Search
Close this search box.

عایق صدا چسب دار

عایق صدا چیست؟ عایق صدا چسب دار چیست؟ چرا باید از عایق صوتی استفاده کنیم؟ استفاده از عایق صدا پشت چسب دار چه مزایایی دارد؟ هر آنچه که مربوط به این مبحث است را در این مقاله به طور خلاصه و مفید ذکر می کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

عایق صوتی چسبی یا عایق صدا چسب دار چیست؟

گوش انسان توانایی شنیدن صداهایی را دارد که فرکانس آن ها بین 20 تا 20000 هرتز می باشد. در واقع انسان توانایی تشخیص صداهایی که فرکانس آن ها بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد را ندارد.

عایق یعنی استفاده از یک نوع پوشش که از اتلاف انرژی جلوگیری کند. به عبارت دیگر این توانایی را دارشته باشد تا امواج صوتی را در خود حبس کند و از انتشار صوت خودداری کند. آلودگی صوتی یکی از مشکلاتی بوده که هم اکنون خیلی پرحاشیه شده و به مرور زمان رعایت آن در ایران جزو الزامات می شود.پ

مهم ترین عایق در صنعت ساختمان عایق صوت، عایق حرارت و عایق رطوبت می باشد. حال که با اصطلاح عایق آشنا شدید. باید به تعریف عایق صدا چسب دار که بحث اصلی این مقاله است، بپردازیم.

عایق الاستومری تخت پشت چسب دار عایق صوتی چسبی

عایق صدا چسب دار

عایق صدا چسب دار در واقع لایه ای بوده که برای جلوگیری از انتقال صوت یا صدا در محیط مورد استفاده قرار می گیرد. هم اکنون از پوشش های مختلفی برای جلوگیری از رد و بدل شدن صدا در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. حتما به سینماها، سالن های کنفرانس و محیط هایی از این قبیل دقت کرده اید که آلودگی صوتی در آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

شاید اسم عایق صدا چسب دار آکوستیک که در واقع استفاده از فوم آکوستیک هست، یا عایق صدا فایبرگلاس و مواد معدنی و… به گوشتان خورده که این موارد نمونه ای از عایق صدا به شمار می روند. اغلب از پوشش هایی در اطراف سالن و سقف برای انتقال صوت بهره مند می شوند.

بیشتر ساختمان های مسکونی و اداری فاقد عایق صدا می باشند که به مسئله ای آزاردهنده تبدیل شده و آسایش افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

بهترین عایق صدا چیست؟

علاوه بر فوم های صداگیر از می توان از ابتدای ساختن یک ساختمان استاندارد از بلوک های عایق صدا چسب دار همانند بلوک سیپورکس استفاده کرد. بلوک سیپورکس یک بلوک سبک ساختمانی بوده که دارای مزایای زیادی بوده که یکی از مزایای این بلوک عایق، عایق صدا چسب دار می باشد. بلوک سیپورکس عایق صوت، عایق حرارت و عایق رطوبت است.

استفاده از عایق صدا چسب دار چه مزایایی دارد؟

  • مقاومت بالا در مقابل انواع صدا و اتلاف انرژی
  • حفظ آرامش خود و دیگر افراد موجود در ساختمان
  • غیرقابل نفوذ بودن و عدم عبور نم و رطوبت
  • مقاوم در مقابل عوامل میکروبی و قارچ ها

دلیل اهمیت عایق صدا بودن بلوک سبک ساختمانی

عایق بودن مصالح در مقابل صوت را می توان به عنوان یکی از ویژگی ها و البته مزیت های جانبی بعضی از مصالح در نظر گرفت که در طی چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته می باشد. با این اوصاف بسیاری از مصالح چنین ویژگی را ندارند.

نکته قابل توجه این بوده که وجود چنین قابلیتی غالباً در مصالح رده بالا و با قیمت بیشتر دیده می شود. همین فاکتور هم باعث شده تا اغلب مشتریان اولویت خود را روی محصولات ارزان تر و بدون عایق صدا قرار دهند. اگر چه این فاکتور می تواند در ابتدای کار باعث صرفه جویی در هزینه های آن ها شود، اما بدون شک در آینده مشکلات بیشتری را برایشان به همراه خواهد داشت؛ چراکه اغلب این افراد از اهمیت عایق صدا بی خبر می باشند.

در حقیقت باید عنوان کنیم که عایق صدا بودن می تواند به حفظ حریم خصوصی شما کمک کند. این فاکتور برای آپارتمان های مسکونی بسیار حیاتی است؛ زیرا واحدهای کنار عملا صدای همسایگان خود را نخواهند شنید. این موضوع برای زمان هایی که همسایه های شما مهمانی های پرسر و صدا برگزار می کنند، می تواند بسیار حیاتی باشد.

از طرفی دیگر چنانچه شما به حفظ حریم خصوصی خود اهمیت می دهید، بایستی حتماً از مصالح عایق استفاده کنید. افزون بر این موارد مصالح عایق کمک می کند تا آلودگی های صوتی خارج از محیط، کمترین تاثیر را روی آرامش شما بگذارد. این موضوع برای خانه هایی که در نزدیکی اماکن پر ترافیک و شلوغ ساخته می شوند، بسیار حائز اهمیت می باشد.

در چنین سازه هایی اگر از مصالح رده پایین استفاده شود، بدون شک آرامش داخل خانه تحت تاثیر سر و صدای بیرون از آن قرار گرفته و مانع از آرامش و استراحت ساکنین می شود. مجموع این موارد در کنار هم دیگر باعث شده تا در طی چند سال گذشته اغلب مشتریان اولویت خود را روی انتخاب مصالح با عایق صدا قرار دهند؛ زیرا در هر حال می تواند به حفظ حریم خصوصی و آرامش آن ها کمک های شایانی بکند.

اهمیت عایق صدا

آلودگی صوتی امری بوده که نمی توان از آن دوری کرد و در زندگی روزانه همواره با آن سر و کار داریم. بدون شک می توان گفت که آرامش روانی و سلامت همه انسان ها به سکوت و عدم وجود آلودگی صوتی بستگی دارد که متاسفانه در شهر های شلوغ نمی توان آن را یافت.

با وجود عایق صدا در ساختمان ها، این عایق در مقابل انواع صدا ها همانند سدی قرار می گیرد و سکوت را برای افراد به ارمغان می آورد. به همین دلیل وجود عایق صدا از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و هر محیط و ساختمانی برای فراهم کردن آرامش ساکنین به آن نیاز دارد.

عایق الاستومری شانه تخم مرغی پشت چسب دار

انواع عایق صدا

پلی یورتان

این عایق فومی شکل صوتی و حرارتی یک نوع ماده شیمیایی بوده که از ترکیب 2 ماده ایزوسانات و پلی ال تشکیل شده و به صورت اسپری مورد استفاده قرار می گیرد.

پشم شیشه

این عایق که با حبس شدن هوا درون آن و خاصیت ارتجاعی مانع عبور صدا می شود، از ذوب کردن شیشه و تبدیل آن به الیاف ریزدانه به دست می آید و از جمله قدیمی ترین عایق ها می باشد.

پشم سنگ

در تولید عایق پشم سنگ هیچگونه مواد شیمیایی استفاده نمی شود و از جمله نقاط قوت این عایق صدا می توان به ضد حرارت، ضد حریق، سبک، نارسانا، بالا بودن دوام و طول عمر، ضد آلرژی و بدون ضرر برای انسان و… اشاره کرد.

فوم سایلنت

این عایق به تنهایی عایق مناسبی برای صوت نیست و در کنار عایق پشم سنگ مورد استفاده قرار می گیرد.

فوم شانه تخم مرغ یا اکوستیک

این عایق نوعی فوم اسفنجی بوده که برای عایق کاری در استودیو ها، سینما ها و… مورد استفاده قرار می گیرد.

پشم سرباره

این عایق معدنی از محصولات جانبی و بازیافت کارخانه فولاد و ذوب آهن به دست می آید.

ایزوهم

این عایق اولین بار در ایران و به عنوان یک عایق چند منظوره اختراع شد که مزایای بسیار زیادی هم دارد.

الاستومری

این عایق دارای مقاومت خوبی در مقابل نفوذ سروصدا، رطوبت و آلودگی بوده و به خاطر انعطاف زیاد و وزن کم، در لوله های بزرگ و کانال های هوا و… کاربرد دارد.

یونولیت

این عایق که درمرحله سفت کاری نصب می شود، کم هزینه و سبک بوده و مقاومت ساختمان را در مقابل زلزله افزایش می دهد.

فوم ریباند

این عایق از چسباندن تکه های فوم پلی یورتان ساخته می شود و کیفیت آن به مواد اولیه، چسب، میزان تراکم و اندازه فوم ها بستگی دارد.

روش های ساده عایق کاری صوتی

  1. اجتناب از استفاده از مصالح سخت. اینگونه مصالح، اصوات را به آسانی از یک مکان به مکان دیگر انتقال می دهند.
  2. بستن منافذ ورود و خروج هوا. هرمنفذی که هوا بتواند از آن عبور کند، صدا را هم می تواند انتقال دهد. کلیه منافذ موجود در سقف ها و دیوارها نظیر اطراف جعبه تقسیم برق، کانال ها و داکتها، سیم ها و هر بخشی را که شیئی از داخل دیوار یا سقف عبور می کند با بتونه یا فوم پلی اورتان می توان درزگیری کرد.
  3. جلوگیری از ایجاد “کانالهای عبور صدا” در دیوارها. زمان ساخت بناهای جدید، کلیدهای برق و دریچه های هوا را در داخل دیوار مشترک دو فضا، نباید پشت به پشت هم قرار داد.
  4. استفاده از عایق صدا در دیوارهای ساختمان های جدید برای جلوگیری از انتقال صدا بین اتاقهای مجاور به منظور جلوگیری از انتقال صدای نامطلوب جریان سریع آب به زمان تخلیه فلاش تانک توالت، لوله های پلاستیکی تخلیه آب را می توان عایق بندی کرد.
  5. استفاده از یک لایه انعطاف پذیر نظیر فوم منبسط شونده، برای جدا کردن لوله ها از غلاف ها یا سوراخ هایی که از آن عبور می کنند.
  6. استفاده از وسایل خانگی آرام تر، حتی اگر گران تر از موارد مشابه پر صدا باشند.
  7. استفاده از مصالح جاذب صدا و الیاف ها در کف ها، دیوارها و سقف ها. عایق های صوتی به همانند موکت قادر هستند از عبور صدا جلوگیری کنند. حتی الامکان از بکارگیری کفپوش های سخت، همانند سرامیک، بتن و چوب باید خودداری شود.
  8. جدا کردن تجهیزات صدادار از محل های استراحت. استفاده از اتاقهای مجزای مجهز به عایق های صوتی می تواند ایده خوبی در طراحی منزل باشد. بکارگیری درهای مجهز به عایق بین کلیه فضاها، به مقدار قابل ملاحظه ای از انتقال صدا در خانه جلوگیری می کند.

انواع عایق های صدا

انواع عایق صدا چسب دار برای آپارتمان از نظر جنس عبارت است از:

  1. عایق صدا پانل گچی: برای دیوار و سقف مورد استفاده قرار می گیرد تاثیر به سزایی در جذب سر و صدا و کاهش نویز دارد. استفاده از تعداد لایه های بیشتر گچ حتی با باریک تر کردن بلوک های دیوار باعث بهبود عملکرد آکوستیک جداره ها می شود. پانل گچی به عنوان عایق صدا دیوار روکار مورد استفاده قرار می گیرد و تنها با پوششی همانند رنگ برای فضای داخلی قابل استفاده.
  2. عایق صدا کامپوزیت فایبرگلاس و مواد معدنی:این عایق صدا به صورت رولی از مجموع خورده الیاف شیشه، سنگ و پنبه ساخته می شود و در چارچوب های چوبی نصب شده به دیوار قرار می گیرد. شبکه ای از چوب و یا آلومینیوم روی عایق صدا پشم سنگ اجرا می شود تا مانع از جابجایی آن و ایجاد نفوذ بعد از نصب گردد.
  3. عایق صدا ویسکوالاستیک: ماده ویسکوالاستیک باعث تبدیل انرژی مکانیکی ناشی از ارتعاش های صوتی به گرما می شود. با استفاده از این لایه می توان میزان انتقال صدا را از کف، دیوار، لایه های صلیبی همانند چوب و یا دیوارهای گچی و سیمانی کنترل کرد.
  4. عایق صدا پانل آکوستیک: به منظور جذب امواج صوتی و کاهش انعکاس صدا در فضا مورد استفاده قرار می گیرد، از مواد معدنی همانند پشم سنگ و هسته های گچی و پوششی دکوراتیو همانند پی وی سی و یا پارچه تشکیل می شود. سقف های کاذب که از سقف اصلی آویزان می باشند باعث کاهش انعکاس صدا تا 95 درصد می شود.

انواع فوم های صداگیر

. عایق صدا با ساختار شانه تخم مرغی شش وجهی که روی دیوار، سقف، اتاقک و باکس ها نصب می شود. قدرت جذب این عایق از همه موارد بیشتر می باشد. دلیل این موضوع را می توان به سلول های بسته و ساختار شش وجهی آن نسبت داد. این ساختارها برای جذب انواع صدا ها با فرکانس بالا به خوبی عمل کرده و یک سد محکم در مقابل آن ها ایجاد می کند.

فوم های تخم مرغی به طور گسترده در عایق سازی درب استودیوها، سینماها، سالن ها و… استفاده می شوند. وزن عایق های تخم مرغی بسیار پایین بوده و این موضوع یک مزیت در نصب آن به حساب می آید. به همین دلیل حمل و نقل و نصب آن به سهولت و سادگی انجام می شود. یکی دیگر از نقاط قوت این فوم ها، لایه چسبی زیرین آن می باشد. به لطف لایه چسبی موجود، نصب آن به هر سطحی اعم از گچ، سیمان و… بسیار سریع و آسان صورت می گیرد. این عایق دارای ظاهری زیبا و قیمت مناسب است.

عایق صدا به صورت لوله ای که برای لوله های آب و فاضلاب و. . . کاربرد دارد. این عایق صدای عبور سیالات و مواد از لوله ها را می گیرد آرامش بیشتری برای افراد فراهم می کند. همینطور برای همه لوله ها قابل استفاده.

عایق صدا چسب دار با ساختار دو رو صاف در دیوارهای مشترک، کف، سقف و. . . به کار می رود. عایق های صوتی STI با آخرین فناوری روز دنیا برای عایق کاری صوتی دیوارهای مشترک، کف و سقف آپارتمان ها و منازل مسکونی استفاده می گردد. عایق های صوتی STI در کاهش صداهای انتقالی در محیط های صنعتی و ساختمانی برای دیوار های مشترک، سقف، کف و. . . نقش بسزایی را ایفا می کنند.

فوم های صوتی پلی یورتان برای استفاده برای تیغه دیوارها و سطوح مشترک. فوم سرد پلی یورتان علاوه بر خواص مطلوب عایق های صوتی و حرارتی، به راحتی به شکل قالب در می آید، در دمای محیط واکنش می دهد، زمان قالب گیری کمی نیاز دارد برای همین امر در صنایع گاز و پتروشیمی، صنایع خودروسازی، صنایع برودتی، صنایع کفش، صنایع مبل و صندلی و… کاربرد فراوان پیدا کرده.

فواید استفاده از عایق صدا

  • کاهش نشست صدا از محیط خارج به داخل منزل و یا از اتاق مجاور
  • بهبود صدا در اتاق ها
  • محدود کردن سر و صدای ناخواسته و ناخوشایند
  • کاهش و کنترل سر و صدا

انواع عایق صدا بر اساس محل کاربرد

عایق صدا براساس محل استفاده به انواع مختلفی به شرح زیر تقسیم می شود:

عایق صدا سقف

اگر به دنبال عایق کردن سقف هستید باید از متریالی که چگالی بالایی دارد استفاده کنید، با این کار وزن سقف افزایش می یابد. یک عایق از نوع صوتی مناسب سقف، عایقی بوده که انرژی صوتی و ارتعاشات را در سقف خانه بهبود داده و از انتقال صدا جلوگیری کند. در عایق کاری سقف دقت به یکسری نکات ضروری اهمیت دارد که به شرح زیر می باشند:

  • صداهای آزاردهنده از کدام قسمت های خانه بیشتر شنیده می شود.
  • میزان بلندی صدا چگونه است
  • از عایق روکار یا تپکار سقف استفاده شود.
  • جنس سقف خانه بتنی، چوبی یا آجری می باشد.
  • چه نوع صدایی شنیده می شود.

عایق صدا دیوار

استفاده از عایق به منظور ایزوله کردن دیوارهای ساختمان باعث ایجاد محیطی آرام در مقابل خیابان های شلوغ و همسایه ها می گردد و سیستمی بسیار حرفه ای برای عایق کردن استودیوها و اتاق های ضبط صدا به حساب می آید. یکی از متریال هایی که در این نوع سیستم استفاده می شود، پشم سنگ بوده که در حال حاضر از بهترین عایق های صداگیر به حساب می آید. این صداگیرها در مقابل صداهای موجود در فضا و صداهای ناشی از ضربات مکانیکی همانند اسباب کشی ها مقاوم می باشند.

عایق صدا دیوار مشترک به صورت روکار

عایق صدا جاذب صدا به صورت روکار به دیوار نصب می شود و از بهترین عایق های صوتی دیوار مشترک روکار می توان نوع تخته ای را نام برد. پشم سنگ از بهترین عایق دیوار مشترک به حساب می آید. مهم ترین ویژگی عایق روکار دیوار مشترک این بوده و راحتی یک دیوار می سازید و اتاقی ضد صدا را ایجاد می کنید. این عایق تنها 30 میلی متر ضخامت دارد و به صورت روکار قابل نصب می باشد. برخلاف دیگر عایق ها، عایق دیوار مشترک 4 لایه دارد و طیف گسترده ای از فرکانس ها را مهار می کند.

عایق صدا کف روکار

با استفاده از عایق ها در کف ساختمان به محیطی آرامش بخش دست خواهید یافت. عایق های کف دو نوع روکار و توکار می باشند که طراحی و اجرای متفاوت دارند. روش توکار برای فضاهایی مناسب بوده که در حال ساخت می باشند، زیرا برای کف های ساخته شده، تخریب و شکافتن کفپوش زمان و هزینه های زیادی را در برمی گیرد. عایق های کف روکار معمولا از مقاومت بالایی برخوردار می باشند و شامل پشم شیشه، پشم سنگ، پلی یورتان، پلی استایرن، فیبرهای معدنی و بتن لیکا می شوند.

عایق صدا کف

این محصول برای کف کف دارای انواع مختلف بوده و صورت لایه ای یا ریزشی استفاده می شود. از این عایق برای کف آپارتمان ها، سطوح بیرونی یا داخلی ساختمان هایی که صدا را به میزان زیادی تولید می کنند، مورد استفاده قرار می گیرد.

اهمیت استفاده از عایق لوله

راهنمای خرید عایق صدا چسب دار

خرید این محصول هم همانند دیگر محصولات نیاز به تحقیق و بررسی دارد. به این منظور با متخصصان و مشاوران در این حیطه تماس گرفتخ و از آن ها راهنمایی بگیرید تا مشخص شود که کدام نوع عایق برای شما مناسب تر می باشد. در ادامه نکاتی که پیش از خرید یک عایق از نوع صوتی باید مدنظر قرار دهید را ارائه می دهیم:

جنس

جنس عایق صدا مهم ترین نکته در انتخاب آن می باشد. عایق ها از جنس های مختلفی تولید می شوند و انواع مختلفی دارند. بعضی از آن ها دارای ساختار سلولی باز و بعضی دیگر دارای ساختار سلولی بسته می باشند.

به منظور عایق کاری صوتی، شما باید از انواع جنس هایی که ساختار بسته ای دارند استفاده کنید. این عایق ها از انتقال صدا به ساختمان جلوگیری می کنند. از نوع سلول باز عایق های صدا بیشتر در استودیوها به منظور بهره وری از آکوستیک بهتر در محیط استفاده می گردد.

چگالی

چگالی عایق باید مناسب باشد. این چگالی باعث شده تا حالت آکوستیکی عایق به خوبی حفظ گردد. زمان خرید به چگالی استاندارد نهایت دقت خود را داشته باشید.

اگر چگالی یک عایق از نوع صوتی کم باشد، به این معنا بوده که صوت بیشتر در آن نفوذ کرده و کارایی مناسبی ندارد.
اگر چگالی خیلی زیاد باشد اثر نامطلوبی بر محیط می گذارد. پس یک عایق صدا چسب دار دارای چگالی متعادل طبق استاندارد لازم می باشد.

میزان جذب رطوبت

بیشتر عایق های صداگیر، رطوبت را از خود عبور نمی دهند و از آن ها به راحتی در محیط های نم دار و مرطوب بهره مند می شوند.

قیمت

قیمت این محصول به عوامل مختلفی مانند نوع، ضخامت، ابعاد، دانسیته، جنس، ضریب انتقال حرارت، ضریب جذب صوت و میزان جذب آب بستگی دارد. همینطور قیمت عایق صدا روکار با نوع توکار متفاوت بوده و با توجه به کاربرد، ضخامت و دانسیته محصول، تعیین می گردد.

خرید انواع عایق صدا چسب دار از آپ دکو

آیا به دنبال راهی برای کاهش نویز و صداهای مزاحم در منزل یا محل کار خود هستید؟ آیا می خواهید فضای زندگی و کارتان را با انواع ابزارهای عایق صدا بهبود بخشید؟ با آپ دکو همه اینها ممکن است!

آپ دکو با بیش از ۱۰ سال تجربه در زمینه تولید و عرضه انواع محصولات عایق صدا، به عنوان یکی از پیشروهای این صنعت شناخته می شود. از جمله محصولات محبوب و با کیفیت این شرکت، عایق صدا پشت چسب دار می باشد که در جلوگیری از نفوذ صداها و افزایش آکوستیک فضاها بسیار موثر است.

عایق صدا پشت چسب دار آپ دکو دارای ویژگی های بسیاری است که آن را از سایر محصولات مشابه متمایز می کند. این عایق صدا با استفاده از مواد باکیفیت و مقاوم، قابل استفاده در انواع مکان ها از جمله اتاق های زنگ و موسیقی، استودیوها، سالن های کنفرانس و حتی محیط های صنعتی می باشد.

همچنین، عایق صدا پشت چسب دار آپ دکو دارای ضخامت و وزن مناسبی است که امکان نصب آسان و سریع آن را فراهم می کند. همچنین، این محصول دارای ضریب عایقی بالا بوده و به راحتی می تواند صداهای مزاحم را جذب و جلوه ای زیبا به فضاها ببخشد.

بنابراین، اگر به دنبال راهی برای بهبود آکوستیک فضاها و کاهش نویز و صداهای مزاحم هستید، عایق صدا پشت چسب دار آپ دکو یک انتخاب عالی و مطمئن خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این محصول، به وبسایت آپ دکو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *