Search
Close this search box.

فوم های آکوستیک

فوم های آکوستیک چه هستند؟ برای خرید فوم آکوستیک چقدر باید هزینه کنیم؟ قیمت فوم و تجهیزات آکوستیک چقدر است؟ تراکم جمعیت و ساخت مجتمع های ساختمانی به شکل فشرده باعث شده آلودگی صوتی خانه ها هم بیشتر حس شود. به همین علت از روش هایی برای عایق سازی دیوار، کف و سقف خانه ها استفاده می شود تا حریم خصوصی اشفراد حفظ شود. فوم آکوستیک كه به آن عایق صدا آکوستیک هم گفته می شود نمونه ای از این روش های عایق سازی خانه است.

فوم های آکوستیک در مدل های مختلفی تولید می شوند كه هرکدام كاربردها و ویژگی های خاص خود را دارند. توجه داشته باشید كه فوم های آکوستیک را هم به صورت توكار و هم به صورت روكار استفاده می کنند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص فوم های آکوستیک با ما همراه شوید.

فوم های آکوستیک چه می باشند؟

آکوستیک (Acoustic) واژه ای یونانی است كه هم اکنون به همان شکل در زبان های مختلف شناخته می شود. این کلمه به معنی شنیده شدن است. فوم های آکوستیک به صفحاتی می گویند كه وضعیت انتقال صدا از داخل يک محیط به بیرون را محدود می کنند. این فوم ها در ضخامت و جنس های مختلفی تولید می شوند.

آکوستیک ساختمان یکی از با اهمیت ترین موضوعاتی ست كه این روزها مطرح شده و هزینه های زیادی برای آن انجام می شود. به علت کوچک شدن ضخامت دیوارها، سقف و کف، استفاده از فوم های آکوستیک يا عایق صوتی دیوار بسیار مهم است. این عایق صدا ها باید علاوه بر كارایی، ظاهری جذاب داشته باشند تا به زیبایی دکوراسیون خانه لطمه وارد نکنند.

برای بهبود صدا در یک اتاق (دیدن واژگون شدن) و کاهش نشت صدا به داخل از اتاقهای مجاور یا بیرون از خانه ممکن است نیاز به دو عایق صوتی مجزا در نظر گرفته شود. برای محدود کردن سر و صدای ناخواسته می توان از عایق صدا استفاده کرد. عایق صوتی می تواند امواج صوتی غیرمستقیم مانند انعکاس ها را سرکوب کند که باعث پژواک و طنین می شود و باعث ایجاد تلاطم می شود. عایق صوتی می تواند با استفاده از اشیاء از راه دور و مداخله در مسیر صدا ، انتقال امواج صوتی مستقیم ناخواسته از مبدا به شنونده غیرمجاز را کاهش دهد.

 

فوم های آکوستیک

وقتی در مورد عایق صدا یا صوت صحبت می کنیم، در مورد کاهش صدای ناخواسته از منبع صحبت می کنیم، (اغلب در موقعیت های خانگی) که از همسایگان پر سر و صدا و انتقال آن انرژی صوتی به گیرنده (شما) می آید. راه حل های عایق صدا می تواند شامل استفاده از عایق صوتی برای جلوگیری از سر و صدا در خانه ها، مکان ها یا محل کار و استودیوهای موزیک افراد باشد.

عایق های رولی و شانه تخم مرغی STI یکی از آن محصولات است و برای جذب صداهای موجود در هوا و دیوارها ، تیرچه های چوبی و هر اتاق مهر و موم شده ای طراحی شده است که صدا می تواند طنین انداز شود. استفاده از عایق صوتی رولی و صوتی شانه تخم مرغی STI می تواند به طور موثر صدا را جذب کند.

یکی از رایج ترین سوالاتی که امروزه با آن روبرو هستیم این است که؛ چگونه دیوار خود را در برابر همسایه های پر سر و صدا عایق صدا کنم؟

برای این منظور ابتدا باید انواع نویز ها و آلودگی های صوتی را بشناسیم. Airborne و Impact انواع اصلی نویز هستند.

  1. نویز هوابرد (Airborne) : گفتگوی و معاشرت/ تلویزیون با صدای معمولی / موسیقی – سر و صدای بیش از حد / اتاق های موسیقی/ سینمای خانگی و همسایه هایی با سر و صدای بلند
  2. نویز ضربه (Impact Noise) : قدم زدن یا دویدن / بسته شدن درب ها/کوبیدن / باس موسیقی

بنابراین اکنون می توانیم نوع عایق صوتی دیوار، نوع صدا و سطح مشکل صدا را تعیین کرده ایم و می توانیم راه حل های عایق صدا را برای کاهش مشکل صدا در نظر بگیریم و عایق صدا را برای دیوار شما در برابر همسایه های پر سر و صدا برطرف کنیم.

تمامی سیستمهای عایق صوتی از سه اصل اصلی عایق صدا استفاده می کنند:

  • افزایش جرم دیوار : این معمولاً با افزودن محصولات مختلف با جرم و چگالی بالا به دست می آید) نصب لایه های عایق های صوتی رولی و شانه تخم مرغی بصورت ترکیبی و چندلایه).
  • استفاده از مواد مختلف با جرم بالا : انواع مختلف جرم برای فرکانس‌های صوتی مختلف عملکرد بهتری دارند، بنابراین استفاده از ترکیبی از مواد با جرم بالا همیشه بهتر از استفاده ساده از یک ماده مشابه است ( استفاده و تشخیص درست نوع عایق جهت عملکرد بهتر)
  • بهبود توانایی دیوار برای جذب انرژی صوتی و ارتعاشات : از طریق میرایی یا جداسازی بدون افزودن جرم تأثیر بسیار کمی خواهد داشت.

انواع فوم های آکوستیک

خوشبختانه در آپ دکو مدل های مختلفی از عایق های صوتی وجود دارد. در این بخش قصد داریم انواع عایق صدا صوتی را به شما معرفی کنیم كه عبارت است از

فوم آکوستیک نرم

فوم آکوستیک نرم نوع خاصی از عایق های صوتی می باشند كه بیشتر برای تزیین و كارهای زیربنایی مورد استفاده قرار می گیرند. فوم های آکوستیک سافت برای جلوگیری از انعكاس صدا مناسب نیستند و بیشتر جلوی انتقال صدا از يک محیط به محیط دیگر را می گیرند. از این نوع فوم ها کمتر در استودیوها و بیشتر در اتاق های شخصی استفاده می شود.

یکی دیگر از كاربردهای فوم های نرم این است كه به عنوان صفحه زیری برای فوم های آکوستیک موج دار عمل می کنند و می توانند پایه ای برای آن ها باشند. این نوع فوم ها در طرح و رنگ های مختلفی تولید می شوند و تنوع رنگ آن ها خیلی بیشتر از دیگر فوم های آکوستیک است.

فوم های آکوستیک شانه تخم مرغی

نوع دیگری از فوم های آکوستیک كه بیشتر در استودیوها مورد استفاده قرار می گیرد، فوم های شانه تخم مرغی است. این نوع از جنس فوم ساخته شده اند اما ظاهری شبیه به شانه تخم مرغ دارند. وجود حفره های زیاد روی این فوم ها باعث می شود كه امواج صدا بشکنند و جلوی انعكاس صدا گرفته شود.

به علت ضخامت عایق صدا شانه تخم مرغی، این صفحات جذب صدای بالایی دارند و مثل يک عایق صوتی دیوار عمل می کنند. فوم های شانه تخم مرغی نسبت به دیگر فوم های آکوستیک، قیمت ارزان تری دارند و به همین علت در بسیاری از استودیوهای خانگی هم از این این فوم استفاده می شود. البته از عایق صدا های فومی هم می توانید استفاده کنید اما میزان عایق بودن این پنل ها بیشتر است.

عایق الاستومری شانه تخم مرغی پشت چسب دار
عایق شانه تخم مرغی پشت چسب دار

فوم های آکوستیک کرکره ای

محبوب ترین نوع از عایق صدا های آکوستیک، فوم های کرکره ای می باشند. این نوع فوم ها بیشتر در استودیوهای حرفه ای ضبط صدا مورد استفاده قرار می گیرند و علاوه بر عایق سازی دیوار، از انعكاس صدا در محیط هم جلوگیری می کنند. این نوع فوم ها اغلب از جنس فوم می باشند و به همین علت وزن زیادی هم ندارد.

علت انتخاب نام کرکره برای این عایق صدا ها، شکل ظاهری آن هاست كه شبیه کرکره است. زاویه و جهت این کرکره ها به گونه ای طراحی شده كه باعث شکستن امواج صوتی می شود و همین موضوع از انعكاس صدا جلوگیری می کند. فوم های کرکره ای در اندازه های مختلفی عرضه شده اند كه می توان به عنوان عایق صدا در بخش های مختلف اتاق نصب کرد.

فوم دکوراتیو آکوستیک طرح کرکره ای

فوم های آکوستیک فلکسی

نوع دیگری از فوم های آکوستیک كه از جنس فوم پلی یورتان ساخته شده باشند و ظاهرشان مربع مربع باشد را فوم فلکسی می گویند. این نوع فوم ها طرفداران زیادی دارند و به علت شکل ظاهری جذابشان در خانه ها هم مورد استفاده قرار می گیرند. فوم های فکسی علاوه بر جذب بالای صدا، از انعكاس آن هم جلوگیری می کند.

برای کسانی كه می خواهند در طراحی دکوراسیون اتاق خواب يا اتاق پذیرایی از عایق صدا هایی استفاده کنند كه جلوی انتقال صدا را بگیرد، فوم های فلکسی یکی از بهترین موارد است. ضخامت بالای این فوم ها باعث می شود امواج صوتی در لابه لای فوم های فلکسی محو شوند و از صدا به اتاق ها و خانه های مجاور منتقل نشود.

عایق فلکسی

فوم های آکوستیک دیفیوزر

فوم دیفیوزر از جنس مواد سخت مثل چوب يا یونولیت ساخته می شوند. دیفیوزرها به شکلی طراحی شده اند كه بعد از برخورد امواج صدا به آن ها، امواج در زاویه های مختلفی منعکس می شوند كه همین موضوع باعث از بین رفتن انعكاس می شود.

از فوم های دیفیوزر علاوه بر استودیوهای حرفه ای در اتاق خواب يا مكان هایی كه انعكاس صدای زیادی وجود دارد هم می توان استفاده کرد. قیمت فوم های دیفیوزر به علت استفاده از چوب و مواد سخت در آن، نسبتا بالاست.

دیفیوزر ابری
دیفیوزر ابری

فوم های آکوستیک هرمی

یکی دیگر از انواع عایق صدا های آکوستیک، فوم های هرمی است. این فوم شباهت زیادی به فوم های شانه تخم مرغی دارد با این تفاوت كه برجستگی هایی به شکل هرم روی آن قرار داده شده است. این برجستگی های هرمی باعث می شود انعكاس صدا در فركانس های بالا و میانی كامل گرفته شود.

از جذاب ترین ویژگی های این نوع فوم باید به قابلیت استفاده از آن برای سقف خانه هم اشاره کرد. اگر قصد دارید استودیوی خانگی راه اندازی کنید با خرید فوم های آکوستیک هرمی و ترکیب آن با دیگر فوم ها می توانید محیطی ایزوله به وجود آورید. قیمت این نوع فوم ها هم بسیار ارزان و مناسب است.

فوم هرمی
فوم هرمی

مزایای فوم آکوستیک

چرا باید از فوم های آکوستیک استفاده کنیم؟ این فوم ها چه مزایایی دارند؟ در این بخش به بررسی مزیت های استفاده از فوم های آکوستیک می پردازیم. این مزیت ها عبارت اند از:

  • مقاوم در برابر آب و رطوبت: از دیگر ویژگی های فوم های آکوستیک مقاومت بالای آن ها در برابر رطوبت و آب است. اگرچه بهتر است رطوبت به این فوم ها تماس نداشته باشد اما تا حدود زیادی در برابر رطوبت مقاوم می باشند.
  • جلوگیری از انعكاس صدا: دومین ویژگی جذاب صفحات آکوستیک این است كه از انعكاس صدا در محیط جلوگیری می کند. همانطور كه در بخش انواع فوم ها مشاهده کردید، برخی از فوم ها به گونه ای طراحی شده اند كه امواج صوتی را در هم می شکنند و همین موضوع از انعكاس صدا جلوگیری می کند.
  • قابل انتقال و جابه جایی: اگر در خانه يا استودیویی به طور موقت حضور دارید، فوم های آکوستیک انتخاب بهتری می باشند. این نوع فوم ها را می توانید به راحتی از روی دیوار يا سقف جدا کرده و به مكان دیگری انتقال بدهید. وزن کم از با اهمیت ترین مزیت های این فوم ها به شمار می رود.
  • طول عمر بالا: به نسبت عایق صدا های دیگر، فوم های آکوستیک طول عمر بسیار زیادی دارند. در ساخت این صفحات از فوم (ابر) و چوب استفاده می شود كه باعث افزایش طول عمر آن ها شده است.
  • جلوگیری از انتقال صدا: اولین و با اهمیت ترین مزیت استفاده از عایق صدا آکوستیک این است كه عایق صداست. این موضوع باعث می شود كه بعد از نصب فوم های آکوستیک روی دیوار يا سقف خانه، انتقال صدا بین شما و همسایه ها به حداقل برسد. در فرایند عایق سازی دیوار اتاق، با اهمیت ترین كاری كه باید انجام شود، جلوگیری از انتقال صداست.

كاربردهای فوم آکوستیک

در چه مكان هایی می توان از عایق صدا های آکوستیک استفاده کرد؟ فوم های عایق صدا انواع مختلفی دارند كه هرکدام برای مكان و موقعیت خاصی مناسب می باشند؛ اما به طور کلی از این فوم ها بیشتر برای مكان های زیر استفاده می شود:

  • ساخت استودیوی خانگی
  • عایق سازی دیوار اتاق خواب
  • عایق سازی دیوار اتاق پذیرایی
  • عایق سازی دیوار دفتر كار
  • عایق سازی سالن های اجتماعات و آمفی تئاتر
  • تجهیز استودیوهای حرفه ای

قیمت عایق صدا آکوستیک

با چه قیمتی می توان عایق صدا مناسب را خریداری کرد؟ مدل های مختلف عایق صدا آکوستیک قیمتی متفاوت دارند. این موضوع علاوه بر مدل، به ابعاد، صفحه عایق صدا و رنگ و طرح آن هم بستگی دارد. اما به طور کلی فوم های مدل نرم و شانه تخم مرغی ارزان ترین نوع عایق صدا های آکوستیک می باشند و فوم های کومودو و دیفیوزر قیمت بیشتری نسبت به بقیه دارند.

برای اطلاع از قیمت دقیق فوم های آکوستیک با ما تماس بگیرید تا به بهترین شکل ممکن شما عزیزان را راهنمایی کنیم.

3 پاسخ

  1. سلام و خسته نباشید من برای آموزشگاه موسیفی به عایق صدا نیاز دارم لطفا لیست قیمت رو ایمیل کنید

    1. سلام دوست عزیز، قیمت عایق های صوتی با توجه به ضخامت و نوع آن ها متفاوت هست. برای همین پیشنهاد ما این است که برای دریافت اطلاعات کامل تر به همراه قیمت هر محصول از طریق شماره تماس های ذکر شده در همین صفحه با ما تماس بگیرید تا شما را توسط کارشناسان به صورت کامل راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *