Search
Close this search box.

پکیج آکوستیک استودیو خانگی

پکیج آکوستیک استودیو خانگی چیست؟ چرا باید برای خرید فوم آکوستیک برای استودیو خانگی با دقت بیشتری هزینه کنیم؟ آکوستیک اتاق، تأثیر به مراتب بیشتری روی کیفیت صدا دارد. فی الواقع ابتدا باید آکوستیک اتاق تان را بهبود بخشید و سپس به تهیه تجهیزات صوتی فکر کنید.

تجهیزات راه اندازی استودیو پکیج آکوستیک استودیو خانگی

هزینه تجهیزات استودیو بسته به نوع و کیفیت تجهیزات مورد نظر متفاوت می باشد. قیمت تجهیزات از چند میلیون تومان تا بالای100 میلیون تومان و بیشتر هم امکان دارد تغییر کند. برای بهبود کیفیت صدا و کاهش نویز، تجهیزاتی نظیر پنل های صوتی، پرده های آکوستیک، پنجره های شیشه ای، دیوارهای جداکننده صوت، کفپوش های آکوستیک و موارد دیگر هم به کار می روند.

برای راه اندازی یک استودیو ضبط صدا به تجهیزاتی نظیر میکروفن، پری آمپ، کابل ها، میکسر، آمپلی فایر، هدفون، مانیتورینگ، کنترلر MIDI، نرم افزارهای میکس و ضبط صوت، پلاگین ها و … نیاز می باشد.

عوامل تاثیرگذار در قیمت پکیج آکوستیک استودیو خانگی

فضا

 تجهیزات شما باید با فضای شما در تناسب باشند. پس پیش از خرید تجهیزات، ویژگی های محلی که قرار است در آن استودیوی خانگی خود را طراحی کنید، در نظر داشته باشید.

تعیین بودجه پکیج آکوستیک استودیو خانگی

نیازی به این نیست که کار خود را با خرید تجهیزات گران قیمت شروع کنید، اما می توانید با توجه به بودجه خود تجهیزات کاربردی و اقتصادی انتخاب کنید.

ساخت اتاقک آکوستیک ضبط چگونه است؟ چگونه از پکیج آکوستیک استودیو خانگی استفاده کنیم؟

برای ساخت اتاقک آکوستیک ضبط، راه های فراوانی وجود دارد. که می توانید با توجه به بودجه، هدف و فضایی که دارید، راهی به صرفه را انتخاب کنید. اتاقک های ضبط را میتوان به نجاری ها سفارش داد و با توجه به فضا و تجهیزاتتان آن را مطابق سلیقه خود طراحی کنید و داخل فضای آن از انواع آکوستیک پنل ها یا دیگر فوم های آکوستیک بپوشانید.

اگر نوازنده هستید

بدون شک برای موفقیت در نوازندگی نیاز به تمرین آزادانه و مستمر دارید. برای تمرین روزانه با ساز دلبندتان نیاز به اتاقی تا حدی ضد صدا دارید. تا صدای کمی از اتاق خارج و مزاحم اطرافیان شود. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

اگر ضبط می کنید

اگر هدف شما از ایجاد استودیوی خانگی ضبط آثارتان اعم از وکال و ساز است، پس قطعا نیاز به اتاق ضبط یا همان (دد روم Dead Room) خواهید داشت. مسلما نمی خواهیم صدای عبور ماشین ها یا صدای ساعت را هم ضبط کنیم! پکیج آکوستیک استودیو خانگی

اگر آهنگسازی می کنید

اگر آهنگساز هستید، اتاقی می خواهید که بتوان یک میزکار مجهز به تجهیزات را قرار دهید و مشغول به کار شوید. شاید به ندرت بخواهید ضبط کنید. در این صورت اگر اتاق شما میزان مناسبی ضد صدا باشد (صدا به راحتی داخل و خارج اتاق نرود) ، ضبط های کوتاه و ساده را می توان راحت به ثمر رساند و نیازی به اتاق ضبط (دد روم Dead Room) نیست!

کافی ست اطراف ساکت بوده، میکروفون تقریبا نزدیک به ساز و یا خواننده ، و پردازشگرهای مهم مثل کمپرسور و اکولایزر تنظیم شده باشند! با کمی ممارست و داشتن دانش کافی می توان به خوبی ضبط کرد. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

اگر میکس یا مسترینگ انجام می دهید

میکس و مسترینگ، معقوله ای حساس می باشد. برای میکس و یا مستر کردن ما نیاز به فضایی حرفه ای و مجزا داریم. به عبارت دیگر، استودیوی میکس با استودیوی مسترینگ و همچنین این دو با استودیوی آهنگسازی یا ضبط کاملا متفاوت می باشند. پس برای انجام میکس و مسترینگ استاندارد ، داشتن فضای استاندارد هم الزامیست.

اگر آهنگسازی و ضبط می کنید

در این صورت قطعا نیاز به اتاق ضبط و همچنین فضایی ضد صدا خواهید داشت. زیرا کار حساس تر از یک ضبط کوتاه و ساده است، و همچنین برای آهنگسازی هم نیاز به ایزوله شدن اتاق دارید. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

در نتیجه برای کسانی که قصد دارند از فضای خانگی برای استودیوی میکس یا مسترینگ استفاده کنند، قضیه متفاوت می باشد. در حقیقت برای استودیوی میکس یا مسترینگ، باید توجه داشت که متراژ مناسب اتاق ، وابسته به اندازه اسپیکر مانیتورینگ های شما متفاوت می باشد. پس برای این استودیو به فضای حداقل 45 مترمربع نیاز دارید. که امکان دارد در خانه در دسترس نباشد. اگر در فکر راه اندازی استودیوی میکس و یا مسترینگ هستید، باید فضای مجزایی از منزل در نظر بگیرید.

نحوه حذف ریورب اتاق با پکیج آکوستیک استودیو خانگی

آیا تا به حال به آن پنل هایی که روی دیوار اتاق های ضبط چسبانده شده اند، توجه کرده اید؟ شاید ظاهر آن ها خیلی جذاب باشد اما وظیفه اصلی آن ها، افزایش جذابیت ظاهری استودیو نیست؛ بلکه هدف استفاده از آن ها جذب انعکاس اصوات می باشد.

در حالت نرمال، صدای اصلی و صدای منعکس شده هر دو ضبط می شوند. اما با نصب این پنل ها، انعکاس های صوتی جذب شده و صدای اصلی باقی می ماند. ما دقیقا دنبال همین صدا هستیم. صدای خالص.

از نظر تئوری، پنل های Absorber به تنهایی کافی اند اما در عمل، بسیاری از موزیسین ها به این نتیجه رسیده اند که پنل های Absorber وقتی در کنار سایر پنل های آکوستیک مثل Diffuser مورد استفاده قرار می گیرند، عملکرد خارق العاده ای دارند. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

منابع موجود برای رفع مشکل آکوستیک اتاق: جذب کننده ها

جاذب­ ها

وظیفه جاذب­ها، جذب امواج صوتی در یک استودیو می باشد. هر متریال نرمی مثل فوم یا پارچه می­تواند موجب جذب صدا شده و از رفت و برگشت آن در محیط جلوگیری کند. جاذب­های آکوستیک انواع مختلفی دارند و قیمت آن­ها بسته به کارایی و قدرت جذبشان تعیین می­گردد. ارزان­ترین نمونه ­های جاذب در بازار، فوم­ های ساده می باشند که در میان کاربران این حوزه از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

انواع جذب کننده های متخلخل

پرده های ضخیم و پر چین، پتو، الیاف معدنی، فوم های سلول باز، موکت و فرش و به طور کلی مواد نرم و متخلخلی که صدا می تواند وارد آن شود، جزیی از مواد جاذب متخلخل می باشند. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

وقتی صدا با جاذب صدا برخورد می کند موجب می شود ملوکول های هوا درون ماده جاذب صدا به دیواره های منافذ برخورد کند و به اصطلاح سایش ایجاد شود، این اصطحکاک ایجاد شده در جایی که ذرات هوا بیشترین سرعت جابجایی را دارند، بیشترین جذب صدا را هم ایجاد می کنند.

بیس ترب­ ها

فوم مینی بیس ترپ محدب
فوم مینی بیس ترپ محدب

وظیفه بیس ترب­ ها کاهش رزونانس ­ها در بخش بم طیف فرکانسی می باشد. این محصولات دو نوع می باشند. نوعی از آن­ها جاذب­ه ای ضخیم و ساده ­ای می­ باشند که طیف وسیعی از فرکانس­ ها را کاهش می­دهند؛ اما نوع دیگر بیس ­ترب­ ها تنها فرکانس­ های مشخصی را پوشش­ دهی­ می­ کنند.

این محصولات معمولا استوانه ­ای شکل می باشند و لایه هوای موجود در آن­ها، فرکانس مورد هدف را مشخص می­کند. مطالب بیان­ شده توضیح مختصری درباره راهنمای آکوستیک جهت استودیوهای خانگی و راهنمای ساخت آن می باشد. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

انتشاردهنده ­ها

انتشاردهنده­ ها نقطه مقابل جاذب­ ها می باشند و به جای متوقف کردن امواج صوتی، آن­ها را در محیط پخش می­کنند. انتشاردهنده­ ها هم انواع مختلفی دارند و در ساختار آن­ها از سطوح ساده ناهموار تا اشکال پیچیده ریاضی نهفته شده می باشد. در ساختار مرغوب­ ترین نوع این محصولات از الگوریتم­ های مختلف ریاضی استفاده می­شود تا بتوان به بیشترین حد انتشار دست یافت. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

جذب کننده های رزونانس

جذب کننده های رزونانس به جذب کننده هایی تلقی می شود که در فرکانس خاصی بیشترین بازده را دارند و قبل و بعد از این فرکانس کارایی کمتری دارند. جذب کننده های رزونانس یا تشدید شامل جذب کننده های صفحه ای، حفره دار و هلمهولز می شود که هر سه دارای ویژگی های یکسانی می باشند اما تمایزاتی نسبت به یکدیگر دارند.

جاذب کننده های وسیع تر

این جذب کننده ها معمولا از ترکیب جذب کننده های متخلخل با جذب کننده های دیگر مثل پوسته ای حاصل می شود.(نصب فوم یا الیاف جاذب صدا درون پنل های پوسته ای یا حفره دار و هلمهولز) این موضوع کمک می کند دامنه جذب پنل های به کار برده شده وسیع تر شود. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

جذب صدا در پنل پوسته ای

به طور کلی منظور از پنل های پوسته ای جاذب صدا یک قاب چوبی با یک رویه نسبتا نازک است که امکان دارد توسط الیاف معدنی و مواد جاذب صدا داخل آن پر شده باشد. وقتی منبع صوتی صدایی را تولید می کند هوای اطراف به ارتعاش در می آید و این ارتعاش به داخل پنل پوسته ای هم نفوذ می کند که توسط مواد الیافی داخل این پنل جذب می شود.

مواد الیافی داخل پنل پوسته ای از لرزش پوسته یا غشای روی پنل می کاهند که این امر سبب وسیع تر شدن محدوده جذب پنل پوسته می شود و از بازتاب صدا جلوگیری می کند. از آنجایی که این فشار صوت است که موجب ارتعاش رویه پنل پوسته ای می شود، این جاذب ها باید در جایی قرار بگیرند که فشار صوت به حداکثر میزان خود برسد. این امر هم در گوشه ها و در دیوارهایی رخ می دهد که مقابل فرکانس پایین قرار دارند. به همین خاطر از این پنل ها در گوشه ها و بر روی دیوارها نصب می شوند.

چگالی رویه پنل پوسته ای و فاصله قرار گیری رویه این پنل تا دیوار تعیین کننده میزان حداکثر جذب صدای این پنل می باشند و با تغییر این دو عامل می توان این محدوده فرکانس را تغییر داد. پنل های پوسته ای عملکرد مناسبی در فرکانس های پایین و متوسط دارند و به همین دلیل عمدتا به عنوان بیس ترپ در گوشه های اتاق مورد استفاده قرار می گیرند.

خرید تجهیزات و فوم آکوستیک – قیمت پکیج آکوستیک استودیو خانگی

آپ دکو انواع فوم آکوستیک را عرضه می کند؛  اگر به اهمیت آکوستیک فضای ضبط یا اجرایتان پی برده اید به شما تبریک می گوییم. فروشگاه آپ دکو با فراهم کردن انواع تجهیزات آکوستیک، از جاذب ها و انتشار دهنده ها گرفته تا بیس ترپ ها و درام شیلدها، تمام نیازهای شما را مد نظر قرار داده می باشد.

امواج صوتی ایستا، روی هم انباشته شدن فرکانس های بیس، اکوهای اضافه و دیگر ناهنجاری های آکوستیکی می توانند به ضبط های شما آسیب بزنند و به شکل قابل توجهی از جذابیت اجراهای زنده بکاهند. استودیوهای خانگی، اتاق های تمرین، سالن ها و اتاق های آموزشگاه ها بدون استفاده از تجهیزات آکوستیک صدای ایده آلی نخواهند داشت. تنها استفاده از چند وسیله ساده و مقرون به صرفه می تواند تفاوت بزرگی را ایجاد کند. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

اگر قرار است یک گروه موسیقی کامل را در یک اتاق ضبط کنید و برای امپ های گیتار و کیت درامز به ایزولاسیون بیشتری نیاز دارید، استفاده و قراردهی مناسب صفحات آکوستیک ضروری خواهد بود. آیا با مشکل انباشت فرکانس های بیس مواجه هستید؟ کنترل امواج صوتی دارای فرکانس های پایین می تواند سخت باشد، اما بیس ترپ ها که در کنج اتاق ها قرار می گیرند راه حلی سریع و کاربردی می باشند. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

آیا به دنبال بهبود صدای ضبط های وکال هستید؟ می توانید نگاهی به پکیج های استودیویی ویژه sE Electronics داشته باشید که شامل فیلتر ایزولاسیون، شاک مونت، پاپ فیلتر و بسیاری تجهیزات دیگر می باشد. اگر هدف شما مانیتورینگ دقیق تر صداست، یک جفت پد ایزولاسیون اسپیکر یا استند می تواند سرمایه گذاری هوشمندانه ای باشد.

این ها تنها چند نمونه از کاربردهای تجهیزات آکوستیک است، اما برای داشتن آکوستیک ایده آل در اتاق می توانید راه های زیادی را امتحان کنید که بعضی از آن ها بسیار ارزان قیمت می باشند و می توانند مشکلات آکوستیک اتاق شما را برطرف کرده و فضای ضبط و مانیتورینگ شما را بهینه کنند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه مربوط به هر محصول در وبسایت آپ دکو مراجعه کنید. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

از پنل های جاذب برای دیوارها گرفته تا اتاقک های ضبط وکال و ایزولاتورهای میکروفن، طیف بسیار گسترده ای از تجهیزات آکوستیک در بازار موجود می باشد. آگاه بودن به نیازها و دانستن نحوه استفاده از تجهیزات آکوستیک نکات مهمی می باشند که سبب می شوند پروسه آکوستیک کردن اتاق را با موفقیت پشت سر بگذارید.

اینجاست که کارشناسان آپ دکو به کمک شما خواهند آمد. در آپ دکو ما به اهمیت آکوستیک کردن اتاق و نحوه دسترسی به آن آگاه هستیم. بسیاری از کارشناسان ما خودشان موزیسین و صدابردار می باشند و استودیوهای خودشان را ساخته اند. در صورت وجود هرگونه سوال با ما تماس بگیرید.

مزایا و معایب استفاده از عایق صوتی

مراحل ساخت استودیو خانگی با پکیج های آکوستیک

انعکاس اولیه را از بین ببریم

اگر بخواهیم فقط یک کار را برای آکوستیک تریتمنت استودیو خانگی خود انجام دهیم، مشخصا به سراغ مهم ترین آن ها خواهیم رفت؛ یعنی از بین بردن انعکاس اولیه در نقاطی که اولین بازتاب صدا را دارند. برای ایجاد یک فضای مناسب برای گوش دادن، نیاز است که ابتدا به درمان نقاط نزدیک به میز کار خود بپردازیم. زیرا انعکاس اولیه اگر با صدایی که مستقیم از اسپیکر می آید ترکیب شود، منجر به کامب فیلتر می شود.

کامب فیلتر(Comb Filtering) هم به صدا رنگ می دهد و همینطور موجب می شود نتوانیم جزئیات آهنگ را آنطور که باید، بشنویم. پس حتما باید انعکاس اولیه را از بین ببریم. چگونه؟ با کمک جذب کننده ها در نقاطی که اولین انعکاس صدا را دارند. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

RFZ درواقع به جایی می گویند که ما انعکاس اولیه را نمی شنویم. هنگامی که در این منطقه هستیم، صدا را مستقیم از اسپیکر بدون انعکاس از اجسام اطراف می شنویم؛ اما همانطور که گفتم، این در بهترین حالت می باشد. می توانیم برای شروع دیوارهای کناری و سقف بالای میز کار خود را به پنل های جذب کننده مجهز کنیم.

از تکنیک آینه کمک بگیریم

لوازم مورد نیاز Mirror Technique: یک دستیار، یک آینه و یک مداد.

  • ابتدا روی صندلی خود مقابل میز کارمان می نشینیم پکیج آکوستیک استودیو خانگی
  • از دستیار خود می خواهیم که آینه را روی دیوارهای چپ و راست ما آرام به حرکت درآورد؛ تا جایی که ما اسپیکر را از آینه ببینیم.
  • آن نقطه ای که ما اسپیکر را از آینه دیدیم، علامت می زنیم
  • مثلا اگر برای دیوار سمت راست خود این کار را انجام دادیم برای دیوار سمت چپ هم می توانیم روبه روی همان نقطه علامت بزنیم
  • از دستیار خود می خواهیم این بار آینه را روی سقف بالای میز کارمان نگه دارد و باز هم نقطه ای که اسپیکر را از آینه دیدیم، علامت می زنیم.
  • اگر برای دیوار پشت میز کار خود هم می خواهیم این کار را انجام دهیم در همان جایی که نشستیم، این بار برمی گردیم و از دستیار خود می خواهیم آینه را روی دیوار پشت میز کار به حرکت درآورد و دوباره همان مراحل
  • حال پنل های جذب کننده خود را برداشته و آن قسمت های علامت خورده را کاور می کنیم پکیج آکوستیک استودیو خانگی

شناسایی فرکانس های بم و استفاده از بیس  ترپ

از مشکلات بزرگ و مهم اتاق های کوچک که مجهز به آکوستیک تریتمنت نیستند، مشکل صدای بیس و درواقع، فرکانس بم می باشد. مشکل هنگامی بزرگ تر می شود که این امواج صدای بم، روی هم انباشته شده و در اتاق پخش می شوند. این انباشت صدای بیس به مودهای اتاق (Room Modes)، محل جای گذاری اسپیکر یا هر دیستورشنی که منجر به ماندن امواج صدای بیس در اتاق می شود، برمی گردد. حالا مشکلی که ایجاد می کند چیست؟

  • فضای آکوستیک اتاق را به هم می ریزد
  • پاسخ فرکانسی ناهموار دارد
  • دیکی تایم در فرکانس بم، طولانی تر می شود پکیج آکوستیک استودیو خانگی

چگونه هنگام تنظیم، میکس و مسترینگ متوجه آسیب رساندن حجم زیاد امواج بیس شویم؟

خب اگر دامنه بیس ما صدای آنبالانس (unbalanced) یا مادی (muddy)، یعنی درواقع صدای بیس نابرابر و کدری داشته باشد، یکی از نشانه های تشخیص می باشد. نشانه دیگر هم هنگامی است که اتاق ما آکوستیک تریتمنت مناسب ندارد، حتی اگر فکر می کنیم که مشکلی وجود ندارد و همه چیز روبه راه است، این هیولای بیس همیشه در اتاق حاضر می باشد.
باید این هیولا را از بین ببریم. چطور؟ دو کار را باید انجام دهیم: یک این که سیستم اسپیکر مانیتورینگ خود را در جای مناسب قراردهیم و کار دوم استفاده از جذب کننده صدای بیس در اتاق یا همان بیس ترپ می باشد.قدم چهارم: قرار دادن میز کار در محل مناسب پکیج آکوستیک استودیو خانگی

قبل از این که اسپیکرها را جای‍گذاری کنیم، بیایید برای شروع، محل میز کار خود را برای پروژه های مان مثل تنظیم، آهنگسازی یا میکس و مسترینگ انتخاب کنیم. ابتدا میز خود را روبه روی دیوار با طول کوتاه تر قراردهیم، چرا که موجب ایجاد بازه فرکانسی بم گسترده تری می شود. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

همینطور موجب می شود بین دیوار پشت سر ما تا گوش هایمان بیشترین فاصله ممکن ایجاد شود. اگر دیوار پشت سر ما قابلیت انعکاس داشته باشد باید حداقل 3 متر (10فیت) از گوش های مان فاصله داشته باشد؛ در غیر این صورت دیوار نیاز به آکوستیک تریتمنت دارد. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

راهنمای 38% فاصله

ابتدا بگویم که این یک قانون نیست، بلکه یک راهنما از افراد باتجربه در این زمینه می باشد. 38% یا 1/3 طول اتاق خود را محاسبه می کنیم و سیستم اسپیکر مانیتورینگ خود را در فاصله 38% از دیوار موردنظر قرار می دهیم. به عنوان یک گزینه جایگزین می توان اسپیکرها را در فاصله 38% از دیوار پشتی هم قرار داد؛ اما بهتر است به دیوار روبه را نزدیک تر باشیم، چرا که انعکاس صدای بیس در عقب اتاق شدیدتر خواهدبود.

قرار دادن اسپیکر مانیتورینگ در محل مناسب

حالا که فاصله اسپیکر را از دیوار مشخص کردیم، سراغ جایگذاری درست اسپیکرها می رویم. بهترین حالت جایگذاری اسپیکرها، ایجاد یک مثلث متساوی الاضلاع، بین 2 اسپیکر و سر ما می باشد. به این حالت سوئیت اسپات (Sweet Spot) همانطور که احتمالا می دانید در مثلث متساوی الاضلاع، هر 3 زاویه آن 60 درجه است.

پس به این نکته هم هنگام جایگذاری اسپیکرها توجه کنید. اگر می خواهیم بببینیم که اسپیکرها را در جای مناسبی قرار دادیم، باید بدانیم که از نقطه ای که مشخص کردیم(جایی که می‎شینیم) فقط باید قسمت بافل اسپیکرها را ببینیم، نه کناره کابینت آن ها. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

قرار دادن بیس ترپ ها

به نظر شما محل مناسب قرار دادن بیست ترپ ها کجاست؟ پاسخ کوتاه آن گوشه ها می باشد. اما کدام گوشه ها؟ ابتدا این نکته را بگویم که قرار نیست واقعا صدای بیس را به دام بیندازیم؛ چرا که در این ناحیه فرکانسی، امواج بلندتر و طولانی تر از آن می باشند که به راحتی به دام بیوفتند. اما! اما می توانیم با تبدیل انرژی این امواج به گرما، از انباشته شدن امواج بیس در اتاق جلوگیری کنیم. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

اتاق های معمولی پاسخ فرکانسی نابرابری دارند. امکان دارد متوجه آن نشویم یا به آن اهمیت ندهیم اما در هر صورت این مشکل وجود دارد. حتی اگر پرهزینه ترین اسپیکر مانیتورینگ را داشته باشیم، باز هم نیاز به درمان امواج بیس دارم. متاسفانه نمی توانیم فقط فُم های آکوستیکی را برداریم و روی دیوار قراردهیم و بگوییم خب تمام شد، مشکل را حل کردیم! بلکه نیاز به بررسی بیشتری داریم. چون همانطور که گفتیم، امواج بیس قوی ‍تر و طولانی تر می باشند و همینطور مدت زمان بیشتری باقی می مثل.

چرا نباید از پنل های آکوستیکی جذب کننده  زیادی کمک بگیریم؟

ایده آل یک اتاق آکوستیک این است که با کمک جذب کننده ها انعکاس را از بین ببریم تا صدای خالص را از اسپیکرها بشنویم. انگار که اصلا دیوار یا سقفی وجود ندارد. خب این کار شدنی است؟ بله. اما درست است؟ خیر! ببینید، استفاده از جذب کننده ها آنقدر هم خوب نیست؛ چرا که به راحتی جلوی انعکاس صدا در بازه فرکانسی بالا (میدرنج و توییتر) را می گیرند؛ درواقع در بازه فرکانسی بالا امواج صدا کوتاه تر می باشند و زود تر از بین می روند و اگر از جذب کننده های زیادی کمک بگیریم، انعکاس این امواج را از بین می بریم.

اما جلوگیری از انعکاس و کاهش دیکی تایم در فرکانس های پایین (بم) ، کاری بس دشوار می باشد. از طرفی، اگر با کمک جذب کننده ها جلوی انعکاس در بازه فرکانسی بالا را بگیریم ولی به اندازه کافی از بیس ترپ استفاده نکنیم تا امواج بیس را جذب کنند، واقعا صدای بدی ایجاد می شود! پکیج آکوستیک استودیو خانگی

گوشه هایی که باید بیس ترپ را قرار دهیم

خب وقتی می گوییم گوشه منظورمان کدام گوشه ها است؟ ببینید به طور کلی در اتاقی که به شکل مکعب مستطیل است ما 12 گوشه داریم که 2 دیوار را به هم وصل می کند و 8 گوشه که 3 دیوار را به هم وصل می کند. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

ما با گوشه هایی که دیوار را به دیوار وصل می کند، یعنی شماره های 1، 2، 3 و 4 شروع می کنیم. با قراردادن بیس ترپ ها از سقف تا کف این گوشه ها (power corner) می توانیم سه کنج های C ،B ،A و D را هم کاور کنیم. تمام مودهای اتاق در این گوشه ها جمع می شوند؛ پس می توانیم با قراردادن بیس ترپ ها در این گوشه ها، مقدار زیادی از مشکل را حل کنیم؛ به شرط این که بیس ترپ های ما بتوانند فرکانس مورد نیاز را جذب کنند. مهم ترین بازه فرکانسی بم در موسیقی 60 تا 300 هرتز است.

فضاسازی با کمک پنل های آکوستیکی انتشاردهنده

استودیوهای ضبط حرفه ای در قسمت دیوار پشت میز کار(همون دیواری که قرار بود 2/3 از میز فاصله داشته باشه) از جذب کننده ها استفاده می کنند؛ اما خیلی ها می باشند که روی این جذب کننده ها از یک لایه  انتشاردهنده  استفاده می کنند تا با پخش امواج صدا با فرکانس بالا در اتاق، فضایی زنده و شاداب تر ایجاد کنند.

با انتشاردهنده ها می توانیم بدون جذب امواج، از انعکاس صدا کمک بگیریم و فضای اتاق را با این کار زنده  و شاداب نگه داریم. انتشاردهنده ها همچنین کیفیت بهتری را برای آکوستیک اتاق ما فراهم می کنند. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

به این شکل هم می توانیم امواج بیس را جذب کنیم، هم بدون از بین بردن امواج صدا در فرکانس بالا، آن ها را در اتاق پخش کنیم تا در فضای زنده تری به پروژه های آهنگسازی و میکس و مسترینگ خود بپردازیم. همینطور می توانیم دیکی تایم را کاهش دهیم. در اتاق های های-فای (استودیوهای حرفه ای) از انتشاردهنده ها، هم در قسمت دیوار پشتی و هم دیوار جلویی استفاده می شود و این احساس را به وجود می آورد که انگار در اتاق بزرگ تری در حال گوش دادن هستیم. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

چه مقدار از دیوار و سقف اتاق را با پنل های آکوستیکی کاور کنیم؟

معمولا بهتر است 20 تا 22 درصد دیوارها و همینطور سقف بالای میز کار خود را کاور کنیم. کاور کردن شامل استفاده از جذب کننده ها، بیس ترپ ها و انتشاردهنده ها می شود. همانطور که گفتم می توانیم از میکروفون های میژرمنت به همراه نرم افزارهای مخصوص خود کمک بگیریم تا دقیق تر مشکلات اتاق خود را بررسی کنیم و به درمان آن بپردازیم.

فضای شادابی اتاق من تا چه حد باید باشد؟

در اتاق های آکوستیک، دیکی تایم معمولا بین 0٫2 و 0٫5 ثانیه در بازه 250 تا 4k هرتز است؛ اما اگر اتاق ما کوچک تر است(اتاق خواب مثلا) دیکی تایم باید 0٫1 تا 0٫3 ثانیه باشد. درواقع هرچه اتاق کوچک تر باشد، دیکی تایم هم باید کمتر باشد. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

البته به نوع موسیقی ای که کار می کنیم هم بستگی دارد؛ مثلا اگر موسیقی کلاسیک گوش می کنیم، باید شادابی بیشتری برای اتاق در نظر بگیریم با دیکی تایم بین 0٫4 تا 0٫5 ثانیه. اما اگر مولتی ترک کار می کنیم یا موسیقی الکترونیک، دیکی تایم حدود 0٫2 تا 0٫3 مناسب می باشد. پکیج آکوستیک استودیو خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *