصول پایه است. در نظر آنها خانه ای که عایق کاری نشده باشد غیر قابل سکونت است.

سوال : آیا در ایران هم این طرز فکر حاکم است؟

پاسخ : در کشور ما برای خرید یک خانه به اولویت هایی نظیر داشتن پارکینگ و داشتن نور خوب و نمای زیبای ساختمان و حیاط دل باز آن و آشپزخانه زیبا و بزرگ و … در درجه اهمیت قرار می گیرند و بیشتر مردم ما خجالت می کشند بپرسند آیا این خانه عایق کاری شده است ؟ آیا در ساخت این خانه از عایق های حرارتی و صوتی استفاده شده است ؟ نصب عایق لوله

جالب است بدانید کسانی که یک سال در خانه های ایزوله ( عایق کاری شده ) زندگی کرده اند. تحمل زندگی در خانه های غیر ایزوله برایشان سخت است. برای هر مکانی که قرار است عایق کاری شود قبل از خرید باید توسط کار شناس های مربوطه بازدید شود. نصب عایق لوله

تا بسته به شرایط و میزان هدر رفت انرژی مناسب ترین نوع عایق حرارتی را انتخاب کنید و همینطور اگر قرار است عایق ضد صوت نصب کنید باید عایق مناسب با شدت صدا های موجود در اون مکان را انتخاب کنید تا بیشترین بازدهی را داشته باشد. نصب عایق لوله

طریقه نصب عایق لوله الاستومری رولی

برای نصب عایق های الاستومری رولی پس از تمیز کردن محل مورد نظر لیبل پشت عایق را جدا کرده و عایق را به آرامی روی دیوار یا در یا سقف می چسبانیم این عملیات باید به طور یک نواخت صورت گیرد تا سطح عایق هیچ موجی نداشته باشد و یک دست باشد. نصب عایق لوله

در این صورت بیشترین بازدهی را خواهد داشت عایق باید به درستی در محل مورد نظر نصب شود تا هیچ گونه هوایی نتواند از بیرون نفوذ کند با استفاده از تکنیک های ساده راه اندازی کل یک سیستم را می توان عایق کاری کرد.

به طوری که برای کنترل تراکم بحرانی برنامه های کاربردی مورد استفاده قرار گیرد. موقع چسباندن عایق الاستومری باید دقت کرد که همه عایق های الاستومری لب به لب و طولی که با چسب تمام سطوح را اغشته کرد که اعمال چسبی که حساس به فشار (psa) باشد. نصب عایق لوله

نصب عایق الاستومری شامل چند نکته ی اجرایی است که به این نکات به شرح زیر است:

  • در صورتی که سایز لوله ای که قرار است عایق کاری شود را نمی دانید می توانید برای اندازه گیری آن از متر یا نواری که ضخامتش مثل عایق است استفاده کنید. با این کار محیط لوله را بدست میاورید و در نتیجه سایز لوله را متوجه می شوید. باید توجه داشته باشید که موقع اندازه گیری با نوار آن را دور لوله نکشید چون باعث می شود اندازه ی به دست آمده اشتباه باشد.
  • در صورتی که عایق ضخیم یا طویل نباشد می توانید برای بالا رفتن سرعت نصب ابتدا آن را رول کنید و لبه هایش را چسب بزنید بعد روی لوله قرار دهید. نصب عایق لوله
  • برای اینکه لبه های عایق را چسب بزنید ابتدا باید آن را روی لوله قرار دهید و بعد لبه ها را در طول لوله چسب بزنید. توجه کنید که عایق به درستی قرار گرفته باشد و هرگز سطح لوله را چسب کاری نکنید.

طریقه نصب و اجرای عایق الاستومری لوله ای

عایق الاستومری لوله ای را برای نصب باید با یک چاقوی تیز در اتاق برش، برش داد. بعد همه درز و اتصالات لب به لب باید مهر و موم شده باشد با چسب مخصوص هر دو سطح پوشش داده شده را چسباند. هنگام استفاده از چسب هر دو طرف لبه ها باید به چسب آغشته باشد.

لازم به ذکر است ابتدا باید در اطراف سه راهی ها و انشعابات ۹۰s، اتصالات، شیرآلات چسب کاری شود در پایان لوله را عایق کاری می کنیم.

مزیت های اصلی پشم سنگ

  • کیفیت و عملکرد پشم سنگ در جذب صوت، کاهش انتقال صدا و جلوگیری از انتقال حرارت فوق العاده است.
  • نارسانا بودن و هدایت الکتریکی صفر پشم سنگ یکی از مزیت های ویژه آن محسوب می شود.
  • پشم سنگ با هر نوعی را می توان مطابق با اندازه مورد نظر برش داده و استفاده نمود.
  • از نظر رعایت بهداشت، پشم سنگ گزینه مناسبی است؛ چون از رشد باکتری، قارچ و حشرات جلوگیری می کند.
  • پشم سنگ، وزن بسیار سبکی داشته و در هنگام استفاده، بار اضافی برای سازه ایجاد نمی کند.
  • طول عمر پشم سنگ بالا است و در مقابل مواد شیمیایی مقاومت بالایی نشان می دهد.
  • تولید پشم سنگ با مواد اولیه بدون ضرر بوده و هیچ گونه آسیب زیست محیطی و یا خواص آلرژیک برای انسان در بر نخواهد داشت.
  • استفاده از پشم سنگ در محیط های ساختمانی باعث می شود تا در هنگام آتش سوزی آتش به قسمت های دیگر منتقل نشود؛ در نتیجه مهار آتش سوزی را ساده تر می کند.

پشم سنگ چیست؟

سنگ بازالت از خانواده سنگ های آذرین در اثر فوران آتشفشان ها به وجود می آید. اگر این سنگ در صنعت و تحت حرارت بالا (حدود 1500 درجه سانتیگراد) قرار گرفته و تغییر شکل یابد، در نهایت منجر به تولید نوعی الیاف می شود. الیاف به دست آمده خاصیت ضد حریق داشته و در تهیه عایق های حرارتی و صوتی به کار می رود؛ این نوع عایق ها را پشم سنگ می نامند.

در اصل، بازالت در حرارت بالا ذوب می شود و به الیافی با ابعاد میکرون تبدیل می شود. سپس یک ترکیب شامل 97 درصد الیاف بازالت و 3 درصد رزین و روغن های مخصوص منجر به تولید پشم سنگ خواهد شد. پشم سنگ یک عایق حرارتی و در عین حال یک عایق صوتی عالی به حساب می آید که برای کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی های صوتی ساختمان ها بسیار مفید خواهد بود. پس، استفاده از این عایق در ساخت سازه های عمرانی و ساختمانی عملا هزینه های مرتبط با انرژی را کاهش خواهد داد.

 

نحوه نصب عایق لوله با جنس پشم سنگ – مرحله به مرحله

مرحله اول نصب عایق لوله :  استفاده از تجهیزات ایمنی

در اولین مرحله از نصب عایق لوله باید پیش از هر کاری از تجهیزات ایمنی مانند دستکش، لباس، کفش، کلاه و عینک ایمنی کمک بگیرید.

مرحله دوم : تمیز کردن لوله

در مرحله بعدی باید سطح لوله را از هر گونه گرد و غبار و آلودگی پاک کنید. نصب عایق لوله

مرحله سوم : عایق کاری زانویی ها و محل های خمیده

عایق کاری لوله باید از مسیرهای منحنی مانند زانویی ها آغاز شود. شکل کلی این عایق ها باید از پیش تعیین شده باشد. به طور معمول، در این بخش از قطاع های مختلف و بر اساس اندازه زانویی بهره می گیرند. عایق کاری از پایین به بالا مرحله به مرحله انجام می شود. این عایق ها به طور معمول به کمک سیم های گالواهمه یا فولادی، بسته می شوند.

زمانی که لوله های افقی عایق کاری می شوند، بخش باز عایق باید در پایین لوله (ساعت ۶) قرار بگیرد. نصب عایق لوله

عایق کردن لوله های آب گرم

مرحله چهارم : علامت گذاری عایق

در این مرحله هر ۳۰ سانتی متر از عایق را علامت گذاری می کنیم. البته ابتدا و انتهای عایق که زانویی متصل است، به میزان ۱۰ سانتی متر علامت گذاری می شود تا در مراحل بعدی، به وسیله سیم یا بست های مختلف در جای خود بسته شود.

مرحله پنجم نصب عایق لوله : پر کردن فضاهای خالی

بخش هایی از عایق لوله که شامل فضای خالی می باشند را به کمک پشم سنگ نرم پر می کنند.

مرحله ششم : کلادینگ

در این مرحله نصب عایق لوله برای جلوگیری از تاثیر تغییرات آب و هوایی بر روی عایق، از نوعی پوشش موسوم به «کلادینگ» (Cladding) بهره می گیرند. البته استفاده از کلادینگ مزایای دیگری هم دارد که از جمله آن ها می توان به محافظت در برابر پاشش سیالات خورنده و تحمل وزن اشاره داشت.

برای نصب کلادینگ باید همپوشانی به میزان 70 میلیمتر داشته باشیم. یعنی کلادینگ علاوه بر این که کل لوله را پوشش دهد باید ۷۰ میلیمتر هم روی لایه زیرین خود قرار بگیرد. برای بستن کلادینگ هم از پیچ بهره می گیرند که استفاده از پیچ های آلومینیومی پیشنهاد نمی شود.

پیش از بستن پیچ ها حتما باید به کمک ابزار مناسب کلادینگ را در جای خود مستحکم کرد. بعد از بستن کلادینگ در حالت افقی، به بستن کلادینگ بر روی زانویی پردخته می شود.

مرحله هفتم : آب بندی درزها

همه درزهای ایجاد شده بر روی کلادینگ باید به کمک چسب سیلیکون یا همان چسب آکواریوم آب بندی شوند. نصب عایق لوله

 

بیشتر بخوانید:

عایق صوتی لوله های فاضلاب

 

امیدواریم توانسته باشیم شما را با نصب عایق لوله آشنا کنیم، در صورت بروز هرگونه سوال با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *