Search
Close this search box.

عایق پلی اتیلن

از عایق صوتی پلی اتیلن چه می دانید؟ اولین سازنده عایق پلی اتیلن یک شیمی دان آمریکایی به نام Hansvon Pechmanv بود که در سال 1898 زمان حرارت دادن دی آزومتان ترکیب مومی شکل سفیدی را کشف کرد که بعد ها پلی اتیلن نام گرفت.

آیا عایق پلی اتیلن ضد صدا هم هست؟

بله، عایق پلی اتیلن می‌تواند به عنوان یک عایق صوتی نیز استفاده شود. این نوع عایق باعث کاهش انتقال صدا از یک جای به جای دیگر می‌شود و می‌تواند در کاهش نویز و صدای محیط کمک کند. اما برای کاربردات خاص نیاز است که از عایق‌های صوتی مناسب‌تری استفاده شود.

همه چیز درباره عایق صوتی پلی اتیلن

عایق صوتی پلی اتیلن یک جنس عایق صوتی است که از مواد پلیمری تولید می شود. این نوع عایق صوتی به دلیل ویژگی های خاص خود برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از ویژگی های عایق صوتی پلی اتیلن شامل مقاومت بالا در برابر رطوبت، حرارت و شعله سوزی، سبک وزن و قابلیت انعطاف پذیری است.

این عایق صوتی معمولاً برای کاهش صدای انتقالی بین اتاق ها یا فضاهای مختلف استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای کاهش نویز خارجی و ورودی به ساختمان ها، خودروها، قطارها و هواپیماها استفاده کرد.

به عنوان مثال، عایق صوتی پلی اتیلن می تواند در پوشش های دیواری، سقفی، کفی، درب ها و پنجره ها استفاده شود. عایق صوتی پلی اتیلن یک راه حل موثر و کارآمد برای کاهش و جلوگیری از انتقال صدا و نویز در محیط های مختلف است.

معرفی عایق پلی اتیلن

پلی اتیلن نوعی پلیمر بوده که از فراورده های نفتی به دست می آید. عایق پلی اتیلن از ترکیب پلی اتیلن فشرده وحباب های ریز هوا تشکیل میشود که به خاطر داشتن خاصیت تراکم سلولی یکی از مناسب ترین عایق ها بوده که در برابر رطوبت،حرارت وصدا از مقاومت بالایی یرخوردار می باشد. عایق پلی اتیلن ضد رطوبت بوده ومانع نفوذ آب به داخل بسته بندی میشود.

ضریب انتقال حرارت عایق پلی اتیلن بین 0.042 در 25 درجه سلیسوس ومیزان جذب آب آن طبق استاندارد 27253_ASTMC به مقدار 0.012 w/mk  است.بازه دمایی عایق پلی اتیلن بین 35- تا 90+ درجه سلیسوس و مقاومت صوتی آن بالاتر از 20 دسی بل می باشد. عایق پلی اتیلن در برابر مواد شیمیایی مقاوم بوده و حشرات وجوندگان نقادر هستند به داخل آن نفوذ کنند.

هر رول عایق پلی اتیلن در ضخامت های 1سانت، 2سانت، 3سانت، 4سانت، 5سانت، 6سانت، 8سانت، 10سانت، 15سانت،20سانت،25سانت، 30سانت و35سانت در طول های مختلف و رنگ های مختلف تولید و عرضه می گردند.

قیمت عایق پلی اتیلن به سه عامل بستگی دارد که عبارتند از:

  • اندازه های عایق پلی اتیلن
  • روکش دار یا بدون روکش بودن عایق پلی اتیلن
  • انواع عایق صدا پلی اتیلن

نحوه تولید عایق پلی اتیلن

ساخت عایق پلی اتیلن ابتدا از کشور انگلستان آغاز شد،طبق مطالعات بسیاری که روی فرایند پلیمریزاسیون انجام شد، گاز اتیلن به وجود آمد که برای اولین بار در جنگ جهانی دوم در کابل های رادار مورد استفاده قرار گرفت.

همانطور که قبلا گفته شد عایق های پلی اتیلن از فراورده های نفتی به دست می اید که حاصل ترکیب پلی اتیلن فشرده همراه با حباب های ریز هوا بوده که ساختار ظاهری آن به شکل بلورهای جامد شفاف و نیمه شفاف بوده که باعث شده تحت حرارت بالانسوزد ویک ترکیب شیمیایی پایداری شناخته شود.از پلی اتیلن برای ساخت دیگر مشتقات کاربردی پلیمری استفاده میشود.

پلی اتیلن یک ماده پلاستیکی بوده که بر اثر حرارت به مایع تبدیل شده وزمان خنک شدن دوباره به حالت جامد برمیشود. عایق پلی اتیلن یکی از انواع پلی اتیلن ها بوده که جنسی بسیار نرم و منعطف دارد همینطور خاصیت ضد ضربگی و ضد خوردگی آن موجب شده در صنایع مختلفی چون خودروسازی، ساختمان سازی و ساخت و ساز های دیگر از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

علامت اختصاری عایق پلی اتیلن (PE) میباشد که نشان دهنده یکی از فراورده های نفتی پلیمری می باشد.

انواع عایق پلی اتیلن

عایق پلی اتیلن رولی

هر رول عایق پلی اتیلن رولی در ضخامت های 1 تا 35 میلی متر در عرض ها و طول های مختلفی تولید میشوند.ضریب هدایت حرارتی عایق پلی اتیلن بین42 0/0 در 25 درجه سلیسیوس و دانسیته هایی بین 20 الی 25 کیلوگرم بر متر مکعب میباشد. عایق پلی اتیلن رولی را میتوان بدون روکش یا با روکش های آلومینیوم خریداری نمود. عایق پلی اتیلن رنگی یکی دیگراز انواع عایق های پلی اتیلن رولی بوده که در رنگ های قرمز،آبی،زرد،سبز،سفید،مشکی وطوسی تولید وعرضه میگردند.

بعضی از ویژگی های عایق پلی اتیلن رولی:

  1. حمل ونقل آسان و نصب آسان
  2. مقاوم در برابر حشرات وجوندگان
  3. مقاوم در برابر ضربه وخوردگی
  4. مقاوم در برابر آلودگی های بیولوژیکی
  5. مقاوم در برابر سرما،گرما و رطوبت
  6. قابلیت انعطاف پذیری بالا
  7. عایق صوتی و….

قیمت عایق پلی اتیلن رولی بسته به قیمت خرید روکش آن و خرید مواد پتروشیمی تغییر می کند.

عایق تخته ای پلی اتیلن 

عایق پلی اتیلن ورقه ای یکی دیگراز انواع عایق های پلی اتیلن بوده که در ضخامت های 2 تا 15 سانتی متر در طول 2متر و عرض 1 متر در رنگ های مختلفی تولید میشوند که دارای وزن کم و سطح صاف و یک نواختی می باشند که قابلیت برش آسان را هم دارند.

عایق پلی اتیلن 4 سانت ورقه ای و عایق پلی اتیلن 10 سانت ورقه ای (عایق پلی اتیلن ضخیم) از پرفروش ترین انواع عایق تخته ای پلی اتیلن می باشند که تفاوت آن ها در ضخامتشان می باشد.عایق تخته ای پلی اتیلن معمولا به رنگ سفید (رنگ های دیگر بنا به سفارش مشتری قابل تولید است)تولید میشود.

کاربرد عایق پلی اتیلن ورقه ای :

  1. استفاده در صنایع خودروسازی و…
  2. بسته بندی انواع محصولات
  3. استفاده در کف پوش ها،پارک ها و زمین بازی کودکان
  4. استفاده در تشک های طبی و ورزشی
  5. استفاده در تولید تشک های مبل

نکات قابل توجه برای خرید عایق تخته ای پلی اتیلن:

  1. خرید ضخامت مناسب برای اجرای کار مورد نظر
  2. داشتن سطح صاف و بدون خوردگی

عایق لوله ای پلی اتیلن

عایق لوله ای پلی اتیلن یکی دیگر از انواع عایق های پلی اتیلن بوده که نسبت به دیگر انواع خود از قیمت پایین تری برخوردار می باشد. عایق پلی اتیلن لوله به عنوان عایق حرارتی در ساختمان ها مورد استفاده قرار میگرد و از اتلاف گرما و سرما در لوله های آب گرم وآب سرد جلوگیری می کند.

عایق های پلی اتیلن لوله ای در قطر های 3/8، 5/8، 1/2، 3/4، 1، 1/4 1، 1/2 1 و 2 اینچ در طول ها و رنگ های مختلفی تولید می شوند.عایق های پلی اتیلن لوله درقطرهای 8/3 و 8/5 به صورت پیوسته در طول های 100،200و500متری و قطرهای بالاتر به صورت شاخه های 2 متری تولید میشوند که قابلیت استفاده در بازه دمایی بین 35- تا 90+ را دارند.

موارد مصرف عایق پلی اتیلن لوله (عایق لوله ای )

  1. عایق کاری لوله های تاسیساتی
  2. محافظ لوله های اب در برابر ضربه
  3. استفاده در صنعت ساختمان سازی،صنایع بسته بندی،گلسازی و…
  4. عایق کاری لوله های آب گرم وآب سرد
  5. جلوگیری از یخ زدن و زنگ زدن لوله ها در برابر شرایط جوی

قیمت عایق لوله ای پلی اتیلن بسته به اندازه قطرهای آن متفاوت می باشد.

عایق پلی اتیلن کراسلینگ (عایق پلی اتیلن فشرده)

عایق پلی اتیلن فشرده که به صورت ورقه ای تولید میشود ؛ دارای ویژگی هایی چون رنگ بندی های متنوع، دوام و ماندگاری بالا، مقاوم در برابر نفوذ آب، مقاوم در برابر مواد شوینده و دارای گواهی بهداشت و استاندارد های بین المللی است.عایق فشرده در دانسیته های 30 کیلوگرم بر متر مکعب و بالاتر تولید میشود که به عنوان ماده ای اولیه برای تولید دیگر محصولات استفاده میشود.

کاربرد های عایق پلی اتیلن کراسلینگ یا فشرده:

  1. استفاده به عنوان ضربه گیر
  2. استفاده در صنایع پزشکی
  3. استفاده درصنایع خودروسازی و…
  4. استفاده در صنایع کیف وکفش سازی

عایق پلی اتیلن متالایز (روکش آلومینیوم):

یکی دیگر از انواع عایق های پلی اتیلن، عایق متالایز میباشد که دارای یک روکش آلومینیومی از جنس عایق فلز بوده که موجب شده مقاومت خوبی دربرابر رطوبت داشته باشدازین رو در حوضه های ساخت وساز، صنعت ساختمان سازی وسوله سازی کاربرد بسیاری دارد. عایق پلی اتیلن متالایز یا روکش آلومینیوم در ضخامت ها،طول ها،عرض ها و رنگ های مختلفی بنا به سفارش مشتری تولید می شوند که یکی از پرکاربرترین انواع عایق فویل دار، عایق پلی اتیلن 10 میل رولی آلومینیومی میباشد.

کاربردهای عایق فویل دار:

  1. استفاده در زیر سقف سوله ها
  2. استفاده در صنایع تزیینی و بسته بندی
  3. استفاده در صنعت ساختمان سازی و…
  4. محاظ و ضربه گیر در صنایع مختلف
  5. عایق کاری کف ساختمان ها

عایق پلی اتیلن چسبی(عایق پلی اتیلن پشت چسب دار):

سال هاست در کشور ایران برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل محصولات بسته بندی شده و عایق کاری از محصولاتی چون ابر،لاستیک،تکسون های مقوایی و… استفاده می کنند اگرچه این محصولات از قیمت پایین تری برخوردارند اما کارایی و مقاومت چندانی ندارند.

در کشورهای خارجی از محصولی به عنوان عایق پلی اتیلن چسب دار جهت عایق کاری محصولات و قطعات کوچک استفاده می کنند که از مقاومت بالاتری برخورداراست. عایق پلی اتیلن چسبی در اندازه ها و اشکال مختلفی تولید می شوند.قیمت عایق پلی اتیلن چسبی بستگی به نوع چسب استفاده شده در آن و عدم وجود حفره درعایق تعیین میشود.

ویژگی های عایق پلی اتیلن پشت چسب دار:

  1. عایق صدا
  2. مقاوم در برابر ضربات
  3. مقاوم در برابر نفوذ آب و گردوغبار
  4. مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی
  5. مقاوم در برابر خط و خش و…

کیفیت بالای چسب استفاه شده در تولید عایق پلی اتیلن چسبی بسیار مهم بوده و یکی از دلایل مهم در افزایش کیفیت و افزایش قیمت آن است.

انواع عایق پلی اتیلن چسبی:

EVA

این نوع عایق به خاطر قیمت مناسب وطول عمربالا و همینطور داشتن تنوع بالایی که دارد درتمام صنایع کاربرد دارد.این نوع عایق را میتوان به صورت یک رو چسب دار یا دورو چسب دار تهیه نمود.

EPDM

معمولا ازین عایق در صنعت خودروسازی به خاطر برگشت ناپذیری بالا وخاصیت عایق بودن آن به کار می رود ؛به طور کلی ازین عایق در صنعت های حساس برای جلوگیری از ضربه، خط وخش و پوشاندن درز ها استفاده میشود.

عایق پاششی پلی یورتان چیست؟

عایق پاششی پلی یورتان در سال 1940 و برای پوشش هواپیماهای نظامی مورد استفاده قرار می گرفت اما با گسترش صنایع مختلف و شناخت ویژگی های خوب این عایق از سال 1970 تا کنون به عنوان عایق کاربرد دارد. همانطور که گفته شد این نوع عایق از ترکیب 2 ماده شیمایی و رزین تولید می شود که توسط دستگاه های مخصوص و در اندازه های مشخصی روی سطوح گوناگون اسپری می شود.

بعد از پاشیدن این ماده روی سطح بالافاصله عایق ایجاد شده و به صورت جامد تغییر شکل می دهد. با استفاده از عایق پاششی پلی یورتان شما می توانید در مدت زمان کوتاه سطوح گسترده ای را به آسانی عایق کاری کنید. بعد از خشک شدن این عایق شما یک عایق نسبتاً دائمی و مادام العمر را تولید کرده اید که در برابر مواد بسیاری مقاومت دارد و تغییر شکل نمی دهد.

انواع عایق پاششی پلی یورتان

افشانه عایق یا همان عایق پاششی پلی یورتان از نظر کاربرد در 2 دسته اصلی قرار می گیرد که به

  • عایق سلول باز
  • عایق سلول بسته

تقسیم بندی می شوند که در ادامه به معرفی هر یک از این انواع می پردازیم.

عایق سلول باز

این نوع عایق دارای منافذ بازتر و تراکم کمتری نسبت به نوع بسته می باشد. قیمت مناسب تری هم دارد و به خاطر خاصیت فیزیکی که دارد در اغلب موارد به عنوان عایق صدا از آن به کار می رود. لازم است بدانید عایق پاششی سلول باز گزینه مناسبی برای عایق رطوبت و آب نبوده و در نفوذناپذیری حرارت هم عملکرد ضعیفی دارد اما باز هم در بعضی موارد می توان از ان به عنوان عایق صدا – حرارتی استفاده نمود.

مزایای عایق پاششی پلی یورتان

یکی از مهم ترین مزایای استفاده از عایق پاششی پلی یورتان را می توان کاهش هدر رفت انرژی و همینطور کاهش هزینه های انرژی دانست. ضمن اینکه استفاده از این نوع عایق می تواند فرسایش ساختمان را کاهش داده و از رشد باکتری ها، قارچ ها و ایجاد بوی نم جلوگیری می کند. یک عایق بسیار خوب برای صدا در ساختمان ها به شمار می رود و قابل استفاده در کف، سقف و دیوارها خواهد بود.

عایق سلول بسته

این نوع عایق پگالی بسیار بیشتری نسبت به عایق سلول باز دارد اما ساختار آن فشرده تر و تراک بیشتری دارد. بنابراین عایق خوبی برای هوا و رطوبت است. هم اکنون از این عایق در سقف، استخر، پارک های آبی سرپوشیده، فضای باز و صنایع گوناگون از جمله عایق بندی لوله ها و مخازن به وفور به کار می رود.

مهم ترین مشخصات و ویژگی های عایق پاششی

  • نزدیک به 50 سال عمر مفید و دوام بالا
  • چسبندگی پرقدرت و بدون هیچ گونه چسب یا پیچ
  • دارای استاندارد انجمن مواد و آزمون آمریکا
  • امکان دسترسی به همه نقاط ساختمان برای عایق کاری
  • مقاوم و قابل شستشو
  • وزن بسیار سبک و مطابق با روش های سبک سازی ساختمان
  • اجرا و استفاده سریع در کمترین زمان و بیشترین وسعت

عایق میله ای پلی اتیلن

یکی دیگر از انواع عایق های پلی اتیلن، عایق میله ای پلی اتیلن  بوده که ویزگی های عایق پلی تیلن لوله ای را دارد با این تفاوت که عایق میله ای پلی اتیلن به شکل توپر می باشد.عایق میله ای پلی اتیلن  در قطر های 10 تا 50 میلی متر تولید میشوند؛قطر های پایین تر در طول های 100،200و500 متری و قطر های بالاتر به صورت شاخه های 2متری تولید و عرضه می گردند.

ویژگی های عایق میله ای پلی اتیلن

  1. عایق بودن در برابر گرما،سرما و رطوبت
  2. مقاوم در برابر ضربه
  3. انعطاف پذیری بالا
  4. مقاوم دربرابر مواد شیمیایی
  5. حمل ونقل آسان ونصب آسان

کاربرد های عایق میله ای پلی اتیلن

  1. استفاده در صنعت ساخت و ساز
  2. استفاده به عنوان غریق نجات برای اموزش شنا
  3. استفاده به عنوان درزگیر پنجره ها
  4. استفاده در صنایع مرغ داری،سالن های بزرگ،سردخانه ها و…

نحوه نصب عایق پلی اتیلن:

سه روش برای چسباندن عایق های پلی اتیلن به یکدیگر وجود دارد که عبارتنداز:

  1. جوشکاری با استفاده از حلال عایق پلی اتین (جوشکاری مادون قرمز)
  2. استفاده از چسب عایق پلی اتیلن (چسب بل )
  3. استفاده از نوار عایق پلی اتیلن برای چسباندن دو عایق به یکدیگر

مراحل چسباندن عایق پلی اتیلن به دیوار:

  1. ابتدا دیوار مورد نظر را ساخته وسیمان می کنیم.
  2. هر رول عایق پلی اتیلن را به صورت مستقیم روی سیمان قرار داده و با پیچ یا میخ وصل می کنیم(برای برش عایق پلی اتیلن از کاتر یا سیم داغ استفاده می کنیم؛عایق پلی اتیلن عرض 2متر گزینه مناسب تری برای عایق کاری میباشد.)
  3. رول های عایق پلی اتیلن را با استفاده از گچ برگ ها (دیوارهای گچی) میپوشانیم سپس با استفاده از پیج و واشر های مخصوص به فاصله هر 40 سانتی متر با درل سوراخ کرده و نصب می کینم.
  4. سپس درز های گچ برگ ها ومحل پیچ هارا با استفاده از نوار عایق پلی اتیلن می پوشانیم.
  5. درآخر روی گچ برگ هارا با کاغذ های دیواری یا رنگ می پوشانیم.

برای خرید عایق صوتی بهترین گزینه پیش روی شما، آپ دکو می باشد.

ضایعات عایق پلی اتیلن چگونه به دست می آید؟

با استفاده از برش لیزری عایق پلی اتیلن میتوانیم اشکال متفاوتی تهیه کنیم،معمولا زمان تولید عایق های پلی اتیلن برای اینکه محصولی یک دست به دست بیاید لبه های عایق پلی اتیلن به اندازه 2 تا3 سانت برش خورده می شود ؛عایق های برش خورده به عنوان ضایعات عایق پلی اتیلن شناخته می شود که بعضی از کارخانه ها برای تولید عایق ازین ضایعات استفاده می کنند.هرچه مقدار ضایعات عایق پلی اتیلن در فرایند تولید آن بیشتر باشد محصولی با کیفیت پایین تری به دست می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *