Search
Close this search box.

چگونه صداهای مزاحم ساختمان و واحدهای کناری را به حداقل برسانیم؟

صداهای مزاحم ساختمان

برای رفع صداهای مزاحم ساختمان چه کنیم؟ ایا خرید عایق صدا می تواند به ما کمک کند؟ هزینه اجرای عایق صدا چقدر است؟ متاسفانه ساخت و ساز های غیر استاندارد و غیر اصولی و ساخت و ساز “صرفا اقتصادی نگرانه” در آپارتمانها، خارج از مقوله امنیت و مقاومت ساختمان تبعات دیگری هم به همراه داشته است که یکی از آن ها عدم صدا بندی مناسب میان واحدهای ساختمانی بوده است. طوری که گاهی صدای صحبت کردن همسایه کناری در واحد دیگر به راحتی به گوش می رسد.

سر و صدای پا و دویدن همسایه طبقه بالا، آزار دهنده ترین مورد

سر و صدای پا روی سقف یکی از آزاردهنده ترین مزاحمت های همسایه است که متاسفانه در ایران به دلیل عدم رعایت فرهنگ آپارتمان نشینی، این مشکل بسیار پیش می آید.

به خصوص وقتی همسایه تان بچه های کم سن و سال داشته باشد و از صبح تا دیروقت شب هنگام مشغول دویدن و فریاد زدن باشند، در مواقعی که مشکل حادتر می شود، بزرگسالان هم به این وضع اضافه می شوند و با کوبیدن پاها به زمین هنگام راه رفتن، باعث ایجاد مزاحمت می شوند.

متاسفانه در اکثر موارد تذکر دادن و بحث کردن مشکل را نه تنها حل نمی کند بلکه اوضاع را بدتر می کند. موارد زیادی نیز از راه رفتن خانم همسایه بالا با کفش پاشنه بلند به طور دائم در منزل گزارش می شود که اوج مزاحمت را به نمایش می گذارد!

کشیدن مبل و میز روی زمین

افتادن اشیای مختلف روی زمین و کشیدن مبل و میز هم یکی از آزاردهنده ترین موارد مزاحمت همسایه بالایی است، بعضی از افراد مدام در حال جابجا کردن میز و صندلی و مبل ها هستند و متاسفانه به همسایه ها توجهی نمی کنند.

سر و صدای بچه ها در آپارتمان

دیگر وقت آن رسیده که به فرزندانمان یاد بدهیم که آپارتمان جای بازی های پرشور و هیجان نیست، چراکه سر و صدا باعث آزار همسایه ها می شود. برای بازی فضای پارک و شهربازی و فضای آزاد و باز بهترین مکان برای کودکان است تا انرژی و شور کودکی شان را در این مکان ها بدون ایجاد مزاحمت برای کسی تخلیه کنند.

بلند حرف زدن و مهمانی های شلوغ متعدد

همه ما می دانیم که اگر بلند حرف بزنیم صدا به صورت واضح توسط همسایه ها شنیده می شود که می تواند باعث آزار آن ها شود. بنابراین با صدای متعادل صحبت کردن می تواند فرهنگ آپارتمان نشینی را در زندگی امروزه بهبود دهد. همسایه هایی که مدام مهمان با سر و صدای زیاد دارند نیز موجب سلب آسایش ساکنین آپارتمان و مجمتع ها می شوند.

سر و صدای سگ همسایه

حیوان خانگی به خصوص سگ ها، نژادهایی دارند که آرام هستند و می توان آن ها را آرام تربیت نمود، اما بعضی نژادها هستند که سر و صدای زیادی دارند و به هیچ عنوان برای زندگی آپارتمان نشینی پیشنهاد نمی شوند. همسایه ها نمی توانند صبح تا شب صدای سگ واحد همسایه را تحمل کنند.

سر و صدا در مهمانی و مراسم همسایه ها

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که ممکن است بابت سر و صدای زیاد اهالی ساختمان پیش بیاید بحث سر و صداها در مهمانی ها و مراسم می باشد. یکی از بهترین روش های برای بر طرف کردن این مشکل تدوین مجموعه قوانینی در هیئت مدیره ساختمان می باشد که بر اساس آن اهالی ساختمان موظف می شوند بر اساس آن مهمانی های خود را تا زمانی خاص ادامه داده و صدا را به یک میزان تنطیم می کنند.

صداهای مزاحم ساختمان علاوه بر سلب آسایش، می تواند تبعات زیادی برای انسان داشته باشد. آستانه درد گوش انسان میان 120 تا 130 Db است، اما از نظر پزشکی، آسیب به اعصاب شنوایی از 85 Db شروع می شود. صداهای مزاحم ساختمان

برای خواب راحت حداكثر صدای مجاز 30 تا 35 Db است و نهایت صدای خارج محل مسكونی 60 تا 65 Db است. حداكثر حد مجاز قرار گرفتن در معرض سر و صدا، 85 Db و 8 ساعت در روز است. ایجاد صوت حاصل حرکت و یا ارتعاش اجسام است. همینطور صدا برای انتشار، به محیط مادی نیاز دارد. صداهای مزاحم ساختمان

اما چگونه صداهای مزاحم ساختمان که به خاطر عدم دقت در ساخت و ساز میان واحدهای مسکونی رد و بدل می شوند و گاهی آزار دهنده می باشند را به حداقل برسانیم؟ چگونه دیوار های کناری میان واحدها را عایق صدا کنیم و چگونه از هزینه ای که قرار است برای عایق صدا بپردازیم مطمئن شویم؟

صوت برای انتقال نیاز به محیط مادی دارد. سیستم حرکت صوت در مواد مختلف با توجه به تراکم مولکولی آن ها متفاوت است، طوری که سرعت صوت در جامدات بیش از سرعت آن در مایعات است و سرعت انتقال صوت در گاز ها از همه کم تر است. برای از میان بردن صوت به صورت کلی باید محیطی ایزوله ایجاد کرد که دو محیط به صورت کامل از هم تفکیک شوند، که این کار را فقط در محیط آزمایشگاهی می توان انجام داد.

اما در منزل می توان از مفاهیم آن استفاده کرد، همینطور یکی دیگر از راه های کم کردن شدت امواج صوتی، میرا کردن آن است، طوری که در این روش امواج صوتی با برخود به اجسام متخلخل تغییر برای داده یا انرژیشان کاهش زیادی می یابد، مثل سطوح آکوستیک دیواره آمفی تئاتر و سینما.

همینطور صوت، در مکان های یکنواخت (با یک نوع جنس)، نسبت به مکان های چند جنسی راحت تر منتقل می شود و تغییر جنس همیشه مقداری از انرژی صوت را تغییر می دهد. صداهای مزاحم ساختمان

استفاده از عایق صدا کف و عایق صدا برای دیوار مشترک تا حد بسیار بالایی این مشکل ساختمان ها را حل می کند و مانع خروج صدا در میان واحدهای ساختمانی می شود. صداهای مزاحم ساختمان

برای عایق کاری در جهت رفع صداهای مزاحم ساختمان از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما تماس بگیرید!

ضریب جذب صدا چیست؟

این ضریب عددی است میان (صفر و یک) که بیان کننده میزان جذب صوت توسط ماده مورد نظر است. هرچه این عدد بزرگ تر باشد ماده مورد نظر در میرا کردن صوت موثر تر است و هرچه عدد به صفر نزدیک تر باشد انتقال صدا بیش تر است. صداهای مزاحم ساختمان

حال با دانستن سیستم انتقال صوت، چگونه می توانیم برای ساختمان، از مدلی استفاده کنیم که حدبیشتر کارایی را در کنار زیبایی ایجاد کند؟

یکی از بهترین روش های میرا کردن صداهای مزاحم ساختمان و واحدهای کناری، استفاده ترکیبی از عایق پشم سنگ و دیوار کناف، است (این عایق (پشم سنگ)، عملکردی دو منظوره داشته و در بهسازی حرارتی هم کاربرد دارد)، همینطور باید با ایجاد فاصله ای (هرچند کم) اتصال مکان های مادی جامد را از یکدیگر محدود نماییم. در روش استفاده از عایق پشم سنگ و دیوار کناف، تغییرات مصالح در مسیر عبور صوت هم بستری ایجاد می کند تا تاثیر این سیستم بیشتر شود.

در این روش، با کمک ساخت و ساز خشک (کناف)، دیواری پوششی به فاصله 5-7 سانتی متر به موازات دیوار اجرا شده که فضای حائلی میان دیوار مورد نظر ایجاد شده که در آن پشم سنگ با دانسیته مناسب، جای گذاری می شود. صداهای مزاحم ساختمان

از مشکلات پشم سنگ می توان به دشواری نصب و اجرا اشاره کرد. در صورت استفاده از این نوع عایق، پشم سنگ با داسیته بالا از عملکرد مناسب تری برخوردار است. صداهای مزاحم ساختمان

گاهی مزاحمت صدای همسایه ها طوری است که صدای راه رفتن همسایه بالایی (یا بازی بچه ها) در طبقه پایین به راحتی احساس می شود و نیاز است صدا ها عبوری از سقف هم به حداقل برسد، در این صورت پیشنهاد می کنیم از سقف کاذب کناف به همراه یک لایه پشم سنگ برای این منظور استفاده کنیم.

آیا می توان از ورود صد درصدی صداهای مزاحم ساختمان با این روش جلوگیری کرد؟

در جواب باید گفت: خیر! یکی از راه های انتقال صدا از دیوار میان دو واحد است، اگر صدا از کف آپارتمان، سقف اصلی واحد، تیر های ساختمان و در مجموع اسکلت آن منتقل می شود.

اما با با ایزولاسیون مناسب می توان تا حد بسیار زیادی از ورود صداهای مزاحم ساختمان جلو گیری کرد و محیط استانداردی را در این زمینه، ایجاد کرد. در حالت استاندارد اگر بتوانیم شدت صوت را در مکانی به زیر 30 دسیبل برسانیم می توان در آن مکان به راحتی به خواب رفت.

در صدابندی واحدهای مسکونی هرقدر هدفمان میزان بیشتری از کاهش شدت صوت باشد، باید کار بیشتری روی دیوار و حتی سقف کاذب انجام شود. پیشنهاد می شود برای رفع کامل مشکل با کارشناسان این زمینه صحبت کرده و بخواهید طراحی لازم را باتوجه به میزان صوت عبوری موجود انجام دهند تا علاوه بر کاربردی بودن دیوار یا سقف کاذب اجرا شده، طرح توجیه اقتصادی هم داشته باشد.

در عایق صدا واحدهای مسکونی، بنا به حساسیت گاهی نیاز است هر دو واحد برای رفع صداهای مزاحم ساختمان عایق صدا شوند. هرچند در بیشتر اوقات عایق صدا یکی از همسایگان پاسخگو است. اگر معمولا این کار صدا 80 db را به 30 db کاهش خواهد داد.

کاربرد اصلی عایق صدا در چه مصارفی است؟

از این محصول در جهت صداهای مزاحم ساختمان برای عایق کاری سقف، دیوار مشترک، عایق صدا لوله های فاضلاب، تاسیسات و موتور خانه ها استفاده می شود.

عایق صدا ساختمان شامل چه اقسامی است؟ قیمت بهترین عایق صدا

از انواع عایق های صدا ساختمان می توان به پشم سنگ، پشم شیشه، شانه تخم مرغی، پلی یورتان، پلی اتیلن، پلی استایرن، عایق دو رو صاف، عایق صدا سربی، صفحات و کاشی های ساخته شده از فیبرهای سلولزی، تایل های ساخته شده از فیبرهای معدنی، کاشی های فلزی سوراخ دار، پنل آکوستیک، فوم عایق صدا و … اشاره کرد.

با اجرای پشم سنگ به موازات دیوار و یک لایه دیوار پوششی کناف، چه میزان فضا نیاز است؟

پاسخ: ضخامت 6-7 سانت در طول دیوار (اما به صاف بودن یا نبودن سطح دیوار هم بستگی دارد)

 آیا با این روش می توان اتاق هایی اکوستیک برای استدیو های خانگی ایجاد کرد؟

پاسخ: بله، اما جزیئات اجرایی آن کمی تفاوت دارد، باید بررسی شود که آیا نیاز به یک اتاق مجزا داریم؟ یا اینکه قرار است از یکی از اتاق های موجود ساختمان استفاده کنیم؟ در حالتی که یک فضای جدید ساخته و ایجاد شود، کار صدابندی کمی تفاوت خواهد داشت، چون باید در این حالت کف به صورت کلی ایزولاسیون صوتی شده و دور تا دور فضای مورد نظر، دیوار جداکننده کناف با عایق متراکم، کشیده شود.

برای جلوگیری از صداهای مزاحم ساختمان به وسیله عایق ها با ما تماس بگیرید.

مدت زمان لازم برای اجرا از ابتدا تا انتها برای آکوستیک کردن و عایق دیوار واحدهای ساختمانی با پشم سنگ و اجرای نقاشی و همسان سازی رنگ چند روز است؟

پاسخ: زمان اجرا بسته به حجم دیوار هایی که قرار است عایق شوند است. به طور مثال این عملیات تا متراژ 20 متر مربع تا پایان نقاشی 2 روز زمان می برد و برای عایق صدا با متراژ تا 50 متر مربع این عملیات حدودا 3 الی 3. 5 روز است. این روش برای صداهای مزاحم ساختمان بسیار کاربردی است.

 آیا این سبک از ایزولاسیون و عایق صدا تاثیری در جلوگیری از تبادل دما دارد؟

پاسخ: خوشبختانه هم ساختار پانل های گچی کناف در برابر تبادل حرارت مقاوم است و هم پشم سنگ، یکی از بهترین عایق های حرارتی است. این عملکرد ترکیبی، راه چاره ای برای صداهای مزاحم ساختمان است.

 آیا پس از عملیات عایق صدا، دیوار ایجاد شده کاملا مشابه دیگر دیوار های واحد مسکونی می شود؟

پاسخ: بله، پس از اجرای عایق صوتی دیوار با کناف، کاملا عملیات شبیه سازی را انجام می دهیم، طوری که از نظر ظاهری دیوار جدید از دیوار های قدیمی، قابل تشخیص نیست. حتی اگر روی دیوار کلید و پریز داشته باشید، می توان آن ها را در دیوار جدید ایجاد کرد.

آیا برای اینکه صداهای مزاحم ساختمان را احساس نکنیم باید شدت صوت را به صفر دسیبل برسانیم؟

پاسخ: شاید رسیدن به شدت صوت صفر دسیبل غیر قابل دسیتیابی باشد، اما با اطمینان می توان گفت، در فضایی با شدت صوت 20 دسیبل می توان به راحتی خوابید !

صداهای مزاحم ساختمان

منظور از انواع عایق صدا تضمینی عایقی است که تمامی ویژگی ها و خصوصیات بهترین عایق را که مهمترین آن محیطی بی صدا میباشد را دارا باشد.

اگر در جستجوی فعالان در این حوزه هستید و به جلوگیری از صداهای مضر نیاز دارید، همین حالا برای صداهای مزاحم ساختمان با ما تماس بگیرید! برای اجرای عایق صدا همین حالا می توانید با ما تماس بگیرید!

صداهای مزاحم ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *