Search
Close this search box.

عایق و رفع صدای چیلر

عایق و رفع صدای چیلر یکی از درخواست های شما بود؛ از این رو در این مطلب سعی داریم به این موضوع بپردازیم. با آپ دکو، فروشگاه بزرگ انواع عایق صوتی چیلر و ارسال به سراسر ایران همراه باشید.

عایق و رفع صدای چیلر

عایق و رفع صدای چیلر

آپ دکو اجرا کننده و فروشنده حرفه ای انواع عایق صوتی از شما دعوت می کند برای خرید عایق صدا و اطلاعات بیشتر تماس بگیرید، خدمات نصب و پشتیبانی نیز در آپ دکو به کامل ترین شکل ممکن انجام می گیرد. عایق و رفع صدای چیلر

عایق و رفع صدای چیلر


برای کاهش صدای چیلر، راهکارهای متفاوتی وجود دارد. شما می توانید با تماس با پشتیبان سایت عایق صوتی، راهنمایی های مورد نظر خود را در رابطه با کاهش صدای چیلر از آن ها دریافت کنید. عایق و رفع صدای چیلر

صدای چیلر به خاطر کار کردن قطعات مختلف در چیلر ایجاد می شود. صدای چیلر معمولاً موجب ایجاد مزاحمت برای بسیاری از افراد در محیط کار و منزل می شود و خیلی از افراد، حساسیت خاصی به صدای چیلر دارند. بیشترین صدا را در یک چیلر، کمپرسور آن ایجاد می کند، ولی فن هم در ایجاد صدای چیلر بی  تأثیر نیست.

علت صدای چیلر چیست؟

هرچقدر كه از کمپرسورها و فن هایی با تکنولوژی بالاتر و جدیدتر استفاده شود، صدای چیلر کاهش پیدا می کند. علت صدای زیاد چیلر قطعاتی می باشند كه در درون آن ایجاد صدا می کنند. در حقیقت وجود قطعاتی همانند کمپرسور و فن در داخل چیلر و کار کردن آن ها همراه با ایجاد صدای زیاد می باشد. عایق و رفع صدای چیلر

برای عایق صدا چیلر با ما در آپ دکو تماس بگیرید.

عایق و رفع صدای چیلر

عایق و رفع صدای چیلر

استاندارد صدای چیلر

چیلرها و به صورت کلی سیستم های تهویه مطبوع در دسته دستگاه های پر سروصدا دسته بندی می شوند. کارکرد این دستگاه ها كه به گونه ایبوده كه تولید صدا توسط آن ها اجتناب ناپذیر است. با این حال در هر فضا و مکانی استانداردهایی برای وجود صداهای خارجی و نویزهای مزاحم تعریف شده. این صداها باید به میزانی باشد كه از دامنه تحملی افراد معمولی خارج نبوده و از آن ها سلب آسایش نکند. عایق و رفع صدای چیلر

استاندارد صدای چیلر هم بر اساس دستورالعمل های خاصی تعریف می شود. اگر بخواهیم در یک فضا صدای چیلر به گونه ای نباشد كه صدای غالب محیط را به خود اختصاص دهد، لازمبوده كه از این دستورالعمل ها و استاندارد صدای چیلر پیروی گردد. در ادامه استاندارد صدای چیلر برای محیط های مختلف در قالب یک جدول گنجانده شده.

عایق و رفع صدای چیلر

مکان های مختلف استاندارد صدای چیلر (دیسیبل)
آپارتمان ها و فضاهای مسکونی 25-35
بخش های مختلف هتل ها 25-45
اتاق کنفرانس 25-35
اتاق کنفرانس از راه دور حدبیشتر 25
دفاتر ادرای گروهی 30-40
راهروهای ادارات 40-45
اتاق های بستری خصوصی 25-35
اتاق های بستری عمومی 30-40
اتاق عمل 25-35
سالن تاتر حدبیشتر 25
سالن کنسرت حدبیشتر 25
استودیوی آموزش موسیقی حدبیشتر 25
سالن تمرین موسیقی حدبیشتر 35
مساجد و کلیساها 25-35
کلاس های درس حدبیشتر 40
کتابخانه 30-40
سالن دادگاه 30-50
باشگاه های ورزشی 45-55

عایق و رفع صدای چیلر

کاهش صدای چیلر

کاهش صدای چیلر یک دغدغه بسیار مهم برای افرادیبوده كه در منزل خود و یا در هر مکان دیگری، چیلر دارند. اینكه ما انتظار داشته باشیم چیلر، هیچ صدایی از خود تولید نکند، انتظار بیهوده ای می باشد. البته شاید چنین چیلری كه اصلا صدا نداشته باشد،  هم وجود داشته باشد، ولی هزینه آن بسیار بالا خواهد بود. پس بهتر است ما به دنبال داشتن یک چیلر کم صدا باشیم. برای همین از این به بعد در این مقاله از کلمه کم صدا به جای واژه بی صدا برای چیلر استفاده می کنیم.

اولین نکته ای كه در مورد چیلرهای کم صدا باید بگوییم اینبوده كه نوع چیلر، مهمترین عامل در کم صدا بودن یا پر صدا بودن آن می باشد. چیلر ها به دو دسته مهم چیلر های تراکمی و چیلر های جذبی دسته بندی می شوند. در اینجا سوالی كه پیش می آید  اینبوده كه کدام نوع چیلر صدای کمتری تولید می کند.

چیلر های تراکمی و چیلر های جذبی از لحاظ ساختار، از لحاظ سیکل و ویژگی ها و همینطور از لحاظ صدای چیلر، کاملا از همدیگر متمایز می باشند.  چیزی كه نقطه اشتراک چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی است، همان خنک کنندگی آن هابوده كه هر دو نوع چیلر، به خوبی آن را انجام می دهند. چیلرهای جذبی برعکس چیلرهای تراکمی دارای قسمتی به اسم کمپرسور در مدار خود نیستند. عایق و رفع صدای چیلر

می دانید كه کمپرسور ها بیشترین صدا را در بین قسمت های مختلف چیلر های تراکمی تولید می کنند و عامل اصلی ایجاد صدای چیلر می باشند. پس نتیجه می گیریم كه چیلر های جذبی نسبت به چیلر های تراکمی بسیار کم صدا تر می باشند.

اگر شما به دنبال این هستید كه یک چیلر کم صدا داشته باشید، چیلرهای جذبی نسبت به چیلرهای تراکمی، گزینه بهتری برای شما خواهد بود. کم بودن صدای چیلر جذبی، یک ویژگی خوب و یک برتری برای چیلر جذبی نسبت به چیلر تراکمی به حساب می آید. عایق و رفع صدای چیلر

البته اگر شما قصد خرید چیلر را دارید نباید تنها به یک ویژگی اکتفا کنید و باید موارد دیگر را هم لحاظ کنید. ما تا اینجا فقط اشاره کردیم كه چیلر جذبی کم صداتر از چیلرهای تراکمی است اما به ویژگی های دیگر این دو نوع چیلر، نپرداختیم. اگر به دنبال خرید چیلر هستید، شما باید  علاوه بر کم صدا بودن، میزان برق مصرفی، قدرت و سرمایش تولید شده توسط چیلر، دوام و دیگر ویژگی های آن ها را هم لحاظ کنید.

عایق و رفع صدای چیلر

برای خرید عایق چیلر بهترین گزینه پیش روی شما، آپ دکو است، از طریق راه های ارتباطی ذکر شده تماس حاصل فرمایید.

روش های کاهش صدای چیلر

اگر بخواهیم صدای چیلر را کم کنیم، باید از یک سری فناوری ها بهره بگیریم. این فناوری ها در ادامه آمده است: عایق و رفع صدای چیلر

  • یک اتاقک مخصوص و عایق بندی شده برای پوشش دادن کل چیلر ساخته شود. در حقیقت، اتاقکی كه ساخته می شود باید دارای دیوارها و سقف ساندویچ پنل باشد. ساندویچ پنل یک نوع سازه از پیش ساختهبوده كه دارای عایق های بسیار مناسبی برای جذب صدا و غیره می باشد. نکته ای كه در اینجا وجود دارد اینبوده كه حتماً باید از یک سری شیار هوایی كه دارای صدا خفه کن است بر روی بدنه اتاقک استفاده شود تا امکان وارد شدن و خارج شدن هوا از آن شیارهای هوایی وجود داشته باشد.
  • از یک سری کمپرسور نسل جدید به جای کمپرسور های نسل قدیم در چیلر استفاده کنید. در حقیقت شرکت های کمپرسور سازی، هر سال نمونه های جدید و آپدیت شده ای از کمپرسورهای تولیدی خود را ارائه می دهند. طبیعتاً در کمپرسور های جدید، بازدهی چیلر بالاتر رفته و صدای تولید شده هم کاهش پیدا می کند. قطعا اگر از کمپرسور های جدید تر و به روز تر خریداری کنید و در چیلر قرار دهید، صدای تولید شده توسط آن کاهش پیدا خواهد کرد.
  • به جای اینكه از یک کمپرسور در چیلر استفاده کنید از چند کمپرسور در چیلر کمک گرفته کنید. در حقیقت می توان عمل ماژولار کردن دستگاه را در چیلر انجام داد. وقتی به جای یک کمپرسور از چندین کمپرسور در چیلر ها بهره گرفته شود، هم مصرف انرژی چیلر کاهش پیدا می کند و هم استهلاک دستگاه چیلر به میزان قابل توجهی کم می شود. علاوه بر این دو فایده ماژولار کردن دستگاه چیلر، با این کار، صدای چیلر هم به اندازه بسیار زیادی کم می شود. بدیهیبوده كه اگر به جای کمپرسور چهل تنی كه صدای بسیار زیادی تولید می کند از چهار کمپرسور 10 تنی استفاده شود، صدای چیلر کاهش پیدا خواهد کرد. عایق و رفع صدای چیلر
  • کمپرسورهای نوع اسکرو و یا نوع اسکرال به جای کمپرسورهای نوع پیستونی.جریان مبرد خارج شده از کمپرسور اسکرو و اسکرال، یکنواختی بسیار خوبی دارد و در مقایسه با جریان خروجی از کمپرسور، بسیار یکنواخت تر و منظم تر می باشد. همین جریان مبرد خروجی یکنواخت از خروجی کمپرسور موجب می شود كه دستگاه، لرزش پیدا نکند. لرزش پیدا نکردن دستگاه چیلر، هم سبب خارج شدن صدای کمتر از چیلر خواهد شد. در چیلر های تراکمی كه دارای کمپرسور های پیستونی می باشند خروج نامنظم جریان مبرد خروجی از کمپرسور پیستونی موجب می شود كه دستگاه چیلر، دچار لرزش شود و صدای زیادی ایجاد کند. عایق و رفع صدای چیلر
  • یک سری کمپرسور را در یک باکس عایق کاری شده از نظر صوتی قرار دهید. با کمک یک باکس آینه کاری شده از نظر صوتی كه در اطراف کمپرسورهای چیلر قرار می گیرند، می شود صدای چیلر را در همان محل اصلی كه صدا را تولید می کند از بین برد. البته می توان به جای باکس از یک سری پوشش مثل همان بدنه کمپرسور بهره گرفت.
  • از یک سری فناوریهای روز دنیا همانند اینورتر دور متغیر در کمپرسور های موجود در چیلر ها استفاده کنید. اگر از کمپرسورهای از نوع اینورتر در چیلرها استفاده شود، به همان اندازه كه نیاز باشد، توان و قدرت کمپرسور افزایش پیدا می کند. در حقیقت دیگر کمپرسور هر موقع كه نیاز باشد با دور بالا کار خواهد کرد.استفاده از فناوری سطح بالایی مثل اینورتر در کمپرسور موجب می شود كه هم مصرف برق به میزان زیادی کاهش پیدا کند و هم سر و صدای بسیار کمتری توسط کمپرسور چیلر تولید شود. از سوی دیگر، استهلاک چیلر هم کاهش زیادی پیدا خواهد کرد.
  • چیلر را در یک فضای بسته محصور کنید. در حقیقت می توان دیوارهای چند لایه كه به درستی عایق بندی شده اند را در اطراف چیلر استفاده کرد. البته این حصاری كه قرار است دور چیلر کشیده شود نباید دارای سقف باشد. در حقیقت با این کار، صدا در اطراف پخش نمی شود و از بالای چیلر به بیرون می رود. بدیهیبوده كه این کارها معمولاً در جاهایی قابل انجام بوده كه یا سقف بسیار بلندی دارند و یا اینكه چیلر در فضای باز قرار دارد.

عایق و رفع صدای چیلر

نحوه کاهش صدای چیلر تراکمی

از آنجایی كه برج خنک کننده در فضای آزاد نصب می شود دیگر هیچ نگرانی نسبت به ایجاد سر و صدای چیلر توسط آن وجود نخواهد داشت. چیلر تراکمی هوا خنک، دارای قطعه کندانسور هوا و قطعه فن کندانسوربوده كه وظیفه آن خنک کردن کندانسور هوا خنک است.

دو نوع چیلرهای تراکمی هوا خنک و چیلرهای تراکمی آب خنک دسته بندی می گردند. از چیلرهای تراکمی آب خنک معمولاً در موتورخانه ها به کار می رود. در بالا اشاره کردیم كه کمپرسور، یک قطعه بسیار مهم از چیلرهای تراکمیبوده كه بیشترین صدای چیلر را تولید می کند. عایق و رفع صدای چیلر

علاوه بر کمپرسور، یک قسمت دیگر از چیلرهای تراکمی كه صدای زیادی ایجاد می کند، فن کندانسور است. چیلرهای تراکمی آب خنک، فن کندانسور ندارند، در نتیجه نسبت به چیلرهای تراکمی هوا خنک، سر و صدای کمتری تولید می کنند. در حقیقت در چیلرهای تراکمی آب خنک به جای استفاده از فن کندانسور از برج خنک کننده استفاده می شود.

در حقیقت چیلر های تراکمی هوا خنک، سر و صدای بسیار زیادی ایجاد می کنند. پس بهتر است این نوع چیلرها را در فضای باز استفاده کرد و در هوای باز نصب کرد تا صدای چیلر کم تر، ساکنین ساختمان را اذیت کند. مثلا بهتربوده كه چیلر های تراکمی هوا خنک را در فضای پشت بام ساختمان قرار داد.

عایق و رفع صدای چیلر

کم کردن صدای هواساز

هواساز هم همانند چیلر یک سیستم تهویه مطبوع بوده كه از آن برای گرماسازی و سرماسازی در محیط های مختلف به کار می رود. یک هواساز از فن دمنده هوایی تشکیل شده كه هوا را به سمت کویل های تامین هوای گرم یا سرد بوده و این هوای مطبوع را در محیط می دمد.

هواسازها هم همانند چیلر، ممکن است آلودگی صوتی ایجاد کنند. همانگونه كه صدای چیلر در بعضی محیط ها می تواند سلب آسایش نماید، صدای هواساز هم گاهی به حدی آزاردهنده می شود كه استفاده از این دستگاه تهویه مطبوع را محدود می کند.

کم کردن صدای هواساز نظیر آنچه كه برای کم کردن صدای چیلر بیان شد، می تواند صورت گیرد. در قدم اول برای کم کردن صدای هواساز، بررسی و عیب یابی دستگاه هواساز در اولویت است.

چرا كه ممکن است صدای قابل شنیدن از هواساز نه یک صدای معمولی بلكه صدایی نامتعارف در اثر معیوب شدن بخشی از سیستم هواساز باشد. در قدم بعدی می توان جهت کنترل و کم کردن صدای هواساز از راهکارهای خارجی نظیر عایق کردن بخش های مختلفی از دستگاه هواساز استفاده کرد.

گاهی ساخت یک اتاقک عایق صوتی برای دستگاه هواساز ممکن است امکان پذیر نباشد. اما راهکار ساده تر و آسان تری كه باری کم کردن صدای هواساز وجود دارد، عایق بندی بخش های مختلف هواساز توسط مواد عایق صوتی است. عایق و رفع صدای چیلر

این مواد دارای تنوع بالایی در ساختار و همینطور ظاهر خود بوده كه به آسانی می توان از یکی یا تعدادی از آن ها جهت عایق بندی دستگاه هواساز نظیر آنچه كه برای کنترل صدا چیلر انجام می شود، استفاده کرد.

یک لایه پشم سنگ، یک ورقه فوم عایق صدا، یک لایه پشم شیشه و غیره، تنها تعداد کمی از متریال های در دسترس جهت کم کردن صدای هواساز و صدا چیلر می باشند. از آن ها می توان در ابعاد مختلفی برای عایق بندی بخش های کوچک و بزرگ دستگاه هواساز استفاده کرده و به آسانی صدای هواساز را در محل های مختلفی کنترل کرد.

عایق و رفع صدای چیلر

صدای زیاد چیلر نشان دهند چیست؟

صدای چیلر در اثر تراکم فرکانس های مختلفیبوده كه به رزنانس شهرت دارد. این صدا معمولا در غالب چیلرها بر اساس توان کارکردی آن ها به گوش می رسد. تصور به صفر رساندن صدای چیلر می تواند یک تصور دور از دسترس باشد. با این حال گاهی صدای چیلر از آنچه كه باید باشد، بالاتر می باشد.

این مساله به تولید صداهای آزاردهنده و ناهنجاری از چیلرهای مختلف می انجامد. در بخش های قبلی به راه های کنترل صدای چیلر پرداختیم. اما گاهی صدای زیاد چیلر کاملا غیر عادی بوده و نشان دهنده وجود یک مشکل اساسی در ساختار چیلر است. صدای زیاد چیلر می تواند نشان دهنده یک یا تعدادی از مشکلات زیر باشد.

  • کثیفی فیلتر درایر چیلر عایق و رفع صدای چیلر

کار فیلتر درایر در یک چیلر جذب رطوبت موجود در مخلوط روغن و مبرد است تا مانع از ورود رطوبت و هوا به مدار گاز مبرد سیستم سرمایشی چیلر گردد. وظیفه دیگری كه فیلتر درایر در سیستم چیلر دارد، ممانعت از عبور ذرات جامد مختلف است. معیوب شدن فیلتر درایر سبب وارد شدن رطوبت، هوا، ذرات معلق و رسوبات مختلف به سیستم داخلی چیلر سبب معیوب شدن بخش های مختلف شده كه به ایجاد سروصداهای نامتعارف در آن منجر می شود.

  • خرابی ترموستات چیلر

کار اصلی ترموستات کنترل دمای چیلر است. این بخش از چیلر دمای محیط را هم طی کارکرد چیلر، کنترل می کند. چنانچه ترموستات چیلر معیوب گردد صدای چیلر به طرز قابل توهی تغییر کرده و سروصداهای غیر معمول در آن تولید می شود. عایق و رفع صدای چیلر

  • معیوب شدن فن کندانسور چیلر

چک کردن فن کندانسور چیلر از جمله کارهاییبوده كه در زمان شنیدن صدای زیاد از چیلر باید انجام شود. باز کردن چیلر و چک کردن کارکرد فن آن، می تواند علت صدای زیاد چیلر را گاهی اوقات نشان دهد. با معیوب شدن یکی از پره های فن کندانسور چیلر صدایی نامتعارف از چیلر به گوش می رسد. عایق و رفع صدای چیلر

  • خرابی کمپرسور چیلر

کمپرسور یک چیلر مهمترین بخش از این دستگاه را شامل می شود. در حقیقت می توان گفت كه با شنیدن صدای زیاد چیلر به اولین چیزی كه باید فکر کرد، خرابی کمپرسور چیلر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *