Search
Close this search box.

نقش عایق صدا در آپارتمان

نقش عایق صدا در آپارتمان چیست؟ بعضی از مصالح ساختمانی که صدا را جذب می کنند به آسانی صدا را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می کنند. درضمن مصالحی که دارای مقاومت خوبی در مقابل صوت می باشند هم باعث بروز انعکاسی برعکس می شوند.

شماره تماس با آپ دکو در بخش پایانی وب سایت درج شده است و شما عزیزان می توانید با استفاده از آن ها جهت مشاوره خرید عایق صدا مناسب و همینطور اطلاع از قیمت و نحوه ارسال به شهرهای مختلف اطلاعات مهم و به روزی دریافت کنید. آپ دکو با سالها تجربه فروش عایق صوتی به خوبی از انتظارات شما عزیزان با خبر است و با عایق های باکیفیت آماده ارائه خدمات فروش و نصب نیز می باشد.

نقش عایق صدا در آپارتمان

عایق صدا چیست؟

عایق های صوتی در واقع همان سد هایی می باشند که بر سر راه صدا و نویز های خارجی قرار می گیرند و از ورود آن ها به خانه یا محل کار شما جلوگیری می کنند. همینطور این عایق ها مانع عبور و انعکاس صدای محیط داخلی و خروج به محیط خارجی می شوند.

عایق های صوتی ساختمان، با توجه به نوع و ساختاری که دارند، با اینجا فاصله بین منبع صدا و محیط عایق شده یا جذب صدا، سکوت و آرامش از بین رفته را به محل زندگی شما باز می گردانند. به صورت کل، وظیفه عایق صدا در ساختمان، از بین بردن یا کاهش آلودگی های صوتی می باشد. واضح بوده که هیچ عایقی نمی تواند 100 درصد صداهای محیط را حذف کند اما کاهش این آلودگی ها قابل انجام می باشد.

نقش عایق صدا در آپارتمان

نقش عایق صدا در آپارتمان و مکانیزم های انتقال صوت

  • صداهای ضربه ای یا کوبه ای: این صدا ها توسط کوبیدن یا ضربه زدن ایجاد می شود، مثل: بستن درب، صدای راه رفتن افراد طبقه بالایی آپارتمان ها و …
  • صداهای هوابردی یا هوایی: این صداها، صداهایی می باشند که در هوا به وجود می آیند همانند صدای صحبت کردن، صدای اتومبیل های موجود در سطح شهر و خیابان ها، صدای تلوزیون و …

نقش عایق صدا در آپارتمان

فواید استفاده از عایق صدا در آپارتمان

  • کاهش و کنترل سر و صدا
  • محدود کردن سر و صدای ناخواسته و ناخوشایند
  • بهبود صدا در اتاق ها
  • کاهش نشست صدا از محیط خارج به داخل منزل و یا از اتاق مجاور نقش عایق صدا در آپارتمان

کاربرد عایق صدا در بخش های مختلف ساختمان

بخش های مختلف ساختمان و اجزای آن، همانند کف و دیوارهای ساختمان، به عایق صدا نیاز دارد. علاوه بر این، قسمت هایی از ساختمان به خاطر کاربردی که دارد امکان دارد به سطح بالاتری از عایق کاری نسبت به دیگر بخش ها نیاز داشته باشد. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم. نقش عایق صدا در آپارتمان

عایق صدا دیوار

عایق صدا در دیوار مشترک برای جلوگیری از انتقال اصوات هوابرد مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این عایق می تواند آلودگی صوتی ناشی از صحبت کردن، خندیدن و حتی صدای تلویزیون همسایه تان را کاهش دهد. استفاده از عایق صدا در دستشویی، دیوارهای مشترک و دیوار اتاق ها بسیار پرکاربرد می باشد. نقش عایق صدا در آپارتمان

عایق صدا کفپوش

عایق کاری کف ساختمان می تواند آرامش روانی و کاهش آلودگی های صوتی را به همراه داشته باشد. استفاده از عایق صدا در کف ساختمان از انتقال اصوات و ضربه و کوبش به ساختمان مجاور جلوگیری می کند.

عایق صدا درب نقش عایق صدا در آپارتمان

علاوه بر دیوارها، کف و سقف ساختمان، درب های ورودی هم به عایق کاری نیاز دارند زیرا صدای زیادی را از خود عبور می دهند. عایق کاری درب های ورودی به خصوص در عایق کاری استودیو نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

عایق صدا در اتاق خواب

یکی از مهم ترین بخش های عایق کاری ساختمان های مسکونی، عایق کاری اتاق خواب می باشد. هر فرد پس از پشت سر گذاشتن روزی پر از مشغله، در انتهای روز به آرامش و سکوت نیاز دارد تا بتواند استراحت کند و خوابی آرام داشته باشد. به همین دلیل استفاده از عایق صدا در اتاق ها و عایق کاری اتاق خواب یکی از بخش های مهم در عایق کاری ساختمان می باشد.
همینطور در مواردی امکان دارد به آکوستیک کردن اتاقی در ساختمان علاقه مند باشید. در این حالت هم به عایق های صوتی نیاز خواهید داشت.

عایق صدا استودیو نقش عایق صدا در آپارتمان

عایق کاری و آکوستیک سازی استودیوها یکی دیگر از چالش های عایق کاری صدا در ساختمان می باشد. به وضوح، استودیوها به سطح بالایی از عایق کاری نیاز دارند. معمولا برای عایق کاری فضای استودیو از پانل های آکوستیک مورد استفاده قرار می گیرد.

 

عایق صوتی دیوار داخلی آپارتمان

نقش عایق صدا در آپارتمان

انواع عایق صدا در آپارتمان

فوم شانه تخم مرغی

شکل ظاهری این فوم همانند شانه های تخم مرغ بوده و معمولا به رنگ تیره به کار می رود. جنس مواد سازنده فوم شانه تخم مرغی از پلی یورتان است. از مزایای این عایق این بوده که خاصیت جذب صدای بالایی دارد و همینطور صدا را بازتاب نمی دهد. مهم ترین و بهترین کاربرد عایق صوت فوم شانه تخم مرغی در استودیو ها است، البته علاوه بر این در مکان های مختلف از قبیل سالن های کنفرانس، تئاترها، سالن های اجتماعات در ساختمان های مسکونی که ازدحام صدا وجود دارد و حتی خودرو کاربرد دارد.

پشم سنگ

پشم سنگ از رایج ترین و سالم ترین عایق های حرارتی می باشد. عایق صدا پشم سنگ به خاطر تراکم بالایی که دارد بسیار مقاوم بوده و علاوه بر این دارای وزن کمی می باشد. پشم سنگ همانند پشم شیشه جزء عایق های معدنی بوده که از این عایق برای عایق کاری چاله های آسانسور، راهروهای فرار، حفاظت از سازه های فلزی، تاسیسات الکتریکی و … در مقابل حریق بهره مند می شوند. مهمترین مزیت پشم سنگ ضد حریق بودن آن است علاوه بر این پشم سنگ دوست دار طبیعت بوده و از نظر سازمان بهداشت هم کاملا بی ضرر می باشد. از معایب این عایق میتوان به مقاومت کم آن در مقابل رطوبت اشاره کرد.

پشم شیشه

پشم شیشه یک نوع عایق گرم بوده و عنوان عایق صدا مورد استفاده قرار می گیرد. این عایق جزء عایق های معدنی بوده که کاربرد های مختلف صنعتی و ساختمانی از قبیل: کانال های هوای از پیش عایق شده، ساندویچ فوم، تانک ها و مخازن، در عایق کاری های حجیم، سیستم های سرمایش و گرمایش، سقف سالن های شیب دار و … را دارد. نقش عایق صدا در آپارتمان

از مهم ترین مزایای عایق صدا پشم شیشه نسوز بودن آن است همینطور پشم شیشه بسیار سبک بوده و نصب آن هم آسان می باشد. عایق صدا پشم شیشه دارای معایبی هم بوده که یکی از این معایب جاذب رطوبت بودن پشم شیشه بوده و دیگری این بوده که غبارات پشم شیشه باعث ایجاد مشکلات تنفسی برای شخص اجرا کننده این عایق می شود.

عایق صدا پلی یورتان پاششی

یکی از بهترین عایق های صوتی رایج در صنعت را می توان عایق صوت فوم پاششی پلی یورتان معرفی کرد. این ماده شیمیایی به خاطر مزایای بالایی که چه در نوع ساختار مواد و چه از لحاظ نوع اجرایی دارد توانسته در همه کشورهای پیشرفته به عنوان پایدارترین عایق مورد استفاده قرار گیرد. نقش عایق صدا در آپارتمان

این محصول دارای دو جزء مایع ایزوسیانات و پلیول بوده که تحت فشار در دستگاه رآکتور به صورت پاشش روی سطح اجرا می گردد. نوع ضخامت عایق کاملا به میزان جذب صوت مورد نیاز بستگی دارد. عایق صوت فوم پلی یورتان پاششی با دو نوع دانسیته مختلف هم برای جذب نوفه و هم برای جذب کوبه مناسب و ایده آل است. دانسیته 15. 10 کیلوگرم بر مترمکعب بهترین عملکرد را برای جذب نوفه (هوابرد) دارد و دانسیته 50. 60 کیلوگرم بر مترمکعب بالاترین عملکرد را برای جذب کوبه دارد.

عایق صوت پلی یورتان برای جذب نوفه را اصطلاحا فوم سلول باز و عایق صوت پلی یورتان برای جذب کوبه را اصطلاحا سلول بسته هم می نامند. نکته حائز اهمیت این بوده که عایق صوت فوم پاششی پلی یورتان نه تنها با دانسیته های ذکر شده بهترین عملکرد را برای جذب صوت دارند بلکه بهترین راندمان عایق حرارتی را هم شامل می شوند.

فوم آکوستیکی

فوم آکوستیک عایقی انعطاف پذیر بوده و در عین حال دارای طول عمر و مقاومت بسیار بالایی می باشد. این عایق به خاطر داشتن جنسی از پلی یورتان دارای کیفیت بالایی می باشد. آکوستیک از جمله عایق های صوتی بوده و صورت فوم هایی در ابعادی متفاوت تولید می شوند. این فوم ها دارای رنگ های مختلفی می باشند که در فضاهای مختلفی کاربرد دارند. از فوم های آکوستیکی به ویژه برای عایق کاری صوتی در استودیوها مورد استفاده قرار می گیرد. مقرون به صرفه بودن فوم های آکوستیکی از مزایای این عایق به شمار می رود.

آلودگی صوتی چه تاثیراتی بر سلامت انسان می گذارد؟

اولین و واضح ترین مشکلی که آلودگی صوتی برای انسان به همراه دارد، تاثیر بر آرامش روانی و اعصاب او می باشد. آلودگی صوتی محیط باعث عصبانیت و تحریک پذیری انسان می شود و تمرکز و دقت او را مختل می کند. بی خوابی، اختلالات خواب و خستگی ذهنی دیگر مضرات آلودگی صوتی می باشند که سلامت انسان را در خطر قرار می دهند.  ثابت شده که آلودگی صوتی می تواند تاثیر منفی بر شنوایی انسان ها بگذارد. حال که اثر منفی آلودگی صوتی بر سلامت انسان واضح شد، چاره چیست؟

نقش عایق صدا در آپارتمان

صدا گیری دیوار

انواع عایق صدا در آپارتمان بر اساس محل کاربرد

عایق صدا براساس محل استفاده به انواع مختلفی به شرح زیر تقسیم می شود:

عایق صدا سقف

اگر به دنبال عایق کردن سقف هستید باید از متریالی که چگالی بالایی دارد استفاده کنید، با این کار وزن سقف افزایش می یابد. یک عایق از نوع صوتی مناسب سقف، عایقی بوده که انرژی صوتی و ارتعاشات را در سقف خانه بهبود داده و از انتقال صدا جلوگیری کند. در عایق کاری سقف دقت به یکسری نکات ضروری اهمیت دارد که به شرح زیر می باشند:

  • میزان بلندی صدا چگونه است
  • چه نوع صدایی شنیده می شود.
  • از عایق روکار یا تپکار سقف استفاده شود.
  • جنس سقف خانه بتنی، چوبی یا آجری می باشد.
  • صداهای آزاردهنده از کدام قسمت های خانه بیشتر شنیده می شود.

عایق صدا دیوار

استفاده از عایق به منظور ایزوله کردن دیوارهای ساختمان باعث ایجاد محیطی آرام در مقابل خیابان های شلوغ و همسایه ها می گردد و سیستمی بسیار حرفه ای برای عایق کردن استودیوها و اتاق های ضبط صدا به حساب می آید. یکی از متریال هایی که در این نوع سیستم استفاده می شود، پشم سنگ بوده که در حال حاضر از بهترین عایق های صداگیر به حساب می آید. این صداگیرها در مقابل صداهای موجود در فضا و صداهای ناشی از ضربات مکانیکی همانند اسباب کشی ها مقاوم می باشند.

عایق صدا دیوار مشترک به صورت روکار

عایق صدا جاذب صدا به صورت روکار به دیوار نصب می شود و از بهترین عایق های صوتی دیوار مشترک روکار می توان نوع تخته ای را نام برد. پشم سنگ از بهترین عایق دیوار مشترک به حساب می آید. مهم ترین ویژگی عایق روکار دیوار مشترک این بوده و راحتی یک دیوار می سازید و اتاقی ضد صدا را ایجاد می کنید. این عایق تنها 30 میلی متر ضخامت دارد و به صورت روکار قابل نصب می باشد. برخلاف دیگر عایق ها، عایق دیوار مشترک 4 لایه دارد و طیف گسترده ای از فرکانس ها را مهار می کند.

عایق صدا کف

این محصول برای کف کف دارای انواع مختلف بوده و صورت لایه ای یا ریزشی استفاده می شود. از این عایق برای کف آپارتمان ها، سطوح بیرونی یا داخلی ساختمان هایی که صدا را به میزان زیادی تولید می کنند، مورد استفاده قرار می گیرد.

عایق صدا کف روکار

با استفاده از عایق ها در کف ساختمان به محیطی آرامش بخش دست خواهید یافت. عایق های کف دو نوع روکار و توکار می باشند که طراحی و اجرای متفاوت دارند. روش توکار برای فضاهایی مناسب بوده که در حال ساخت می باشند، زیرا برای کف های ساخته شده، تخریب و شکافتن کفپوش زمان و هزینه های زیادی را در برمی گیرد. عایق های کف روکار معمولا از مقاومت بالایی برخوردار می باشند و شامل پشم شیشه، پشم سنگ، پلی یورتان، پلی استایرن، فیبرهای معدنی و بتن لیکا می شوند.

مزیت های استفاده از پلی یورتان پاششی در صنعت ساختمان

  • وزن بسیار کم فوم پلی یورتان مانع افزایش وزن به سازه می شود.
  • بهترین جایگزین پشم سنگ به لحاظ طول عمر و اقتصادی بودن می باشد.
  • افزایش مقاومت خوردگی سازه ساختمان به خاطر چسبندگی بالا روی سطح
  • بهترین پرکننده برای دیواره های گچ برگ و کناف
  • دارای تائیدیه از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن
  • طول عمر بالای 25 سال بدون ترک و ریزش از سطح
  • مناسب برای دیوارهای مشترک بین واحدها، استودیو ضبط صدا، دیوارهای موتورخانه و …
  • اجرای یکپارچه و بدون درز روی سطح
  • دارای مقاومت بسیار بالا در مقابل ضربه خوردگی می باشد.
  • دارای بیشترین میزان جذب صوت به خاطر سلول باز بودن
  • افزایش حجم، می تواند همه منافذ مکان مورد نظر عایق کاری را کاملا پر کند.

روش های ساده اجرای عایق صدا در آپارتمان

  • وسایل خانگی کم صداتری را برای خرید انتخاب کنید.
  • حتی الامکان از مصالح ساختمانی که جاذب صدا می باشند برای سقف ها، دیوار ها و کف ها استفاده کنید.
  • به منظور از بین بردن صدای جابجایی آب در لوله ها، لوله ها را توسط فوم هایی همانند فوم پلی یورتان عایق کاری صوتی کنید.
  • منافذ ورود و خروج هوا را ببندید. همه منافذ موجود در دیوار ها و همینطور سقف هارا با فوم پلی یورتان و یا بتونه درز گیری کنید.
  • از مصالح ساختمانی سخت استفاده نکنید. مصالح سخت همه صداها را به آسانی بین مکان ها منتقل می کنند.
  • تجهیزات صدا دار را از مکان های استراحت جدا کنید.
  • کانال های عبور صدا را ببندید. در زمان ساخت سازه های نو، در بین دیوار های مشترک، دریچه های هوایی و کلید های برق را در موازات هم قرار ندهید.

نکات قابل توجه برای عایق کاری صوتی ساختمان

  • قبل از عایق کاری سطوح کار را کاملا هموار سازید زیرا عایق ها چسبندگی کافی را نسبت به سطح پیدا کنند.
  • استفاده از آن در زمان ساخت سازه بهترین زمان عایق کاری می باشد.
  • عایق کاری صوتی دیوار های مشترک زمان دیوار کشی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.

راهنمای خرید عایق صدا در آپارتمان

خرید این محصول هم همانند دیگر محصولات نیاز به تحقیق و بررسی دارد. به این منظور با متخصصان و مشاوران در این حیطه تماس گرفتخ و از آن ها راهنمایی بگیرید تا مشخص شود که کدام نوع عایق برای شما مناسب تر می باشد. در ادامه نکاتی که پیش از خرید یک عایق از نوع صوتی باید مدنظر قرار دهید را ارائه می دهیم:

چگالی

چگالی عایق باید مناسب باشد. این چگالی باعث شده تا حالت آکوستیکی عایق به خوبی حفظ گردد. زمان خرید به چگالی استاندارد نهایت دقت خود را داشته باشید.

اگر چگالی یک عایق از نوع صوتی کم باشد، به این معنا بوده که صوت بیشتر در آن نفوذ کرده و کارایی مناسبی ندارد.
اگر چگالی خیلی زیاد باشد اثر نامطلوبی بر محیط می گذارد. پس یک عایق صوت دارای چگالی متعادل طبق استاندارد لازم می باشد.

قیمت

قیمت این محصول به عوامل مختلفی مانند نوع، ضخامت، ابعاد، دانسیته، جنس، ضریب انتقال حرارت، ضریب جذب صوت و میزان جذب آب بستگی دارد. همینطور قیمت عایق صدا روکار با نوع توکار متفاوت بوده و با توجه به کاربرد، ضخامت و دانسیته محصول، تعیین می گردد.

جنس

جنس عایق صدا مهم ترین نکته در انتخاب آن می باشد. عایق ها از جنس های مختلفی تولید می شوند و انواع مختلفی دارند. بعضی از آن ها دارای ساختار سلولی باز و بعضی دیگر دارای ساختار سلولی بسته می باشند. به منظور عایق کاری صوتی، شما باید از انواع جنس هایی که ساختار بسته ای دارند استفاده کنید. این عایق ها از انتقال صدا به ساختمان جلوگیری می کنند. از نوع سلول باز عایق های صدا بیشتر در استودیوها به منظور بهره وری از آکوستیک بهتر در محیط استفاده می گردد.

میزان جذب رطوبت

بیشتر عایق های صداگیر، رطوبت را از خود عبور نمی دهند و از آن ها به راحتی در محیط های نم دار و مرطوب بهره مند می شوند.

نقش عایق صدا در ساختمان

آلودگی صوتی در ساختمان ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • اصوات کوبشی: از کوبیدن جسمی بر جسم دیگر به وجود می آید. همانند صدای راه رفتن یا کشیده شدن وسایل بر زمین.
  • اصوات هوابرد: این دسته شامل صداهایی همانند حرف زدن، صدای تلویزیون، صدای خنده، موسیقی و نظیر این ها می باشد.

برای جلوگیری از ورود یا خروج هر یک از این صداها، روش های مختلفی وجود دارد. عایق های صوتی مختلفی برای جلوگیری از اصوات هوابرد و کوبشی در بازار وجود دارد اما وجه اشتراک همه آن ها، محافظت از ساختمان شما در مقابل مزاحمت های صوتی می باشد. به صورت کل نقش اصلی عایق صدا در ساختمان، تضمین این مسئله بوده که آلودگی های صوتی، از هر نوعی که باشند، مزاحم شما و آرامش تان نشوند.

انواع عایق های صوتی و آکوستیک صدا

عایق های صوتی در انواع و ابعاد مختلف در بازار وجود دارند. بعضی از این عایق ها هم نقش عایق صدا و هم نقش عایق حرارتی را ایفا می کنند. انواع عایق های صوتی موجود در بازار عبارت هستند از:

عایق صدا فوم اسپری شونده

این عایق ها هم از جنس پلی یورتان می باشد. فوم پلی یورتان طی عملیات شیمیایی به شکلی درآورده می شود که قابل اسپری شدن باشد. از فوم پلی یورتان پاششی بیشتر در عایق کاری درزها و پنجره ها مورد استفاده قرار می گیرد.

یونولیت

این محصول یکی از کاربردی ترین عایق های صوتی می باشد. یونولیت وزن سبکی دارد و به راحتی نصب می شود. از یونولیت بیشتر در عایق کاری سقف مورد استفاده قرار می گیرد اما به عنوان عایق صدا در دیوارها هم کاربرد دارد.

فوم XPS

فوم پلی استایرن اکسترود شده، که با نام فوم XPS هم شناخته می شود، یکی دیگر از عایق های صوتی پرکاربرد می باشد. این عایق در بیشتر مواقع برای عایق کاری دیوار مشترک مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر عایق صدا، نقش عایق حرارتی و رطوبتی هم دارد.

عایق های پشم شیشه و پشم سنگ

پشم سنگ
قیمت پشم سنگ

این دو عایق در دسته عایق های معدنی قرار می گیرند و بیشتر به عنوان عایق حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند. در گذشته از عایق پشم شیشه و پشم سنگ عایق صدا در ساختمان هم استفاده می شد اما هم اکنون عایق های جدیدتری جایگزین آن ها شده اند.

عایق صدا ریباند و پلی یورتان

این عایق یک عایق صدا مناسب و پرکاربرد در ساختمان سازی می باشد. فوم های ریباند در واقع از بازیافت و اتصال پسماند ها و دورریزهای فوم پلی یورتان به دست می آید و به عنوان عایق صدا در ساختمان استفاده می شود. پانل های آکوستیکی یکی از عایق های پلی یورتانی بوده که در عایق کاری استودیو ها کاربرد زیادی دارد.

فوم شانه تخم مرغی

ساختار فوم های شانه تخم مرغی از نام آن ها پیدا می باشد. این عایق یکی از کاربردی ترین عایق های صدا در ساختمان، آکوستیک کردن استودیو، آمفی تئاتر، سینما و عایق کاری کارخانه های صنعتی می باشد. عایق شانه تخم مرغی با توجه به ساختار فیزیکی که دارد، نویز و صدا را در خود جذب کرده و مانع خروج آن از محیط می شود.

برای اجرا – خرید و مشاوره درباره عایق صدا در تماس بگیرید. ما برای اجرا و فروش عایق صدا در کنارتان هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *